2022-08-28, 08:36
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Behövs en kompressor

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
När det kommer till det vattenburna värmesystemet borde det gå att koppla loss något rör i pannrummet, sedan trycka i luft i systemets högsta del och trycka ut vattnet. Sedan tömma panna och eventuellta acc-tankar på vatten med.

Kanon! Hittade en manual till värmepannan som förklarade hur man gör.

Detta blir plan B om det visar sig att hålla underhållsvärme visar sig bli för dyrt!

Skall köpa en kompressor så man kan göra detta snabbt.

Tusen tack för kanontips!
Citera
2022-08-28, 08:38
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Huset mår inte bra av det.

Håll en lägre temperatur, bär extra kläder, Och/eller/om möjligt, hur ut del av hus/hela huset.

Detta är ett äldre hus så det skall tydligen gå att göra utan alltför mycket om och men.

Kommer åka och elda några ggr i veckan på vintern ändå för att spara på elen.
Citera
2022-08-28, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Höj lånet på huset och installera solceller eller luft vatten pump.

Solceller är en dum investering om målet är att överleva vintern.
Citera
2022-08-28, 08:41
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Kanon! Hittade en manual till värmepannan som förklarade hur man gör.

Detta blir plan B om det visar sig att hålla underhållsvärme visar sig bli för dyrt!

Skall köpa en kompressor så man kan göra detta snabbt.

Tusen tack för kanontips!
Har du nära till huset, och har tid/ork att hålla koll på vädret så (lite beroende på vart i landet du bor iof) är det ju inte så vansinnigt lång tid under en vintersäsong man behöver underhållsvärme. Iaf om man bor söder om Stockholm.. Räcker ju oftast med att ha cirkulationen på värmesystemet men skippa att ha elpatronen igång. Och börjar det dra iväg med en rejäl köldknäpp under några dagar så slår man på elpatronen på underhållsvärme under den tiden
Citera
2022-08-28, 08:49
Medlem
Tänk på att ett hus måste hålla igång att stänga av orsakar fukt o vattenskador. Isolera men tänk på att det måste också finnas ventilation mer än de flesta tror annars fukt skador. Elda med ved men egentligen bara om du har tillgång till egen ved.

Hus med egen mark och skog är guld värt dessa tider.
Citera
2022-08-28, 08:49
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Med tanke på höga elpriserna i vinter så funderar jag på att flytta hem till föräldrarna.

Jag har en villa med egen brunn, eget avlopp samt elpanna och undrar om man på något sätt kan tömma allt vatten ur huset så ledningarna inte fryser sönder.

Frågan är således:
Vad händer om jag stänger av strömmen helt?

Går det att tömma huset helt på vatten så att inga ledningar fryser sönder och vad mer händer med huset om det tillåts stå ouppvärmt över vintern?

Mvh

Ett hus bör hålla 10 grader för att undvika problem med fukt och spruckna rör.
Citera
2022-08-28, 10:29
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Det skulle kunna vara så att din värmepump/varmvattenberedare är lite dum i huvudet och 1) värmer till 60 grader för att skydda mot legionella lite väl ofta samt 2) behöver elspets för att nå den temperaturen på vattnet, och därför förbrukar onödigt mycket energi. Eventuellt går det att justera i pumpens inställningar, om du har tur.

(Om du har en gigantisk varmvattenberedare kan det vara en annan orsak.)

Om du ändå kan se förbrukning i appen - kan du se per timme också? Då borde du få (jämförelsevis) höga spikar när varmvattenberedaren värms, så du kan se hur ofta det är.

Ja, jag tror att det är precis som du säger, att den värmer varmvattnet pga motverka legionella. Jag har bara antagit att den måste hålla på med de intervall den gör, men om det gick att justera ner så vore det ju väldigt bra.
Citera
2022-08-28, 11:45
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Gäller 10 grader också om man bor i mitten av ett radhus?

Funderar på att göra något liknande som TS. Jag bor dock i radhus men med rörligt elpris. Har bara direktverkande el.
Citera
2022-08-28, 23:34
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Solceller är en dum investering om målet är att överleva vintern.

Som du ser så står de luft/vatten med.
Solceller fungerar på vintern MEN INTE med samma kapacitet som vår och sommar givetvis.

Räckte inte iq:n till? Utan jag måste precisera mitt inlägg i minsta detalj för att du ska förstå! Ska jag rita en bild till dig också? Mupp!
Citera
2022-08-29, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Som du ser så står de luft/vatten med.
Solceller fungerar på vintern MEN INTE med samma kapacitet som vår och sommar givetvis.

Räckte inte iq:n till? Utan jag måste precisera mitt inlägg i minsta detalj för att du ska förstå! Ska jag rita en bild till dig också? Mupp!

Din dumma lösmus. Han söker efter råd till denna vintern för att överleva och du snackar om investeringar på 200k.

Gå och lägg dig din jävla copypaste looser.
Citera
2022-08-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt

Detta stämmer bara med vissa moderna täta huskonstruktioner.

Har du ett gammalt hus (byggt före 1950) så är det INGA problem att kallställa huset annat än möjligen vattenrör som måste tömmas. Gamla hus är gjorda för att kunna stå ouppvärmda under lång tid. Finns hus som varit obebodda i 50 år och fortfarande är i samma skick som när sista familjen flyttade ut. Så länge taket är helt och ventilationen (draget) fungerar så tar inte ett gammalt hus skada av att stå utan värme.
Citera
2022-08-29, 11:25
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Detta stämmer bara med vissa moderna täta huskonstruktioner.

Har du ett gammalt hus (byggt före 1950) så är det INGA problem att kallställa huset annat än möjligen vattenrör som måste tömmas. Gamla hus är gjorda för att kunna stå ouppvärmda under lång tid. Finns hus som varit obebodda i 50 år och fortfarande är i samma skick som när sista familjen flyttade ut. Så länge taket är helt och ventilationen (draget) fungerar så tar inte ett gammalt hus skada av att stå utan värme.

Det är möjligt men jag råkade själv ut för just fukt och spruckna rör med ett hus från 1909.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in