Citat:
Ursprungligen postat av
glajarn
Du skulle spara bra mycket förbrukning på elen om du börjar elda. Jag eldar för att gynna elbolagen så lite som möjligt och min årsförbrukning har sjunkit drastiskt sen jag började elda. Med tanke på dagens elpriser så finns det mycket pengar att spara. Vilket även gör att du förmodligen kommer kunna bo kvar i huset endå utan att få dyra elräkningar.
Yes, skall köpa på mig 4 kubik till att börja med tänkte jag. Tack för tipset!
Citat:
Ursprungligen postat av
bakgrundsbrus
Två saker:
- Nordpool har ett maxtak på ca 40 kr/kWh för spotpris, så ens en enskild timme kan inte priset bli mycket mer än 50 kr/kWh.
- Om du är övertygad att priset kommer hamna i de regionerna, så kan du binda ditt elpris i sex månader för ca 5,50 kr/kWh. Då har du ett maxtak på din räkning som är mycket lägre än ditt standardscenario.
Med tanke på att du verkar vara villig att göra rejäla åtgärder för att minska dina kostnader så skulle du även kunna välja att ha ett timdebiterat avtal. Då skulle du kunna värma med gasol/ved när det är extra dyrt och köra på elvärme när priset är överkomligt.
Om trycket i systemet varierar mycket (från nästan noll tills nästan upp till det röda) så bör du kolla ditt expansionskärl. Om det har tappat trycket på luftsidan (eller om membranet i det har gått sönder, så att du har vatten på båda sidor) så blir hela kärlet fyllt med vatten och har ingen funktion. Då kommer säkerhetsventilen släppa ut vatten när det blir varmt i systemet, och sen får du lågt tryck när vattnet i systemet kallnar igen.
Om du vill köra vedpanna på ett rimligt sätt så behöver du ha utrymme för en rejäl ackumulatortank, så att du inte behöver elda stup i kvarten. Det kan vara ett problem om du har ett litet pannrum, såvida du inte kan ha tanken utanför pannrummet.
Kanonbra tips!
Trodde att det var minst 1 år man kunde binda på. Skall kolla upp detta!
Trycket varierar inte, däremot så får jag luft i vattnet väldigt ojämt. När luften är i vattnet smakar det äckligt/salt och det brukar smaka sämre efter regn.
Så här ser det ut (kolla hela). När vattnet är någorlunda "genomskinligt" är det gott men när det blir bubblor smakar det inte bra alls. Bubblorna lägger sig dock.
Brunnen är 75 meter djup.
https://vimeo.com/743845126
Detta gör att jag måste lufta elementen en gång i veckan i princip och jag antar att det bidrar till en högre elförbrukning (?).
I samband med husbesiktningen gjordes ett vattenprov som säger att vattnet är bra förutom att det är lite högre kalkmängd än normalt.
Pannrummet är väl kanske 7m2. Borde det räcka tror du?