2022-08-29, 01:10
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Skop:s senaste mätning utförd mellan 22 - 26 augusti som jämförs med den dagen före

S: 27,9% (-0,6)
V: 9,4% (+0,1)
MP: 5,5 (+0,6)
C: 7,9 (+0,9)

M: 18,7% (+0,4)
SD: 18,6% (+-0)
L: 5,7% (-0,4)
KD: 5,3% (-0,9)

Övriga 1,1% (-0,1)

S+V+MP+C 50,7% (+1,0)
SD+M+KD+L 48,3% (-0,9)

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2022/08/SKOPs-Valjarbarometer-26-augusti-2022.pdf

Men jäklar vad alla mätningar svänger åt helt olika håll.
Citera
2022-08-29, 01:15
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Skop:s senaste mätning utförd mellan 23 - 27 augusti som jämförs med den dagen före

S: 28,5% (+0,6)
V: 8,6% (-0,8)
MP: 5,2 (-0,3)
C: 7,7 (-0,2)

M: 18,4% (-0,3)
SD: 18,3% (-0,3)
L: 6,3% (+0,6)
KD: 6,3% (+1,0)

Övriga 0,6% (-0,5)

S+V+MP+C 50,0% (-0,7)
SD+M+KD+L 49,3% (+1,0)
https://skop.se/main/wp-content/uploads/2022/08/SKOPs-Valjarbarometer-27-augusti-2022.pdf

0,6% för Övriga är anmärkningsvärt lågt.
Citera
2022-08-29, 01:25
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
SD kommer inte få +20% i valet, det kan jag lova dig. Detta såg vi förra valet också, höga opinionssiffror men som inte var inte närheten valresultat.

Tycker det är lite tramsigt med nya OU:s varje dag, det blir snarare så att opinionsundersökningar påverkar nästkommande OU och så vidare som i en ond cirkel.

M kommer nog öka lagom fram till valdagen, jag gissar på mellan 20-23%, SD runt 17% och Mp/L ramlar ur riksdagen.

I can live with that.

Så länge L åker ut.
Citera
2022-08-29, 01:36
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Jag läste i SvD att var femte väljare fortfarande är osäker. Någon som vet mer konkret hur man ska tänka kring det? Är det framför allt osäkerhet inom ett block, typ att man väger mellan M/SD eller S/MP, eller är det osäkerhet mellan blocken? Det är ju et sistnämnda som spelar störst roll. Och dessutom, finns det tidigare forskning på hur osäkra väljare brukar landa, om de stödjer sittande regering eller vill ha förändring?

Förstår inte varför folk klumpar ner osäkra väljare till att vela mellan just två partier.

Finns väl osäkra väljare som inte har den blekaste aningen om vem de ska rösta på om det blir M eller V.

Sedan finns det gått om arbetareklass män som säkert pendlar mellan S och SD.

Att tro att väljare är lika låsta inom "block" som dessutom är extremt diffusa är nog mer av ett 1900-tals tänk. Idag har vi större ideologiska motsättningar inom de så kallade "blocken" än vad det var tidigare.
Citera
2022-08-29, 02:08
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nej tror ingen på övrigt idag kommer vara i närheten av att komma in. Möjligtvis kan nyans överaska rejält eller att Mikail kommer in på malmömandat.
Men MED är nog närmast men ligger nog kring 0,5% så inte direkt nära 1.

Hoppas att MP kan falla på mållinjen.

Ja, du är nog inne på rätt spår. MED, Nyans och AFS är nog de partier som slåss om ett par procentenheter hit eller dit i den övriga kategorin. Observera att jag inte nämnde F!. Det partiet har ju totalt havererat och det ska vi vara glada för. Vi har nog med vänsterjönsar i riksdagen som försöker styra landet.

Jag delar dina förhoppningar om MPs framtid. Jag tror dock tyvärr att den svenska propagandamaskinen räddat deras liv och att de klarar spärren.
Citera
2022-08-29, 02:20
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
En sak som inte diskuterats nästan alls i tråden är vad som kommer att hända med M, givet att siffrorna står sig, M backar och det rödgröna blocket får majoritet.
Att Uffe Puffe får avgå är givet, men kommer det att innebära några ideologiska förändringar inom M?

