2022-08-29, 20:15
  #206725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Här kan man läsa att Ryssland har fått 20-25 tusen gubbar på fel sida bäcken och omringade efter ukrainska finter.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1564294689494372355?t=-YxZfgAjeWNhmh34DsVhQg&s=35

Och i den hittat vi en fördjupning
https://twitter.com/SquireDigital/status/1563293862730563587?s=20&t=a1mQaMNwWEfQkvB_WW3_Bw

Den som lever får se.

1. Enligt de pro-Ukrianska scribblemapsen har Ukraina en ganska defensiv position (mer eller mindre överkörd positionering).

2. Fast anledningen till dagens desperation hos vissa troll är nog det här: https://readovka-news.translate.goog/news/109769?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp

3. Bye-bye
Citera
2022-08-29, 20:15
  #206726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Ryssar som flyr och exploderar i Kherson: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1564264919125696514?s=20&t=DebcJ5zbd0KI0bevbB7sSQ

Jag har ingen koll på vem som drabbades eller var. Men många i tråden gottar sig åt döda soldater. Trist.

Finns de som säger Donetsk:
https://twitter.com/MantisT0boggan/status/1564283096853204992?cxt=HHwWgMCqwYnMubUrAAAA
Citera
2022-08-29, 20:19
  #206727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Lerperioden kommer drabba båda sidor men kanske Rysk/Sovjetisk utrustning är lite bättre anpassad för den då lerperioden även finns i stora delar av Ryssland, det återstår att se hur väl västerländsk utrustning klarar lerperioden,
Lerperioden lär påverka logistiken drastiskt på båda sidor, järnväg och asfalterade vägar får större betydelse men bristfälliga vägar finns det gott om.
Njaaaaaeeee. Då börjar vi on ok! Rysk/sovjetisk utrustning är det ENDA som Ukraina hade innan denna konflikten och dessutom innan vilken tjältining som helst, så på det planet är du status que vad det gäller värdelöshet utav kostsamt material ja. Sedan slänger du in lite "väst" i det hela som en bonus på att det skulle förändra huvudbasisen på torgförd väderprognos. Ja, när det gäller tjältining, golfbanor och guppiga myrar, så är västerlänska materiel mycket mer anpassade. De(vi) tänkte och lyssnade till Ingengörerna innan vi satt de fulla svetsarna i arbete. Så ja, och nej...ja för att svårigheten blir Rysslands, och nej för att riktigt utarbetade fordorn självklart är fungerande i ALLA situationer. Till skillnad på desperat producerat skit ala' S-400 då
Citera
2022-08-29, 20:29
  #206728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Enligt de pro-Ukrianska scribblemapsen har Ukraina en ganska defensiv position (mer eller mindre överkörd positionering).

2. Fast anledningen till dagens desperation hos vissa troll är nog det här: https://readovka-news.translate.goog/news/109769?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp

3. Bye-bye

De gjorde en tapper Zulu-attack över slätten. Ledarna är antingen korkat okunniga om strid eller så hatar de innerligt sina soldater.
Citera
2022-08-29, 20:32
  #206729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Njaaaaaeeee. Då börjar vi on ok! Rysk/sovjetisk utrustning är det ENDA som Ukraina hade innan denna konflikten och dessutom innan vilken tjältining som helst, så på det planet är du status que vad det gäller värdelöshet utav kostsamt material ja. Sedan slänger du in lite "väst" i det hela som en bonus på att det skulle förändra huvudbasisen på torgförd väderprognos. Ja, när det gäller tjältining, golfbanor och guppiga myrar, så är västerlänska materiel mycket mer anpassade. De(vi) tänkte och lyssnade till Ingengörerna innan vi satt de fulla svetsarna i arbete. Så ja, och nej...ja för att svårigheten blir Rysslands, och nej för att riktigt utarbetade fordorn självklart är fungerande i ALLA situationer. Till skillnad på desperat producerat skit ala' S-400 då
Oj du dra mycket slutsatser men ser inget direkt att svara på utan det är mest dravel.
Citera
2022-08-29, 20:34
  #206730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Spelar ingen roll hur mycket vapen man skänker till Ukraina, de hoppar bock på dem och kräver tio gånger så mycket till.

