2022-08-29, 16:55
Medlem
Jag gjorde igår ett postorderköp från någonstans i Europa, där man godtog bitcoin (lightning). Det är frapperande hur bra systemet fungerar för den som har lärt sig att använda en ändamålsenlig plånbok (i mitt fall Blue Wallet). I dagsläget är det verkligen mycket lättare och snabbare att använda bitcoin än fiat vid ett sådant köp.

Nu känner jag inte till alla varianter som finns för att betala med fiat. Men att göra en kortbetalning, som hade varit alternativet för min del, skulle definitivt ha varit krångligare och tagit längre tid, om betalningen ens hade gått igenom.

Själva betalningen måste ha tagit mindre än 5 sekunder. Att ta fram telefonen, klicka på Blue Wallet-appen, klicka på "Skicka", låta telefonen skanna QR koden och trycka på OK går ju riktigt snabbt när man har gjort det ett par gånger. Ingen tidsfördrjöjning alls därefter, utan betalningen gick fram omedelbart.
2022-08-29, 17:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag gjorde igår ett postorderköp från någonstans i Europa, där man godtog bitcoin (lightning). Det är frapperande hur bra systemet fungerar för den som har lärt sig att använda en ändamålsenlig plånbok (i mitt fall Blue Wallet). I dagsläget är det verkligen mycket lättare och snabbare att använda bitcoin än fiat vid ett sådant köp.

Nu känner jag inte till alla varianter som finns för att betala med fiat. Men att göra en kortbetalning, som hade varit alternativet för min del, skulle definitivt ha varit krångligare och tagit längre tid, om betalningen ens hade gått igenom.

Själva betalningen måste ha tagit mindre än 5 sekunder. Att ta fram telefonen, klicka på Blue Wallet-appen, klicka på "Skicka", låta telefonen skanna QR koden och trycka på OK går ju riktigt snabbt när man har gjort det ett par gånger. Ingen tidsfördrjöjning alls därefter, utan betalningen gick fram omedelbart.
Värt att påpeka är att Lightning är en global lösning som funkar likadant för alla i hela världen, vart man än är till skillnad från tex Swish, Klarna, VIPS (Norge) m.m.
Man behöver inte ens ha ett bankkonto vilket nästan två miljarder (sic) människor inte har.
2022-08-29, 17:19
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Värt att påpeka är att Lightning är en global lösning som funkar likadant för alla i hela världen, vart man än är till skillnad från tex Swish, Klarna, VIPS (Norge) m.m.
Man behöver inte ens ha ett bankkonto vilket nästan två miljarder (sic) människor inte har.

Paypal och direktbetalning med kort funkar lika väl globalt och har gjort så under decennier.

Varför är ni så kåta på ett centraliserat betalningssystem för övrigt? Vi har redan sådana.
2022-08-29, 17:37
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Källa på det? Hur mycket är ”nästan all” i procent?
Här: https://cointelegraph.com/news/us-dominates-global-bitcoin-hash-rate-distribution-after-china-crackdown Nu tror jag visserligen att de underskattar storleken på brytningen i Kina, men sedan den artikeln skrevs har nog Kazakhstan tappat en stor del av sin industri. Om det ändå vore så att USA och dess allierade inte skulle nå över 50% i datorkraft redan nu skulle de bara kunna bygga egna datorhallar och på så sätt ta makten över nätverket.
2022-08-29, 17:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Paypal och direktbetalning med kort funkar lika väl globalt och har gjort så under decennier.

Varför är ni så kåta på ett centraliserat betalningssystem för övrigt? Vi har redan sådana.
Paypal (och kortbetalningar) har massa avgifter och vad jag vet så är det inget som funkar för de 2 miljarder utan bank.
Bara El Salvador säger att folket tjänar upp mot 400 miljoner dollar per år, genom att skicka pengar över

Lightning istället för att använda Western Union när dom skickar hem pengar (vilket deras ekonomi utgörs av till stora delar). Sedan slipper dom ta sig till närmsta WU kontor för att ta ut pengarna, en resa som i många fall är farlig i ett land som El Salvador.

