2022-08-29, 20:02
  #206713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så här rapporterar ryska sidan om offensiven vid Cherson.

”Under det offensiva försök som gjordes på måndagen i regionerna Mykolaiv och Cherson i tre riktningar, led Ukrainas väpnade styrkor stora förluster.

Under striderna förstördes 26 ukrainska stridsvagnar, 23 infanteristridsfordon, nio andra bepansrade stridsfordon och två Su-25 attackflygplan från det ukrainska flygvapnet sköts ner. Dessutom uppgick fiendens förluster i arbetskraft till mer än 560 militärer.”

OBS! Källa Pravda.ru

https://military.pravda.ru/news/1741063-

Artikeln försöker att få den ryska militären att framstå som kompetent. Efter sex månaders krig vet vi alla att den inte är det, så siffrorna är givetvis sockrade och sen finns det inte heller några bevis.
Citera
2022-08-29, 20:02
  #206714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag antar att det vi under eftermidda'n nu kunnat läsa lite varstans om den ukrainska offensiven verkligen är sant men jag förvånas ändå av att de ryska linjerna och ställningarna så enkelt/snabbt faller samman- jag menar; Vi har ju alla här i tråden länge läst om en kommande offensiv som påstods starta efter sommaren, nu är det sent på sommaren, nästan höst. Jag har dessutom sett flera av våra trådlögnare häckla olika skribenter med insinuanta och häcklande frågor om 'när skall offensiven börja? har offensiven startat ännu.'

Så har det emellanåt skrivits och då tänker jag; Har inte de så kallade rysstrollen berättat i propagandafabriken att det här på Flashback sitter skribenter som håller information om en kommande offensiv som skall starta efter sommaren- och har då inte denna information förts vidare genom de ryska leden till de som därefter har att agera efter dessa upplysningar. Det är så himla märkligt- den ryska militärledningen borde rimligtvis ha känt till detta och därefter vidtagit de mest lämpliga åtgärderna för att stoppa- eller åtminstone söka ställa hinder för ukrainsk framryckning. Kan det vara så att våra proryssar låtit bli att underrätta sina uppdragsgivare eller förtrogna?

Jag har iallafall känt till detta med en stundande offensiv och om en så'n som jag vetat så borde andra också vetat...

Ukrainska regeringen gick ju ut offentligt med att man skulle göra en motoffensiv för flera veckor sedan syftet med att gå ut offentligt var att allmänheten skulle få chansen att sätta sig i säkerhet.
Så Ryska ledningen har absolut vetat att det var på gång kanske inte exakt vilken dag men...
Citera
2022-08-29, 20:03
  #206715
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jaha, vad är era gissningar för Kherson-offensiven då?

Min gissning: Ukraina tar 15-20 km ytterligare terräng relativt snabbt (och ryssarna drar sig tillbaka). Kanske de når Kherson bebyggelse på någon punkt. Sedan slås Ukraina tillbaka. Fronten återgår till samma läge som igår inom 6 veckor +-10 km (dvs mitt i oktober). Alternativt så slutar detta redan imorgon och Ukraina deklarerar att de dödat många ryssar.

Min rationale är att ryssarna har för mycket artilleri och flygunderstöd. Och Ukraina är ganska obevisade offensivt, de kanske suger. Ryssarna har säkert grävt ner sig effektivt runt om Kherson, däremot är buffertlandet ren slätt och väldigt glesbebyggt, helt annorlunda än Donbass. Samt att ukraina alltid är farligare i medier än i verkligheten.

Min förhoppning är f ö att ryssarna förlorar Kherson. Så är drömmen om Odessa död och så minskar risken för ett fortsättningskrig. Men det är bara en förhoppning.

Er gissning? Med territorium och tider?

Tillåt mig att vara mycket, mycket tveksam till att Ukraina - som tidigare aldrig påvisat sig kapabla att bedriva offensiver med mer än enstaka bataljoner - nu bedriver en lyckad offensiv med sina 8-12 till manskapet försvagade brigader i Kherson-området mot en nedgrävd fiende över öppen stäpp.

