2022-08-30, 09:59
Medlem
Förra valet röstade jag från utlandet. Visade sig sen att postnord var för seg med att leverera röstsedlarna så de ogiltigförklarades. Nästan inget skrevs i media om det.
Citera
2022-08-30, 10:13
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Förra valet röstade jag från utlandet. Visade sig sen att postnord var för seg med att leverera röstsedlarna så de ogiltigförklarades. Nästan inget skrevs i media om det.

Lögnaktigt skitsnack. Alla röstsedlar räknas oavsett hur sent inkomna de är.
Det har varit flera val, främst på kommunal nivå, där mandatfördelningen ändrats pga omräkning av sent inkomna eller upptäckta röster som inte räknats.
Lär dig något innan du mytar så slipper du göra bort dig.
Citera
2022-08-30, 10:26
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Valet närmar sig med stormsteg och den stora besvikelsen i det förra valet kunde inte förklaras med något annat än valfusk. Vi minns även USA-valet som var solklar valstöld. Så vad kan en enkel medborgare göra för att åtminstone försöka försvåra att valet manipuleras ånyo? En enkel åtgärd är att låta bli att förtidsrösta. Rösterna förvaras någonstans innan de räknas på valdagen och det säger sig självt att de kan bytas ut till en mer lämplig mix. Röstade ni i förtid i det förra valet och kommer ni nu istället rösta på valdagen? Kommer ni förtidsrösta som vanligt och vad är det som talar för att förtidsröstning är att lita på? Diskutera.

Stop the steal är en inverterad (och perverterad) form av - och avledning från - att Donald Trump stal vinsten från Hillary Clinton, via Ryssland valet innan i USA.

Ovanstående är vederlagt med all önskvärd tydlighet. Det går alldeles utmärkt - att tex. följa exakt hur Trumps valstöld har gått till.

The Guardian, The New york Times, Washington Post och Dokument Utifrån - redovisar alla - återkommande belägg, i en följetong av Trumps valstöld, som pågått ända sedan förra valet i USA. Häng med lite! Cirkulera.
Senast redigerad av Xedome 2022-08-30 kl. 10:29.
Citera
2022-08-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Här har du ett exempel som rapporterades av SR din jävla kukkonstapel. Knulla dig själv i röven med en rasp.
https://sverigesradio.se/artikel/7042779

Detta resulterade i ett omval som hölls i Falun.

https://val.se/valresultat/riksdag-region-och-kommun/2018/omval-falun.html
Citera
2022-08-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Detta resulterade i ett omval som hölls i Falun.

https://val.se/valresultat/riksdag-region-och-kommun/2018/omval-falun.html

Ja. konstapel sa ”Alla röstsedlar räknas oavsett hur sent inkomna de är.”

Det var FEL
Citera
2022-08-30, 15:36
Medlem
Rysstroll du vill skapa tvivel och osäkerhet.

Men visst självklart kommer jag rösta på den rätta dagen i vallokalen
Citera
2022-08-30, 18:57
Medlem
Jag orkade bara läsa två sidor men...

Till er som tror att förtidsrösterna byts ut, testa systemet själva:
- Förtidsrösta i god tid
- Ångerrösta senare delen av dagen på valdagen. Förtidsrösterna levereras till vallokalen under valdagen, och du har rätt att få tillbaka din förtidsröst när du ångerröstar.

För övrigt vill jag rekommendera er alla som hyser stor misstro mot systemet att göra följande.
1) Kom till vallokalen innan den öppnar. I samband med att den första rösten läggs så visas den tomma urnan upp, därefter plomberas den för att säkerställa att den inte manipuleras.
2) Röstningen och rösträkningen är allmän förrättning, vilket innebär att allmänheten har rätt att stanna och observera. Det ska finnas sittplatser till de som vill utöva denna rätt. Ni får sitta där från vallokalen öppnande till rösträkningen är avslutad.
Citera
2022-08-31, 02:20
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Gå in gör din röst

Eftersom det oftast är en skola eller idrottsanläggning/hall vallokalerna hålls i slå in brandlarmet 😂👍. Folk springer ut allt blir blött

Förtidsrösterna blir blöta ogiltiga för att en vallokalskärring vet ej vad hon ska ta sig till.

Hata sossar
Citera
2022-08-31, 02:24
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh-and
Jag orkade bara läsa två sidor men...

Till er som tror att förtidsrösterna byts ut, testa systemet själva:
- Förtidsrösta i god tid
- Ångerrösta senare delen av dagen på valdagen. Förtidsrösterna levereras till vallokalen under valdagen, och du har rätt att få tillbaka din förtidsröst när du ångerröstar.

