2022-08-27, 02:30
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Killen ser ju inte klok ut. Verkligen nidbilden av hur man föreställer sig en sverigedemokrat: en oattraktiv man med tragisk stil och någon bonnig sydsvensk dialekt som framstår som allmänt bitter. Får ju full wt-poäng om han bytt ut sitt traditionella svenska efternamn mot något vagt internationellt eller kontinentalt, som ängsliga wt brukar göra. Vår lokala SD-förmåga har ett lika löjligt hittepånamn.

Karlsson är SD:s bästa kort om de vill vinna sympatier. T.o.m. Stockholmsmedier är intresserade av honom då han har den så viktiga, traditionella arbetarklass-bakgrunden som svenska tänkare idealiserar, plus han är snygg nog att kunna vara en av hipsterproletärerna på Södermalm. Attraktiva människor framstår inte som förbittrade och det drar till sig människor.

Jomshofs islamturne kommer inte göra en skillnad på marginalen åt något håll. Så irrelevant och ointressant är han.
Jag brukar inte gilla att dissa olika persononer, men det är är svårt att låta bli när det kommet till jomshofsare.
Citera
2022-08-27, 02:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Bor du på landet. Sicken överrasknining. Jag tror att (SD) kommer att landa på 15% i detta val. arför?
Partiet har haft nära umgänge med Kristersson.

Jag bor på Södermalm i Stockholm, jag är SD-are. Jag tror på 19.5 %. Vi får se vem som vinner.
Citera
2022-08-27, 02:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja hans polare är typ 80 % SD. Han har egen firma men han har samma stil som de andra. Alla hejar på Hammarby. De flesta har militärintresse, en krigar i Ukraina nu. Men deras tjejer orkar jag inte med, jag har inget gemensamt med dem. Det är ologiskt men jag gillar killarna och deras stil men inte deras tjejer. Mina väninnor i Stockholm/Sverige är mer tråkiga akademiker. Jag orkar knappt med dem heller längre. PK. Generellt umgås jag nog helst med män faktiskt.

Jag märker ingen skillnad på förra valrörelsen här på Söder, men jag bryr mig knappt nu. Jag har blivit en defaitistisk landsförrädare som gett upp hoppet om nationen.
Det går i vågor. Kärleken till folket återkommer. Åtminstone för mig. Jag kan rekommendera att lyssna på något tal av Gustav från årets torgmöten, för han är fantastisk på att ge energi och hopp om Sverige.

Södermalm blir nog etablissemangets last (wo)man standing.

Elpriser, polisens oförmåga att minska gängkriminaliteten, etablissemangets handfallenhet... Detta har fått folk att ganska plötsligt börja ifrågasätta en hel del. Vändningen började när det blev allmänt känt att brottsligheten var invandringsrelaterad, men mycket bidrar. Jag tvivlar på att M kan dra den större nyttan av allt detta sammantaget, även om väljarna uppgett i OU att M har högst förtroende i energifrågan. Det blir SD, och ett växande SD betyder större övergång från SD till AfS.
Citera
2022-08-27, 02:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Bor du på landet. Sicken överrasknining.

Jag tror att (SD) kommer att landa på 15% i detta val.

Varför?

Partiet har haft nära umgänge med Kristersson.
Jag tror på 20%. Mest pga tapp från M, som landar på 18%.

Något vallfärdade till SD innan valet tror jag inte blir av, men att det händer saker med arbetarkvinnorna är tveklöst.
Citera
2022-08-27, 02:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det går i vågor. Kärleken till folket återkommer. Åtminstone för mig. Jag kan rekommendera att lyssna på något tal av Gustav från årets torgmöten, för han är fantastisk på att ge energi och hopp om Sverige.

Södermalm blir nog etablissemangets last (wo)man standing.

Elpriser, polisens oförmåga att minska gängkriminaliteten, etablissemangets handfallenhet... Detta har fått folk att ganska plötsligt börja ifrågasätta en hel del. Vändningen började när det blev allmänt känt att brottsligheten var invandringsrelaterad, men mycket bidrar. Jag tvivlar på att M kan dra den större nyttan av allt detta sammantaget, även om väljarna uppgett i OU att M har högst förtroende i energifrågan. Det blir SD, och ett växande SD betyder större övergång från SD till AfS.

Om du menar AfS-Gustav så gillar jag inte honom. AfS blir aldrig stort men honom som partiledare. Bra att vi sparkade honom. Tobias kan locka lite fler unga tjejer som är en grupp vi saknar stöd i. Han är nästan lite för feminin för mig men de flesta tycker han är snygg, t.o.m. PK-media. Men SD gömmer alla snygga killar på parkeringen!
https://www.youtube.com/watch?v=sq9kxQYUXpo
Citera
2022-08-27, 05:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Men jag känner inga LO-kvinnor. Jag umgås mycket med arbetarmän för min kille är byggare men t.ex. sjuksköterskor (Är de LO?) träffar jag aldrig.

Sjuksköterskor klassas som tjänstemän, de har trots allt läst på högskola (numera oftast tre år, längre om de läst någon tilläggsutbildning t.ex. till distriktssköterska eller barnmorska etc.)

Du tänker nog på vårdbiträden eller undersköterskor, de är oftast åt vänster. Oftast kvinnor, lågutbildade, offentliganställda och invandrare, så ja de är oftast sossar (eller vänsterpartister).

