2022-08-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankerman
Det är upp till domstolen att bedöma. Åklagaren ska framlägga en gärningsbeskrivning och presentera bevis för att gärningsbeskrivningen stämmer. Oavsett vilken rubricering eller vilket yrkande åklagaren väljer har domstolen i brottsmål som uppgift att bedöma gärningen i sig, och kan döma fritt utefter det.

Med det sagt så tror jag det skulle vara svårt att se något uppsåt som motiverar mord eller dråp. Vållande till annans död kräver inget uppsåt, utan är ett oaktsamhetsbrott. Därför är nog det den mest sannolika brottsrubriceringen om fallet går till åtal. Misshandel är också en möjlig punkt, ifall OV:s våld ses som oproportionerligt sett till offrets handlingar.

Att ta stryptag i flera minuter, sen belägga med handfängsel och placera,på,sidan för att frigöra luftvägarna när dom upptäcker att han inte andas.
Då är det redan försent, han hade vart död i flera minuter
Dråp, är det enda som det kan sluta i
Citera
2022-08-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Håller inte med. Snarare otursdag på jobbet.

Lodisen ville slåss och slog en massa folk innan han stoppades och efteråt försökte de göra HLR på honom vilket tyvärr inte fungerade.

Men man får vad du förtjänar och den här killen fick det han förtjänade.

Kanske ville han dö då han gjorde som han gjorde.
Ja dom gjorde hlr efter strypgrepp på 3-4 minuter, dom sätter på fängsel och lägger han på sidan innan.
Han var död i många minuter innan dom ens försökte
Citera
2022-08-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
När jag tänker necklock tänker jag på matchen mellan Khabib och Connor McGregor som slutade med necklock och där irländaren fick klappa för att inte sövas.

Med andra ord denne lodis skulle ha klappat och han skulle ha överlevt.
Vilket han gjorde efter några sekunder när han visa att han gav sig
Citera
2022-08-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speed80
Att ta stryptag i flera minuter, sen belägga med handfängsel och placera,på,sidan för att frigöra luftvägarna när dom upptäcker att han inte andas.
Då är det redan försent, han hade vart död i flera minuter
Dråp, är det enda som det kan sluta i

Men varför försöka frigöra luftvägarna om de samtidigt med avsikt vill döda honom?
Citera
2022-08-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Menar du negressen som levde rövare?
Och där skrek hon att ni måste döda mig idag
Citera
2022-08-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Nej, men det är det som framförs i tråden. Inte rakt ut, mer i stil med "sköter man sig hamnar man inte i trubbel med vakterna". Som att det är OK att bruka övervåld. Jag förstår fullt ut resonemanget, och jag kan köpa att vakter och poliser tar till en tjuvsmäll mot en käftig och dryg person man omhändertagit på rättmätiga grunder. Eller för den delen resonemanget att personer som gång efter annan hamnar i klammeri med rättvisan i någon mån får stå sitt kast när dessa väl skadas eller dödas i ett polisingripande.

Men för den sakens skull tänker jag inte ta ordningsmaktens parti i alla situationer, som många flashbackare gör. I det här fallet har vi fortfarande för lite information för att säga varken bu eller bä. Annat än att det är ett faktum att ordningsvakter har en tvåveckorsutbildning och att många som arbetar i yrket är mobbare och våldsverkare som söker sig till branschen just för att kunna mobba och misshandla folk, medan den döde förefaller vara en vanlig svensson som jobbar med ett hederligt jobb och som inte valt brottets bana.
Är jävligt ovanligt att ov, väktare drar till en tjuvsmäll, är inte värt att förlora jobbet för det.
För de finns dom som sätter dit kollegor som går för långt
Citera
2022-08-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men varför försöka frigöra luftvägarna om de samtidigt med avsikt vill döda honom?

Det var ju inte ens samma patrull som gav HLR! Den första patrullen, som dräpte Juha, ströp honom till döds och sedan belade honom med handfängsel. De rörde honom inte sedan. Det av arbetsledare och patrull 2 som fick göra HLR.
Citera
2022-08-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agphys
är det inte ganska många kriminella som jobbar som väktare eller ordningsvakter? Drar inte alls alla över en kam men tror det finns jävligt äckliga ordningsvakter som missbrukar sina rättigheter, när ska samhället pusha tillbaka?
Skulle säga att dom är få, kanske fler på mindre bolag, då dom flesta stora bolag kontrollerar all personal årligen
Citera
2022-08-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det var ju inte ens samma patrull som gav HLR! Den första patrullen, som dräpte Juha, ströp honom till döds och sedan belade honom med handfängsel. De rörde honom inte sedan. Det av arbetsledare och patrull 2 som fick göra HLR.

