Citat:
Ursprungligen postat av
X3tream
Ryssland är 100 % körda ...
Nja, det beror lite på vad man lägger i "körd".
Om Putin, säg, bestämmer sig för att lämna sin diktatorstol, då kommer Ryssland att över en natt bli ett lovligt byte för världens övriga länder, där dessa likt kretsande gamar över ett döende djur kommer att sikta in sig på en köttig tugga. Naivt att tro annat.
Särskilt vi i väst, med vår fader USA i spetsen, kommer att lobba för och tillsätta en västvänlig regim (så som ryssarna försöker göra i Ukraina, fast tvärtom, vilket då är OK ...) och sedan göra diverse anspråk på ryska naturtillgångar. Ekonomin öppnas upp igen och Rysslands samhälle förvandlas till något bättre än det är nu - bättre ur ett väst- och USA-perspektiv, givetvis.
Jag tenderar att luta mot en teori som några här inne har berört: ett uppdelat Ryssland, världens makter emellan. För givetvis skulle inte Kina bara sitta och glo när fader USA glufsar i sig alla godsaker. Och vi, de naiva invånarna, kan fortsätta avnjuta ytterligare decennier av krig och konflikter.
Så att tro att endast Ryssland skulle vara körda, är ju lite "kört" i sig. Konflikterna och haten upphör inte med ett upphört krig mellan Ryssland och Ukraina. De förflyttar sig bara och antar nya värdar. Vi människor klarar inte av att inte få hata och döda. Vi måste få döda. Vi
lever för det
Men, men ... hela det där scenariot förutsätter alltså att Putin och hans gäng får för sig att backa. Vilket vi ju såklart kan se oss i stjärnorna efter skulle ske på Putins eget initiativ. Jag vägrar inbilla mig att Putin är klar med sitt. Jag vägrar att tro att han ännu har lagt ut alla sina ess. Det jag befarar är att Putin är redo att offra mänsklighet och planet för att uppnå sina drömmar (ja, jag inser paradoxen, men jag tror innerligt att Putin är precis så förblindad av sin megalomani).
Min gissning är inte mer orimlig än någon annan "experts" dito här i tråden.
Önskar alla en trevlig start på veckan