Fjärde gången gillt? De senaste tre gångerna existerade endast på sociala medier. Förra gången satt folk i denna tråd och tjöt över någon påhittad omringning av rySSar, medan det mesta tydde på att Ukraina sprang in i en vägg av artilleri vid sitt brofäste över Inhulets. Som de sedan gav upp att hålla kvar, och led förluster.

Om vi ska hoppas på en ukrainsk offensiv, av någorlunda betydelse, så är Kherson fel plats att satsa på. Detta är teater.
Citera
2022-08-29, 20:06
  #206716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Alla verkar vara eniga om att Archer är på gång till Ukraina nu. Fasen vad otålig man blir. Hoppas dom får med sig 10000 excalibur samtidigt.

Vad tror ni morgondagens dödssiffror blir?

Jag tippar på 600stupade ryssar. Verkar vara totalslakt av ryssar nu. Helt otroligt Vi närmar oss 50000jubileum raskt.

Du kommer aldrig få några exakta siffror på hur många soldater som har stupat i kriget. Ryssland skiter fullständigt i sina medborgare, så folk som inte tillhör armén (Wagner, LPR och DPR) räknas inte ens. Det är så sjukt tragiskt.
Citera
2022-08-29, 20:06
  #206717
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Jag tror inte att Ryssland kan använda sitt artilleri särskilt effektivt väster om floden. All transport sker med hjälp av färjor och pråmar på några få ställen. Dock har Ryssland flyttat signifikant mängd trupp dit. Ukraina har också mindremängd pansarfordon vilket försvårar en offensiv. Återstår att se om ryktena idag om en större offensiv stämmer eller om det är lokala anfall som tidigare. En del menar att Ukraina tjänar på att nöta ut Ryssland i Kherson och gärna fortsätter att slåss i samma linjer som tidigare.

När Ukraina kommer nära Kherson kan de skjuta en hel del artilleri från "säkra" sidan av Dniepr. AFU kan därför inte gå in i Kherson från sidorna. Så troligen är den andra delen koncentrerat, tokigt befäst nu...om inte ryssarna är helt dumma i huvudet.
Citera
2022-08-29, 20:06
  #206718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag antar att det vi under eftermidda'n nu kunnat läsa lite varstans om den ukrainska offensiven verkligen är sant men jag förvånas ändå av att de ryska linjerna och ställningarna så enkelt/snabbt faller samman- jag menar; Vi har ju alla här i tråden länge läst om en kommande offensiv som påstods starta efter sommaren, nu är det sent på sommaren, nästan höst. Jag har dessutom sett flera av våra trådlögnare häckla olika skribenter med insinuanta och häcklande frågor om 'när skall offensiven börja? har offensiven startat ännu.'

Så har det emellanåt skrivits och då tänker jag; Har inte de så kallade rysstrollen berättat i propagandafabriken att det här på Flashback sitter skribenter som håller information om en kommande offensiv som skall starta efter sommaren- och har då inte denna information förts vidare genom de ryska leden till de som därefter har att agera efter dessa upplysningar. Det är så himla märkligt- den ryska militärledningen borde rimligtvis ha känt till detta och därefter vidtagit de mest lämpliga åtgärderna för att stoppa- eller åtminstone söka ställa hinder för ukrainsk framryckning. Kan det vara så att våra proryssar låtit bli att underrätta sina uppdragsgivare eller förtrogna?