Ok, hade inte full koll på efterspelet, vem/vilka som gjorde vad. Utgick från det som speed80 skrev:

”Att ta stryptag i flera minuter, sen belägga med handfängsel och placera,på,sidan för att frigöra luftvägarna när dom upptäcker att han inte andas.”

Och enligt den beskrivningen tolkade jag det som att det var den första patrullen som också försökte frigöra luftvägar.
Citera
2022-08-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, hade inte full koll på efterspelet, vem/vilka som gjorde vad. Utgick från det som speed80 skrev:

”Att ta stryptag i flera minuter, sen belägga med handfängsel och placera,på,sidan för att frigöra luftvägarna när dom upptäcker att han inte andas.”

Och enligt den beskrivningen tolkade jag det som att det var den första patrullen som också försökte frigöra luftvägar.

Nej, patrull 1 hade fullt upp med att skrubba sina ryggar rena från missaktning. När konan märkte att Juha var livlös släppte båda kroppen, babben klättrade sedan upp på kroppen och belade två livlösa handleder med fängsel. Sedan gjorde de ingenting mer. De båda började skrika att folk skulle backa och att folk skulle anmäla Juha för misshandel. Babbe rapporterar in misshandel, våld mot tjänsteman och våldsamt motstånd till TryggC. Medan ligger Juha helt livlös kvar på mage.

Nu kommer arbetsledaren och två OV till. AL börjar vända på Juha och ser att inga livstecken finns. Han tar sin Mic och rapporterar in till TryggC att det blir en misshandel, våld mot tjänsteman och våldsamt motstånd. Nu börjar patrull 2 att göra HLR på den livlösa kroppen. Före det tar det EN MINUT för konan att hitta nyckeln till handfängslet (vi vet fortfarande inte varför ingen annan hade en nyckel på sig). Hon och banne blir sedan bortskickad av arbetsledaren för att försvara företaget.
Citera
2022-08-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalnaGudrun
Kom igen nu, lägg av. Vi har underbetalt folk här med taskiga arbetstider och en vidrig arbetsmiljö nere i underjorden, som ändå försöker upprätthålla någon jävla form av ordning. Och skydda både dina och mina ungdomar på kvällarna, på väg hem från nån jävla bio laserdome eller vad fan dom nu gör.
Och så kommer en uppenbart våldsam, substanspåverkad man som är jävligt aggressiv och vevar runt ibland vanligt folk på perrongen, väntar bara på tuben liksom?
Så typiskt svenskt att skydda en sunkig minoritetsperson -och ärligt talat - en våldsverkare och ett fyllo.
Blir så trött på er.

Japp. Det är tydligen bättre att MAJORITETEN flyttar på sig för alla kriminella, slutar röra sig ute på stan.

Underbetalt?
220kr/timme
Citera
2022-08-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
De leker inte polis, sanningen är att de har polismans befogenhet de använder sig av samma lagar som envar men också av polislagen det får inte väktare de har bara envarsingripande som vem som helst.
Däremot är ordningsvakt har rätt att använda våld vid tjänsteutövning, i deras utbildning ingår sjukvård, polislagen, självskydd, ingripande, batong och handfängsel.
Nu vet inte jag vad det är för människor har ännu inte hittat filmen kom nyss in här ikväll.
Jag kan faktiskt säga att jag jobbat med många bra ordningsvakter, dessa tvekade inte en sekund när någon fick en kniv i halsen, eller blev nedstuckna på dansgolvet. De gjorde under mina 10 år som vaktchef minst 30 ingripanden för att förhindra våldtäkt, de jag jobbade med beskjöts och vi stod på hotlistor av både MC gäng och Blattar. Många rättegångar, många trasiga liv men också en jävla massa bra ingripanden där man förhindrat både våldtäkt , grov misshandel och mordförsök.
Jag valde att gå vidare inom säkerhet men en gång i tiden började jag där, precis som så många poliser.
Du missa att väktare har rätt att utöva våld vid nödvärn och gripande, med batong och handfängsel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in