2022-08-29, 21:41
  #206761
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Det sägs att 3 byar till väster om Kershon city är på väg att befrias från de Ryska ockupanterna men det pågår fortfarande strider där och delvis är under ukrainsk kontroll.

Hmm, är de 3 byarna i närheten av Tomyna Balka så har de inte speciellt långt kvar till Kherson, blir lite mer förståeligt att de ryska officerarna lade benen på ryggen och stack till andra sidan av Dnjepr.
Citera
2022-08-29, 21:42
  #206762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ryssarna har hittills hanterat det som en speciell operation. Typ att bekämpa terrorister eller en gisslansituation. I de områdena som striderna har varit, så har den kvarvarande befolkningen såklart varit ryssvänlig.

Det är därför ryssarna använt sig av en begränsad mängd, men ganska kompetenta soldater. Med få civila offer där man utsätter sina egna soldater för ganska stor risk.

Man vill behålla områdena.

Motsatsen är Ukraina som hela tiden utsätter civila för stor fara, och använder dem som skydd. Och nu vid anfall så kan man bomba fritt. Man hatar de ryssvänliga civila.
Mariupol är ju ett utmärkt exempel på ryssen humanistiska hållning, för att inte tala om krigsfångarna därifrån...
Citera
2022-08-29, 21:43
  #206763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ryssarna har hittills hanterat det som en speciell operation. Typ att bekämpa terrorister eller en gisslansituation. I de områdena som striderna har varit, så har den kvarvarande befolkningen såklart varit ryssvänlig.

Det är därför ryssarna använt sig av en begränsad mängd, men ganska kompetenta soldater. Med få civila offer där man utsätter sina egna soldater för ganska stor risk.

Man vill behålla områdena.

Motsatsen är Ukraina som hela tiden utsätter civila för stor fara, och använder dem som skydd. Och nu vid anfall så kan man bomba fritt. Man hatar de ryssvänliga civila.

Ingenting av det du påstår stämmer.
Det är ryssarna som dödar civila och Ukraina som försöker skydda civila.
En minoritet har varit ryssvänliga i de områden som ockuperats.
Citera
2022-08-29, 21:50
  #206764
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ryssarna har hittills hanterat det som en speciell operation. Typ att bekämpa terrorister eller en gisslansituation. I de områdena som striderna har varit, så har den kvarvarande befolkningen såklart varit ryssvänlig.

Det är därför ryssarna använt sig av en begränsad mängd, men ganska kompetenta soldater. Med få civila offer där man utsätter sina egna soldater för ganska stor risk.

Man vill behålla områdena.

Motsatsen är Ukraina som hela tiden utsätter civila för stor fara, och använder dem som skydd. Och nu vid anfall så kan man bomba fritt. Man hatar de ryssvänliga civila.
Visst. Du menar såhär:
Citat:
There are literally hundreds of towns and villages across Ukraine like Ruska Lozova that have been transformed into deserted ruins and mass graves by the Russian military. The scale of the atrocities committed by Putin's troops has yet to be understood by the outside world
https://twitter.com/Biz_Ukraine_Mag/status/1564271667727278082?s=20&t=vlrNXplHbpBhLPl4IsiUCg
Citera
2022-08-29, 21:52
  #206765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag är tveksam till om Sverige ska skänka Artillerisystem 08 (Archer) till Ukraina då det finns en stor risk att det blir en tekniköverföring till Ryssland som har kommit över andra system som skickats till Ukraina.
Det finns rapporter om att mycket av det som skickats från väst hamnar i korrupta händer vilket även det är en risk att beakta.
Sverige har inte heller speciellt många Archer så troligtvis finns det inte många att undvara men en försäljning är möjlig men då är det långa leveranstider.

Har du sett några bildbevis på ryssarnas "reverse Engineering" än, om så hade varit fallet hade vi överösts av rysspropaganda. Du kanske kan länka?
Citera
2022-08-29, 21:53
  #206766
Medlem
Kommer sluta som den förra Ukrainska offensiven då man menade på att man var 11 ”vetefält” från Kherson 😂
Citera
2022-08-29, 21:54
  #206767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag är tveksam till om Sverige ska skänka Artillerisystem 08 (Archer) till Ukraina då det finns en stor risk att det blir en tekniköverföring till Ryssland som har kommit över andra system som skickats till Ukraina.
Det finns rapporter om att mycket av det som skickats från väst hamnar i korrupta händer vilket även det är en risk att beakta.
Sverige har inte heller speciellt många Archer så troligtvis finns det inte många att undvara men en försäljning är möjlig men då är det långa leveranstider.

De ryktena är avfärdade, dessutom så hjälper det inte, systemen är (iför ganska gamla) alldeles på tok för komplexa för att Ryssland ska kunna ha någon vidare användning av dem i dagsläget.

Själv ser jag gärna archer i Ukraina , i synnerhet om de har för avsikt att återta landområden militärt.
Citera
2022-08-29, 21:57
  #206768
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Har du sett några bildbevis på ryssarnas "reverse Engineering" än, om så hade varit fallet hade vi överösts av rysspropaganda. Du kanske kan länka?

Med tanke på den nya Ladan😂 och fri tillgång till västerländska bilar så verkar ryzzen genuint usel på reverse engineering
Citera
2022-08-29, 21:57
  #206769
Medlem
TheNightTrippers avatar
Kolla när kackerlackerna springer, ser ut som en tappar en granat också…
https://twitter.com/marine_ukraine/status/1564285848698425345?s=21&t=7UUUpwlQOMtnjhJObBLz4A
Citera
2022-08-29, 21:57
  #206770
Medlem
Reimers avatar
Ännu mer skadlig rökning, nu djävlar får orcherna ta i med hårdhandskarna och stävja detta ofog

Citat:
More explosions are reported from Nova Kakhovka, this time in the area of ​so-called Sokol factory. Explosions are also reported in Melitopil and Chaplynka. Locals confirm at least explosions at a distance around Melitopil. But so far, no visual confirmation.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1564332540147662850
Citera
2022-08-29, 21:57
  #206771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, är de 3 byarna i närheten av Tomyna Balka så har de inte speciellt långt kvar till Kherson, blir lite mer förståeligt att de ryska officerarna lade benen på ryggen och stack till andra sidan av Dnjepr.
Kherson kan nog vara en skenmanöver ändå. Där är de nog nöjda med att komma lite närmare för att kunna använda artilleri bättre mot bron. Melitopol däremot kan man nog tänkas gå för...
Citera
2022-08-29, 22:00
  #206772
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Kherson kan nog vara en skenmanöver ändå. Där är de nog nöjda med att komma lite närmare för att kunna använda artilleri bättre mot bron. Melitopol däremot kan man nog tänkas gå för...

Visst, Ukraina är aktiva även vid den fronten så det är möjligt men just nu ser det ut som om Ukraina går in för Kherson men som sagt, allt kan hända och taktik är taktik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in