2022-08-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Finns det någon bra sammanställning av alla insitut dag för dag, gärna en plot med varje enskild mätning och en genomsnittslinje.
Pollofpolls sammanställer mätningar, men exkluderar de institut som enbart använder webbpaneler, t.ex. Sentio.
Citera
2022-08-30, 14:03
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Sentio ändrade väl sina mätmetoder efter 2018 också.
Njaa. Men de ändrade viktningen.
Citera
2022-08-30, 14:05
Medlem
DreamVoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag menar att vi konservativa kvinnor också är följare. Inte nödvändigtvis så att det var vår man som ledde oss hit, men så att vi vet att vi följer och att vi inte då heller har män som inte skyddar och hjälper oss.

Kvinnor som saknar trygghet hemma blir betydligt känsligare för kvinnligt grupptryck än vi som har gedigen trygghet i männen, och förstås då främst vår egen man (allra främst för oss som följer Kristus förstås, men jag hoppar den aspekten i den här tråden).

När en kvinna går emot sin kvinnliga ingrupp blir hon ensam om hon inte har sin grundtrygghet annorstädes. Därför är det väldigt kontraproduktivt om konservativa män behandlar kvinnor likvärdigt män.

Får väl skaffa vänner som tycker likadant eller stå på sig själva ändå som många män gör, för det som är rätt.
Kristus, nej tack. Kristendomen är delvis skyldig till att vi blivit svaga och att vi är där vi är. Det är en religion från mellanöstern av semitiska folkslag som inte har i Europa att göra och dessutom orsakat miljontals döda Européer genom historien bara mellan olika kristna inriktningar, om du kan något om historien.

Hursomhelst, det är besides the point.
Citera
2022-08-30, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Kollade Wikipedia-artikeln och de gav aldrig mer än 27,2%.

Jag är medveten om att det påstås att de aldrig gav mer och, att om man tittar på t ex Wikipedia så gavs inte mer, men jag kommer ihåg att de gav SD 35% som mest. Hur det kan vara så vet jag inte men jag vet att mitt minne inte ljuger för mig angående detta. Kommer ihåg att jag skrev om det på Facebook när det inträffade och flera kommenterade det också. Jag raderar dock alltid mina politiska poster så det finns inte kvar så sett.

Ett mysterium således ..
Citera
2022-08-30, 14:13
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag är medveten om att det påstås att de aldrig gav mer och, att om man tittar på t ex Wikipedia så gavs inte mer, men jag kommer ihåg att de gav SD 35% som mest. Hur det kan vara så vet jag inte men jag vet att mitt minne inte ljuger för mig angående detta. Kommer ihåg att jag skrev om det på Facebook när det inträffade och flera kommenterade det också. Jag raderar dock alltid mina politiska poster så det finns inte kvar så sett.

Ett mysterium således ..

Du kommer ihåg fel.
Citera
2022-08-30, 14:16
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Du kommer ihåg fel.

Ja, ingen har gett SD några 35% någonsin. Jag kommer ihåg något/några år innan valet 2018 när de fick som mest 27-28% i någon mätning och det gick shockvågor genom samhället.

Men 35% har de aldrig uppmätts till.
Citera
2022-08-30, 14:18
Medlem
Citat:

Ett mysterium således ..

Så träffsäkra finns det inga mänskliga minnen som är.

Att man kan veta en sådan sak, trots registrerade data.

Tror man att minnet är så hundraprocentigt,, så har man inte koll på det mänskliga minnet är.

Du kommer inte att hundraprocentigt hålla koll på varken färger, siffror eller upplevelser när du minns saker.
Citera
2022-08-30, 14:19
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:

Ett mysterium således ..

Inte sant.

Sentio presenterade däremot sin rådata ett par ggr.
Åtminstone en av dessa var på drygt 30%. Dock inga 35 och definitivt inte färdiga siffror.
Där var rekordet 27,x%

All time rekord var hos Yougov på 28,8%.
Citera
2022-08-30, 14:24
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Helt klart är det väldigt svårt att mäta opionion. Man får en chans till "kalibrering" var 4:e år. Världen hinner ändras rätt mycket på 4 år, hur folk kommunicerar och vilka media man svarar på osv. Sen sker dessa förändringar olika och olika fort i varierande åldersgrupper och samhällsklasser.

Så det är inte konstigt att det skiljer 3-4 procentenheter mellan instituten, på ett parti som ligger på 20-25%.

Säkrast är nog att anta att genomsnittet av alla mätningar ger bäst spegling av opinionen.

Finns det någon bra sammanställning av alla insitut dag för dag, gärna en plot med varje enskild mätning och en genomsnittslinje.

Du kan kolla på t.ex. https://val.digital/ samt https://twitter.com/StatistiskO
Citera
2022-08-30, 14:26
Avslutad
Citat:
Du kommer ihåg fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Finmanniska
Så träffsäkra finns det inga mänskliga minnen som är.

Att man kan veta en sådan sak, trots registrerade data.

Tror man att minnet är så hundraprocentigt,, så har man inte koll på det mänskliga minnet är.

Du kommer inte att hundraprocentigt hålla koll på varken färger, siffror eller upplevelser när du minns saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Inte sant.

Sentio presenterade däremot sin rådata ett par ggr.
Åtminstone en av dessa var på drygt 30%. Dock inga 35 och definitivt inte färdiga siffror.
Där var rekordet 27,x%

All time rekord var hos Yougov på 28,8%.

Jag ändrar inte min uppfattning så släpp nu detta, och Sentio är oavsett skräp som inte ska tas på allvar. De har totalt fel precis som 2018. Lärde ni er ingenting förra valet?
Citera
2022-08-30, 14:27
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Pollofpolls sammanställer mätningar, men exkluderar de institut som enbart använder webbpaneler, t.ex. Sentio.

Tack för länken, mycket intressant.

Speciellt intressant med pollofpolls.se och sektionen Partistatistik.

Man kan se återkommande mönster hur vissa partier har rört sig strax före valet och till hur deras valresultat sen blev. Samt partiernas långsiktiga utveckling sedan 2010 blir övertydlig.
Citera
2022-08-30, 14:29
Medlem
Det är väl Nyheter Idag som betalar sentio? Det skulle inte förvåna mig om Chang Frick beställer undersökningar där SD ska ges goda resultat, eller om Sentio känner till att SD överskattas men inte gör något åt det.

Rubriker om att SD är största parti ger klick, vilket är allt som Chang Frick bryr sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in