För övrigt vill jag rekommendera er alla som hyser stor misstro mot systemet att göra följande.
1) Kom till vallokalen innan den öppnar. I samband med att den första rösten läggs så visas den tomma urnan upp, därefter plomberas den för att säkerställa att den inte manipuleras.
2) Röstningen och rösträkningen är allmän förrättning, vilket innebär att allmänheten har rätt att stanna och observera. Det ska finnas sittplatser till de som vill utöva denna rätt. Ni får sitta där från vallokalen öppnande till rösträkningen är avslutad.

Det jag såg var en plywoodlåda o lite metall i kanterna med kommunens namn upptill och ett hål där kuvert hamnar i.

En bygel där man kan sätta ett hänglås , men det vsr en vit plastgrej hann ej se . Nu vet man aldrig men pladtgrej/stripesliknande sak med hur svårt är inte det att bryta av?

Slå sönder lådan kan vem som helst göra
Citera
2022-08-31, 02:31
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Har bara förtidsröstat en enda gång.
Fick jättedåliga vibbar och gör aldrig om det.
Är väldigt intuitiv av mig och min magkänsla litar jag på.
Tänker naturligtvis trösta på valdagen.
I min vallokal är valarbetarna jättenyfikna.
Jag har beställt hem valsedlar som jag ska ha i innerfickan.
När jag kommer fram till stället där valsedlarna ligger kommer jag överdrivet synligt välja en sosselapp , en MP-lapp och en centerlapp.
I valbåset lägger jag i mina egna valsedlar som jag gömt i innerfickan i kuverten.
De nyfikna, fuskande valarbetarna låter då förhoppningsvis bli att slänga mitt kuvert i tron att jag röstat ”rätt”.

Supersmart. Men du glömde lägga en påse hundbajs i båset också 😂 till nästa kommer
Citera
2022-08-31, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det jag såg var en plywoodlåda o lite metall i kanterna med kommunens namn upptill och ett hål där kuvert hamnar i.

En bygel där man kan sätta ett hänglås , men det vsr en vit plastgrej hann ej se . Nu vet man aldrig men pladtgrej/stripesliknande sak med hur svårt är inte det att bryta av?

Slå sönder lådan kan vem som helst göra

Plomberingen på valurnan är numrerad och numret finns antecknat i protokollet. Du kan be att få uppläst den antecknade plomberingen samt plombering på urnan för att säkerställa att ingen manipulation skett.

Och om någon slår sönder urnan så lär det märkas av allmänheten. För övrigt är det alltid minst tre valförrättare i vallokalen.

Nytt för i år är att valsedlar tas bakom en skärm, fri från insyn. Samt att bara en person i taget får befinna sig bakom röstskärmen.
Citera
2022-08-31, 10:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Valet närmar sig med stormsteg och den stora besvikelsen i det förra valet kunde inte förklaras med något annat än valfusk. Vi minns även USA-valet som var solklar valstöld. Så vad kan en enkel medborgare göra för att åtminstone försöka försvåra att valet manipuleras ånyo? En enkel åtgärd är att låta bli att förtidsrösta. Rösterna förvaras någonstans innan de räknas på valdagen och det säger sig självt att de kan bytas ut till en mer lämplig mix. Röstade ni i förtid i det förra valet och kommer ni nu istället rösta på valdagen? Kommer ni förtidsrösta som vanligt och vad är det som talar för att förtidsröstning är att lita på? Diskutera.
Jag hörde talas om misstänkt röstfusk under förra valåret för fyra år sedan och bestämde mig för att rösta PÅ VALDAGEN I VALLOKALEN redan då. Har haft min signatur sen ett bra tag tillbaka. Det är klart svårare att fuska med röster som räknas nästan i realtid.

Som ni kanske minns var många SD-röstsedlar utrensade i vänsterlutande distrikt, specifikt. Så vissa misstänksamma tar ju med sig sina röstsedlar hemifrån (S, KD, M, L, C, V, SD, MP har kommit med posten senaste veckorna). Men så paranoid är inte jag. Saknas det röstsedlar från NÅGOT PARTI i min vallokal kommer jag höja rösten ordentligt och ifrågasätta varför. Det har dock aldrig behövts tidigare.

Jag bryr mig inte om ifall du röstar på mp (spy-smiley), V eller AfS. MEN RÄTT SKA VARA RÄTT och att leva i en demokrati innebär att ALLA får ett ord med i laget och att våra röster räknas.

Och om det blir "tillfälligt avbrott" även detta valår, och valet stjäls IGEN, så hoppas jag verkligen att det blir man ur huse. Det bör upprättas en träffpunkt - Rosenbad? Stortorget? Sergels Torg? - dit alla (oavsett bostadsort) kan samlas för att visa att vi inte tolererar sådana bananrepublikfasoner i en demokrati.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2022-08-31 kl. 10:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in