Elisabeth Svantesson lär ta över.
Hon verkar f.ö. vara betydligt mer konservativ än den lille knatten Tuffe-uffe som ser ut att posera på varje bild jag har sett.
Tuffe-uffe är ett fullständigt fiasko till partiledare. Gösta roterar i sin grav.
Citera
2022-08-29, 02:41
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Men jäklar vad alla mätningar svänger åt helt olika håll.

Just hur osannolik är konstellationen: S+SD?
Ekonomiskt politiskt är de ganska närliggande; S har dessutom tala med rasistiska tungor, så frågan kanske borde ställas?
Citera
2022-08-29, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Förstår inte varför folk klumpar ner osäkra väljare till att vela mellan just två partier.

Finns väl osäkra väljare som inte har den blekaste aningen om vem de ska rösta på om det blir M eller V.

Sedan finns det gått om arbetareklass män som säkert pendlar mellan S och SD.

Att tro att väljare är lika låsta inom "block" som dessutom är extremt diffusa är nog mer av ett 1900-tals tänk. Idag har vi större ideologiska motsättningar inom de så kallade "blocken" än vad det var tidigare.

Logiskt sett så borde osäkra väljare vara det inom ett block eftersom de är ett block just därför att de är mer lika varandra. Vill man höja skatter och avgifter .... (och accepterar samarbete med C) så borde man väl dras till V exempelvis, kanske s eller Mp.

Men människor är väl ologiska och därför som opinionsförändringar kan ske överhuvudtaget för att människor inte rationellt tänkt ut vad de vill och därför kan "känna sig" till olika partier fram och tillbaka.
Citera
2022-08-29, 05:05
Medlem
Jirens avatar
Det är väldigt jämnt i opinionsmätningarna.

Jag tror dock att många i S-blocket (särskilt sossar och centerpartister) är extremt missnöjda med sina egna partier och kommer strunta i att gå till vallokalen. Vi som ser behovet av ett maktskifte är antagligen mycket mer motiverade att rösta. Och så finns det fortfarande goda chanser att MP trillar ut!

Har vi tur kan det bli en riktig skräll på valnatten.
Senast redigerad av Jiren 2022-08-29 kl. 05:09.
Citera
2022-08-29, 06:13
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Just hur osannolik är konstellationen: S+SD?
Ekonomiskt politiskt är de ganska närliggande; S har dessutom tala med rasistiska tungor, så frågan kanske borde ställas?

Verken MP, V eller C skulle stödja det. Och inte M, KD eller L heller. Så m.a.o. krävs att S och SD får över 50% tillsammans. Vilket förvisso inte är omöjligt.

Då S gör precis allt i världen för att behålla regeringsmakten är det nog ingen omöjlighet att de kan tänkas ta stöd av SD om så krävs. Men i så fall tror jag inte de kommer bjuda in SD till ett regeringssamarbete utan försöka övertala dem om att stödja en ren S-regering och erbjuda dem något i gengäld för detta.
Citera
2022-08-29, 06:34
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Verken MP, V eller C skulle stödja det. Och inte M, KD eller L heller. Så m.a.o. krävs att S och SD får över 50% tillsammans. Vilket förvisso inte är omöjligt.

Då S gör precis allt i världen för att behålla regeringsmakten är det nog ingen omöjlighet att de kan tänkas ta stöd av SD om så krävs. Men i så fall tror jag inte de kommer bjuda in SD till ett regeringssamarbete utan försöka övertala dem om att stödja en ren S-regering och erbjuda dem något i gengäld för detta.

Det känns osannolikt att S skulle regera med stöd av SD just nu men med tanke på att S ändrade sig helt i Nato-frågan på några månader så är det inte omöjligt att S tar stöd av SD om andra alternativ inte fungerar. Möjligen går man vägen via nyval först för att legitimera stödet av SD bland sina väljare.
Citera
2022-08-29, 06:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Det känns osannolikt att S skulle regera med stöd av SD just nu men med tanke på att S ändrade sig helt i Nato-frågan på några månader så är det inte omöjligt att S tar stöd av SD om andra alternativ inte fungerar. Möjligen går man vägen via nyval först för att legitimera stödet av SD bland sina väljare.

Ja, jag instämmer. SD är nog S absolut sista alternativ för att behålla regeringsmakten och skulle nog sitta väldigt långt inne, "men makten framför allt", så när det gäller S och makt skall man nog inte utesluta någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in