• 1
  • 2
2022-08-30, 13:03
Medlem
Hej! Gångjärnen till en dörr i mitt hem håller på att gnissla när man ska stänga dörren, så min första tanke var att man behöver smörja dem. Med det sagt så använde jag sprayen Multispray X4 som "Smörjer bultar, muttrar, gångjärn och återger en mjuk och jämn funktion", vilket löste problemet i ungefär 1 - 1,5 dag. Efter 1 - 1,5 dag så uppstår gnisslet igen, så jag upprepar proceduren med att smörja gångjärnen och den här gången är jag extra noga med att inte använda för mycket eller för lite spray. Jag öppnar dörren, sprutar sprayen i gångjärnen, stänger dörren, sprutar sprayen, öppnar och stänger dörren så att sprayen/medlet ska komma in så det smörjer gångjärnen.

Problemet är, som jag redan skrivit, är att gnisslet kommer tillbaka inom 1 - 1,5 dagar. Är det så att sprayet jag har inte är lika bra som innehållsförteckningen påstår att det är? Ska man istället använda sig av exempelvis WD-40 eller annat? Eller är det något annat i gångjärnet som kanske behövs bytas ut?

edit: Sprayen https://www.biltema.se/bilvard/smorj...ray-2000024036
Citera
2022-08-30, 13:05
Medlem
Svintomans avatar
wd4, 5-56 eller liknande fungerar bra. Annan slags låsolja fungerar med finfint.
Citera
2022-08-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svintoman
wd4, 5-56 eller liknande fungerar bra. Annan slags låsolja fungerar med finfint.
Jag har även testat låsolja men det hjälpte faktiskt inte alls. Gångjärnen blev oljiga men gnisslet fanns kvar.
Citera
2022-08-30, 13:11
Medlem
Svintomans avatar
5-56 då
Citera
2022-08-30, 13:16
Medlem
EnCartes avatar
Jag brukar använda tjockare olja. Typ motorolja i en oljekanna men även fett ibland. Är det en ytterdörr gäller det att se till att fettet tål kyla. Sådana här tunna, rostlösande oljor, står det att de tränger in överallt, vilket också betyder att de tränger ut överallt. De dunstar även bort snabbare än tjockare oljor.
Citera
2022-08-30, 13:20
Medlem
discofunks avatar
Ja ta 5-56, det är bäst.

Kolla också att gnisslet verkligen kommer från gångjärnen.
Jag hade samma problem med en altandörr som jag aldrig fick ordning på.
Visade sig att det fanns en metallarm ovanpå dörren som åkte i en skena, det var den rackaren som gnisslade.
Citera
2022-08-30, 13:21
Medlem
attackes avatar
Testa att haka av dörren och gör rent gångärnen innan applicering.
Några som kanske kan vara värt att testa är krypolja alternativt Siliconspray

Observera att siliconspray fungerar helt underbart i några dagar, sen blir det en hinna på ytorna som kan medföra att det kan bli lite mer friktion på ytorna, men skall inte vara några problem för en dörr.

Jag smörjde in balkongräcket med siliconolja, helt underbart när vattnet bara rinner av efter regn eller tö.
Citera
2022-08-30, 13:50
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag brukar använda tjockare olja. Typ motorolja i en oljekanna men även fett ibland. Är det en ytterdörr gäller det att se till att fettet tål kyla. Sådana här tunna, rostlösande oljor, står det att de tränger in överallt, vilket också betyder att de tränger ut överallt. De dunstar även bort snabbare än tjockare oljor.

Det är sant, 5-56 löser rost och förbättrar kontakt i enkla elkopplinga. Gångjärn kräver olja som ligger kvar och tål tryck.
Citera
2022-08-30, 15:00
Medlem
Manorms avatar
Jag har använt olivolja till detta med framgång, när jag inte hade någon 5-56 eller wd4. Det viktiga är väl att man använder en olja som inte härdar, typ rapsolja eller linolja.
Citera
2022-08-30, 15:14
Medlem
Nails avatar
Sätt en fot på den yttre änden av en hävstång bestående av 2 korslagda brädor för att lyfta dörren en aning. Smörj de blottlagda gångjärnstapparna med symaskinsolja eller maskinfett.
Citera
2022-08-30, 15:32
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Sätt en fot på den yttre änden av en hävstång bestående av 2 korslagda brädor för att lyfta dörren en aning. Smörj de blottlagda gångjärnstapparna med symaskinsolja eller maskinfett.

Tillägg: Chansade på att du har en dörr av äldre modell som kan lyftas enligt ovan. "Moderna" dörrar kan vara besvärligare.
Citera
2022-08-30, 15:38
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Hej!

Problemet är, som jag redan skrivit, är att gnisslet kommer tillbaka inom 1 - 1,5 dagar. Är det så att sprayet jag har inte är lika bra som innehållsförteckningen påstår att det är? Ska man istället använda sig av exempelvis WD-40 eller annat? Eller är det något annat i gångjärnet som kanske behövs bytas ut?

edit: Sprayen https://www.biltema.se/bilvard/smorj...ray-2000024036

Lyft av dörren och smeta på lite maskinfett på tapparna så blir det tyst i åratal framåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in