Citat:
Ursprungligen postat av
svartekaptenen
Så du ger vaga och meningslösa svar, vem exakt? Solen?
Adonai
Ahura Mazda
Akal Purakh
Allah
Buddha
Deus
Elohim
Govinda
Hari
Krishna
Shangdi
Shiva
Vishnu
Vägen tillbaka till den eviga andliga världen, Guds rike, där vi själar (minigudar) egentligen hör Hemma, går genom lovsjungandet, reciterandet, av Herrens heliga Namn!
Gud har en Herrans massa Namn, allt efter Hans otaliga transcendentala egenskaper…det är bara att välja Namnet som ens hjärta känner sig mest dragen till:
http://en.wikipedia.org/wiki/Names_of_God
Det är ingen skillnad mellan Gud och Guds Namn, eftersom de båda är Absoluta, dvs befinner sig på samma andliga, transcendentala plattform!
Genom att lovsjunga och recitera Herrens heliga Namn, är man samtidigt i direktkontakt med Honom! Genom att vara i kontakt med Honom, utvecklar man sin kärlek till Gud och allt annat levande, och renar samtidigt sin existens så att man därmed på djupet kan börja förstå livets Absoluta Sanningar!
Ordet ”Gud” är i sig inget egennamn, utan en titel, ett ämbete, ungefär som att någon är Kung i ett land, eller en VD i ett företag…på samma sätt är ”Gud” ett begrepp för den Högste som styr och ställer i universum!
Här får vi andliga bevis från vitt skilda religiösa traditioner, att det just är Herrens heliga Namn som gäller, för att kunna bli befriad, frisläppt från denna illusionens gudsförgätna värld, och ta oss tillbaka till den eviga andliga världen, bortom vår relativa rumtid
Muhammed gav rådet: ”Lovprisa din Herres namn, det högsta.” (Koranen 87.2)
Paulus sade: ”Var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.” (Romarbrevet 10.13)
Buddha förklarade: ”Alla som uppriktigt åkallar mitt namn kommer att nå mig efter döden, och jag kommer att föra dem till paradiset.” (Amida Buddhas löften 18)
Kung David predikade: ”Från öster till väster skall Herrens namn bli prisat.” (Psaltaren 113:3)
Vaishnava-skrifterna (Indien) försäkrar upprepade gånger: ”Sjung Herrens heliga namn, sjung Herrens heliga namn, sjung Herrens heliga namn. I denna missämljans tidsålder finns ingen annan väg, ingen annan väg, ingen annan väg till självförverkligande.” (Brihan-naradiya-Purana 3.8.126)