Ps
Bitcoin och Lightning är INTE centraliserat. Det borde du veta vid det här laget.
Senast redigerad av Leaston 2022-08-29 kl. 17:48.
2022-08-29, 17:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Paypal (och kortbetalningar) har massa avgifter och vad jag vet så är det inget som funkar för de 2 miljarder utan bank.
Bara El Salvador säger att folket tjänar upp mot 400 miljoner dollar per år, genom att skicka pengar över

Lightning istället för att använda Western Union när dom skickar hem pengar (vilket deras ekonomi utgörs av till stora delar). Sedan slipper dom ta sig till närmsta WU kontor för att ta ut pengarna, en resa som i många fall är farlig i ett land som El Salvador.

Ps
Bitcoin och Lightning är INTE centraliserat. Det borde du veta vid det här laget.

Lightning är i praktiken centraliserat och det har vi gått igenom flera gånger.
2022-08-29, 17:57
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Här: https://cointelegraph.com/news/us-dominates-global-bitcoin-hash-rate-distribution-after-china-crackdown Nu tror jag visserligen att de underskattar storleken på brytningen i Kina, men sedan den artikeln skrevs har nog Kazakhstan tappat en stor del av sin industri. Om det ändå vore så att USA och dess allierade inte skulle nå över 50% i datorkraft redan nu skulle de bara kunna bygga egna datorhallar och på så sätt ta makten över nätverket.
Är 50% eller strax över 50% ”Nästan all” för dig?
2022-08-29, 17:57
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Förklara gärna hur det är centraliserat.
2022-08-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin

Det fina är att inte ens 50 procent skulle räcka särskilt långt. Det räcker definitivt inte för att censurera transaktioner, men det skulle kunna användas för att tillfälligt sabotera nätverket på olika sätt, om man är beredd att ta stora kostnader.

Det blir inte helt lätt att få grävarna att gå med på det heller. Man skulle nog behöva konfiskera maskinerna, mer eller mindre. Annars är risken att de omlokaliserar verksamheten till någon annan del av världen.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-29 kl. 18:12.
2022-08-29, 18:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Som vanligt så kan du säga så, men det blir inte sant bara för det.

Lightning is a decentralized network using smart contract functionality in the blockchain to enable instant payments across a network of participants
https://lightning.network/

Du måste dansa en ganska kompliserad orddans för att få det till att Lightning skulle vara centraliserat på något sätt, och då har du kommit rätt långt bort från ordets innebörd.

Banker kommer aldrig behöva vara ett måste för en lightning transaktion. Du kan öppna direkt kanal till vem du vill, om du vill.
2022-08-29, 18:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det fina är att inte ens 50 procent skulle räcka särskilt långt. Det räcker definitivt inte för att censurera transaktioner, men det skulle kunna användas för att tillfälligt sabotera nätverket på olika sätt, om man är beredd att ta stora kostnader.

...och det enda du åstadkommit när du lagt denna enorma summa pengar på hashpower, att du har åstadkommit en enda dubbeltransaktion. Så även om någon vill ta den ekonomiska förlusten, så är skadan rätt minimal i sammanhanget.

I en framtid där Bitcoin är backbone för världens finans, så kommer också hashpowern vara betydligt mer distribuerad.
Senast redigerad av Leaston 2022-08-29 kl. 18:22.
2022-08-29, 18:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Det blir inte helt lätt att få grävarna att gå med på det heller. Man skulle nog behöva konfiskera maskinerna, mer eller mindre. Annars är risken att de omlokaliserar verksamheten till någon annan del av världen.

Precis, på så sätt kanske det är bra att mycket hashpower ligger i USA, då det gissningvis skulle vara ett ganska så stort federalt brott om någon använde denna hashpower för att bluffa till sig ekonomiska värden på något vis.

Om man är rädd för att USA som stat skall ligga bakom detta, då borde man vara rätt rädd för det som USA som stat har makten över idag när det gäller penningpolitik, krigsmaskin och tentakler ut i övriga maktkorridorer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in