Jag har iallafall känt till detta med en stundande offensiv och om en så'n som jag vetat så borde andra också vetat...
Jag håller med dig om hur skrämmande dålig kommunikation är emellan kreml och dreas utsända tomrat utan både ren och mössa ja. Men, även om ifon når fram så kommer den misshandlas så mycket att när den når sin slutliga destination så är den inget annat än en frustration med 100% fokus att bekämpas....under tiden misslyckas allt annat. - Välkommen till Moskva 1963
Citera
2022-08-29, 20:09
  #206719
Medlem
Reimers avatar
Och så fick pontonbron sig en rejäl kyss, helvete vilka träffsäkra missiler Ukraina har fått

Citat:
Antonovsky Bridge was targeted again by Ukrainian forces.
Targeting the pontoon bridge

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1564307799215153159
Citera
2022-08-29, 20:09
  #206720
Medlem
fuskas avatar
Här kan man läsa att Ryssland har fått 20-25 tusen gubbar på fel sida bäcken och omringade efter ukrainska finter.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1564294689494372355?t=-YxZfgAjeWNhmh34DsVhQg&s=35

Och i den hittat vi en fördjupning
https://twitter.com/SquireDigital/status/1563293862730563587?s=20&t=a1mQaMNwWEfQkvB_WW3_Bw

Den som lever får se.
Citera
2022-08-29, 20:10
  #206721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så här rapporterar ryska sidan om offensiven vid Cherson.

”Under det offensiva försök som gjordes på måndagen i regionerna Mykolaiv och Cherson i tre riktningar, led Ukrainas väpnade styrkor stora förluster.

Under striderna förstördes 26 ukrainska stridsvagnar, 23 infanteristridsfordon, nio andra bepansrade stridsfordon och två Su-25 attackflygplan från det ukrainska flygvapnet sköts ner. Dessutom uppgick fiendens förluster i arbetskraft till mer än 560 militärer.”

OBS! Källa Pravda.ru

https://military.pravda.ru/news/1741063-
Varför ens länka sådan jävla piss propaganda? Alla fattar att Ryssland är helt inavlade och tror att alla köper deras lögner de spyr ut konstant. De har redan förstört 50 HIMARS, 380% av alla Ukrainas flygplan. Förmodligen har de redan i skrivandets stund dödad alla Militärer ett par tre gånger om. Moskva sjönk pga dåligt väder - det var kav lugnt.
Igår postade deras äckliga kanaler hur Ukrainska pansarfordon sköt sönder och samman - detvar dock deras egna.

Hur orkar ni ens ta er till denna äckliga lögnmaskin som bara öser ur sig skit de själva inte ens tror på? Fan också så förbannad jag blir. Nu ska kärringen få smaka.
Citera
2022-08-29, 20:10
  #206722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Helt rätt tänkt JahHVET, men i den lilla snabbanalysen du gjorde nu, så återstår där en liten fråga - är marken annorlunda för ryssen än för ukrainaren?
Lerperioden kommer drabba båda sidor men kanske Rysk/Sovjetisk utrustning är lite bättre anpassad för den då lerperioden även finns i stora delar av Ryssland, det återstår att se hur väl västerländsk utrustning klarar lerperioden,
Lerperioden lär påverka logistiken drastiskt på båda sidor, järnväg och asfalterade vägar får större betydelse men bristfälliga vägar finns det gott om.
Citera
2022-08-29, 20:11
  #206723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och så fick pontonbron sig en rejäl kyss, helvete vilka träffsäkra missiler Ukraina har fått



https://twitter.com/WarMonitor3/status/1564307799215153159

Nu verkar du ha CSI-syn tydligen. Men vad jag kan se på den bilden är det bara rök. Jag hoppas såklart att pontonbron fick sig en sån jävla kyss, men avvaktar på bättre bildbevis. Ryssarna hade träffat Lviv om de försökt skjuta på bron, så träffsäkra är Ryssarnas skit.
Citera
2022-08-29, 20:13
  #206724
Medlem
Lawlines avatar
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/08/29/7365196/

Citat:
"The 109th regiment of the so-called ‘DPR’ (Donetsk People's Republic) has withdrawn from its positions in Kherson Oblast, and the Russian elite Airborne, who supported them, fled the battlefield."

Hög stridsmoral bland rySSnaZZarna???? rySSka elitsoldater flyr fältet.... Allt går enligt plan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in