En del av alla dessa robotar och vapen säljer deras furirer och bassar dessutom av på svarta marknaden, för att skaffa fram likvida pengar. Landet är ju konstant luspank.

Kan du definiera "svarta marknaden". Levereras dom med utbildningspaket ammunition och allt, eller?
Berätta hur det går till, kanske dom har stånd på torget i Kiev? Eller i Moskva?
Citera
2022-08-29, 20:38
  #206731
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
De gjorde en tapper Zulu-attack över slätten. Ledarna är antingen korkat okunniga om strid eller så hatar de innerligt sina soldater.
Varför tror du den ryska staben flydde med sina familjemedlemmar redan i föra veckan och lämnade kanonmaten utan ledning?
Citera
2022-08-29, 20:48
  #206732
Medlem
Reimers avatar
Mera slarv med rökningen.

Citat:
Russian ammunition depot in Beryslav Kherson was reportedly hit.
The detonation of ammunition is reported.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1564322295535075336
Citera
2022-08-29, 20:51
  #206733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
När Ukraina kommer nära Kherson kan de skjuta en hel del artilleri från "säkra" sidan av Dniepr. AFU kan därför inte gå in i Kherson från sidorna. Så troligen är den andra delen koncentrerat, tokigt befäst nu...om inte ryssarna är helt dumma i huvudet.

Håller med. Att inta staden Kherson blir svårt. Pratade om nuvarande frontlinjer där Ukraina borde kunna skapa ett övertag om ryssarna inte drar sig tillbaka.
Citera
2022-08-29, 20:55
  #206734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mera slarv med rökningen.



https://twitter.com/WarMonitor3/status/1564322295535075336
It was a cigar not himar 😂

Tror Putin kommer vela runt där ett tag, spelar inte så stor roll med några km hit eller dit. Han hoppas nog mer på energikriget med EU. Kylan närmar sig
Citera
2022-08-29, 20:55
  #206735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Fast jag tror att Ukraina är redo att terrorbomba på ett sätt som ryssarna aldrig skulle ha gjort.

Svårt att slå ryssarna på den punkten. Samtliga städer de tagit där Ukraina har gjort motstånd är totalförstörda. Ukraina har bättre precisionsvapen och kommer att slå ut ryssarna där de finns istället för att bomba och beskjuta urskillningslöst.
Citera
2022-08-29, 20:58
  #206736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
Tillåt mig att vara mycket, mycket tveksam till att Ukraina - som tidigare aldrig påvisat sig kapabla att bedriva offensiver med mer än enstaka bataljoner - nu bedriver en lyckad offensiv med sina 8-12 till manskapet försvagade brigader i Kherson-området mot en nedgrävd fiende över öppen stäpp.

Fjärde gången gillt? De senaste tre gångerna existerade endast på sociala medier. Förra gången satt folk i denna tråd och tjöt över någon påhittad omringning av rySSar, medan det mesta tydde på att Ukraina sprang in i en vägg av artilleri vid sitt brofäste över Inhulets. Som de sedan gav upp att hålla kvar, och led förluster.

Om vi ska hoppas på en ukrainsk offensiv, av någorlunda betydelse, så är Kherson fel plats att satsa på. Detta är teater.

Det hjälper inte ryssarna helt att dom är nedgrävda. Dom blir demoraliserade. Dom högre officerarna sticker och dom riskerar att bli omringade så fort Ukraina forcerar en försvarslinje. Första försvarslinjen tycks vara genombruten på minst en plats. Men Ukraina har nog inte bråttom. Dom vill undvika för stora förluster och hoppas väl på att ryssarna ger upp när dom får brist på ammunition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in