Läkare är nog oftast till höger, oftast moderater. Sjuksköterskor "ligger mitt emellan läkare och undersköterskor" och är vad jag förstått mer politiskt splittrade och följer nog snarare väljarkåren i allmänhet.

Byggnadsarbetare har nog traditionellt sett oftast varit sossar, men på senare år har många av dem bytt till SD. Skulle faktiskt inte bli förvånad om SD t.o.m. är i majoritet bland byggarna idag.
Citera
2022-08-27, 07:28
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Nu har ju det här lyfts tidigare i tråden nyligen, sista mätningarna inför valet 2018 låg sd på mellan 17-19%. Det var bara Sentio som låg på runt 23%, men den mätningen släpptes dryga 2 veckor innan valet.

Vad jag kommer ihåg så var det bara Sentio som var uppe på nivåer som du nämner, men flera månader innan valet.

Både Novus och Yougov låg högt över, rätt tätt in på valet. Men egentligen inte det som är min poäng. Utan att påståendet att SDs siffror skulle vara så mycket lägre i undersökningar innan valet. När jag ser opinionsundersökningar från förra valet ligger de ytterst ytterst sällan långt under vad de sedan fick. De gånger det skiljer mycket är det åt andra hållet: de övervärderas.
Citera
2022-08-27, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Tror att bland de mer "vänsterlutande" moderaterna, alltså de som inte är hardcore moderater så är sänkningen av A-kassan ett ganska kasst förslag såhär inför stundande lågkonjunktur. Jag är osäker på hur stor andel av M som är av den sorten...men den finns definitivt så de kan nog dra nu.
Inget bra förslag såhär i dessa tider. Hardcore moderaten gillar det naturligtvis men de mer lättrörliga högerarbetarna är nog inte så förtjusta.

Ni är flera som anger just sänkning av A kassan som skäl så förmodar att det ligger något i det. Vilket borde innebära att SD ska stå som någon garant för inte alltför långtgående försämringar inom välfärdssystemet? Vid ett maktskifte.

Aldrig riktigt begripit kombon SD o M. Kommer själv från en gammal sossesläkt så vet att steget över till Sd inte varit så stort för många. Men M? Svårt att se gemensam nämnare bortom invandringen.
Citera
2022-08-27, 07:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Ni är flera som anger just sänkning av A kassan som skäl så förmodar att det ligger något i det. Vilket borde innebära att SD ska stå som någon garant för inte alltför långtgående försämringar inom välfärdssystemet? Vid ett maktskifte.

Aldrig riktigt begripit kombon SD o M. Kommer själv från en gammal sossesläkt så vet att steget över till Sd inte varit så stort för många. Men M? Svårt att se gemensam nämnare bortom invandringen.

…å andra sidan så är det den fråga som genomsyrar allt. Våld och kriminalitet, den försämrade välfärden, det urskiljningslösa slöseriet med skattemedel och de absurt höga skatterna (på de allt färre som arbetar), köerna i sjukvården, de ynkliga pensionerna, att du blir omblåst i 200 knyck på E6, knarkhandeln, att nära samtliga svenska samhällen bytt ”karaktär”, att svenska är ett av språken du hör idag… osv osv.

Allt i syfte att säkra S (vänstern) vid makten. Svenska folket har fått betala priset.
Citera
2022-08-27, 08:37
Moderator
v50s avatar
SR / Svensk väljaropinions senaste sammanvägning av Novus, Sifo samt Ipsos mätningar för juli månad, mätningen jämförs med den som gjordes månaden före.

S 29,6% (-3,3)
V 8,4% (+0,2)
MP 5,2% (+1,8)
C 6,2% (+0,5)

SD 20,5% (+2,9)
M 17,7% (-1,8)
KD 5,8% (-0,6)
L 5,1% (+0,5)

Övriga 1,6% (-0,2)

S+V+MP+C 49,4% (-0,8)
SD+M+KD+L 49,1% (+1,0)

https://sverigesradio.se/artikel/grafik-svensk-valjaropinion-juli-2022
Citera
2022-08-27, 08:46
Moderator
v50s avatar
Skop:s senaste mätning utförd mellan 22 - 26 augusti som jämförs med den dagen före

S: 27,9% (-0,6)
V: 9,4% (+0,1)
MP: 5,5 (+0,6)
C: 7,9 (+0,9)

M: 18,7% (+0,4)
SD: 18,6% (+-0)
L: 5,7% (-0,4)
KD: 5,3% (-0,9)

Övriga 1,1% (-0,1)

S+V+MP+C 50,7% (+1,0)
SD+M+KD+L 48,3% (-0,9)

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2022/08/SKOPs-Valjarbarometer-26-augusti-2022.pdf
Citera
2022-08-27, 08:55
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Han är inte snygg men inte heller ful. Jag tror inte han skrämmer bort kvinnor med sitt utseende.
Han är tyvärr ful. Han ”skrämmer” förstås bort vissa, men inte från att rösta på SD utan från att komma fram och prata. Fula politiker är ju inte direkt ovanligt, så det drabbar nog inte SD mer än vad andra partier drabbas av deras inte så fagra profiler.

Däremot har han väl andra kvaliteter får man hoppas och förmoda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in