Citat:
Ursprungligen postat av
Jahvet
Jag är tveksam till om Sverige ska skänka Artillerisystem 08 (Archer) till Ukraina då det finns en stor risk att det blir en tekniköverföring till Ryssland som har kommit över andra system som skickats till Ukraina.
Det finns rapporter om att mycket av det som skickats från väst hamnar i korrupta händer vilket även det är en risk att beakta.
Sverige har inte heller speciellt många Archer så troligtvis finns det inte många att undvara men en försäljning är möjlig men då är det långa leveranstider.
De ryktena är avfärdade, dessutom så hjälper det inte, systemen är (iför ganska gamla) alldeles på tok för komplexa för att Ryssland ska kunna ha någon vidare användning av dem i dagsläget.
Själv ser jag gärna archer i Ukraina , i synnerhet om de har för avsikt att återta landområden militärt.