Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jaha, vad är era gissningar för Kherson-offensiven då?
Min gissning: Ukraina tar 15-20 km ytterligare terräng relativt snabbt (och ryssarna drar sig tillbaka). Kanske de når Kherson bebyggelse på någon punkt. Sedan slås Ukraina tillbaka. Fronten återgår till samma läge som igår inom 6 veckor +-10 km (dvs mitt i oktober). Alternativt så slutar detta redan imorgon och Ukraina deklarerar att de dödat många ryssar.
Min rationale är att ryssarna har för mycket artilleri och flygunderstöd. Och Ukraina är ganska obevisade offensivt, de kanske suger. Ryssarna har säkert grävt ner sig effektivt runt om Kherson, däremot är buffertlandet ren slätt och väldigt glesbebyggt, helt annorlunda än Donbass. Samt att ukraina alltid är farligare i medier än i verkligheten.
Min förhoppning är f ö att ryssarna förlorar Kherson. Så är drömmen om Odessa död och så minskar risken för ett fortsättningskrig. Men det är bara en förhoppning.
Er gissning? Med territorium och tider?
Tillåt mig att vara mycket, mycket tveksam till att Ukraina - som tidigare aldrig påvisat sig kapabla att bedriva offensiver med mer än enstaka bataljoner - nu bedriver en lyckad offensiv med sina 8-12 till manskapet försvagade brigader i Kherson-området mot en nedgrävd fiende över öppen stäpp.
Fjärde gången gillt? De senaste tre gångerna existerade endast på sociala medier. Förra gången satt folk i denna tråd och tjöt över någon påhittad omringning av rySSar, medan det mesta tydde på att Ukraina sprang in i en vägg av artilleri vid sitt brofäste över Inhulets. Som de sedan gav upp att hålla kvar, och led förluster.
Om vi ska hoppas på en ukrainsk offensiv, av någorlunda betydelse, så är Kherson fel plats att satsa på. Detta är teater.