2022-08-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Tycker du ska stå ditt kast och leva i villan under vintern och inte snylta på dina päron

eller så är det hans skräp till föräldrars generation som röstar för folkutbyte och el-haveri som belånat sina barn för att godhetssignalera.

folk är sånt skräp i det här landet.
40-talisterna borde skjutas på löpande band.
Citera
2022-08-27, 17:11
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Har läst att veden håller på att ta slut. Så kolla om det finns någon kvar innan du köper upp dig på allt annat och ändå måste bo hos föräldrarna i vinter.

Bor nära massa bönder som har en herrans massa ved och skog så jag skall kika ikväll om det går att lösa.

Lutar mot att jag ändå kommer flytta hem till dem faktiskt men är alltid bra att ha ved!

Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
hur stor är din villa och hur mycket förbrukar du kwh och vad landar din faktura på?

Ca 170m2. Förra året förbrukade jag 24000kwh och det gick på ca 15000kr.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag har också eget vatten. Är huset dåligt isolerat? Har du 3 glas fönster?
Kan tycka att du borde kunna komma ner i elförbrukning?

Det är tilläggsisolerat men jag vet inte hur det är med väggarna. Jag har inte 3glas överallt men i större delen av nedervåningen. Dock har jag ett "fikarum" som är tillbyggt genom att man tog bort en del av väggen i köket och byggde ett 30m² rum med fönster runtikring. Där finns det en extra vedkamin också.

Eldade ingenting förra året bör tilläggas!
Citera
2022-08-27, 22:04
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Bor nära massa bönder som har en herrans massa ved och skog så jag skall kika ikväll om det går att lösa.

Lutar mot att jag ändå kommer flytta hem till dem faktiskt men är alltid bra att ha ved!

Ca 170m2. Förra året förbrukade jag 24000kwh och det gick på ca 15000kr.

Det är tilläggsisolerat men jag vet inte hur det är med väggarna. Jag har inte 3glas överallt men i större delen av nedervåningen. Dock har jag ett "fikarum" som är tillbyggt genom att man tog bort en del av väggen i köket och byggde ett 30m² rum med fönster runtikring. Där finns det en extra vedkamin också.

Eldade ingenting förra året bör tilläggas!

Du skulle spara bra mycket förbrukning på elen om du börjar elda. Jag eldar för att gynna elbolagen så lite som möjligt och min årsförbrukning har sjunkit drastiskt sen jag började elda. Med tanke på dagens elpriser så finns det mycket pengar att spara. Vilket även gör att du förmodligen kommer kunna bo kvar i huset endå utan att få dyra elräkningar.
Citera
2022-08-28, 03:53
Medlem
Citat:
Jag tror att elpriset utan problem kan snitta på 40kr kwh i vinter vilket gör att bara underhållsvärme via elpannan kan kosta tiotusentals kronor.

Gasolvärmare är en bra idé! Jag köpte även en gasoldusch förra året (efter de stängde ner ringhals) så jag behöver inte el för att få varmvatten heller.

Två saker:
  1. Nordpool har ett maxtak på ca 40 kr/kWh för spotpris, så ens en enskild timme kan inte priset bli mycket mer än 50 kr/kWh.
  2. Om du är övertygad att priset kommer hamna i de regionerna, så kan du binda ditt elpris i sex månader för ca 5,50 kr/kWh. Då har du ett maxtak på din räkning som är mycket lägre än ditt standardscenario.

Med tanke på att du verkar vara villig att göra rejäla åtgärder för att minska dina kostnader så skulle du även kunna välja att ha ett timdebiterat avtal. Då skulle du kunna värma med gasol/ved när det är extra dyrt och köra på elvärme när priset är överkomligt.

Citat:
Men jadu. Får massa luft i systemet av någon anledning så måste lufta en gång i veckan så kanske är därför den ligger högt.

Om trycket i systemet varierar mycket (från nästan noll tills nästan upp till det röda) så bör du kolla ditt expansionskärl. Om det har tappat trycket på luftsidan (eller om membranet i det har gått sönder, så att du har vatten på båda sidor) så blir hela kärlet fyllt med vatten och har ingen funktion. Då kommer säkerhetsventilen släppa ut vatten när det blir varmt i systemet, och sen får du lågt tryck när vattnet i systemet kallnar igen.

Citat:
Låter klokt! Såg att man kan köpa el+vedpannor vilket verkar vara toppenbra.

Om du vill köra vedpanna på ett rimligt sätt så behöver du ha utrymme för en rejäl ackumulatortank, så att du inte behöver elda stup i kvarten. Det kan vara ett problem om du har ett litet pannrum, såvida du inte kan ha tanken utanför pannrummet.
Citera
2022-08-28, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Det enda som är på är ett kylskåp och bergvärmepumpen alltså. Som dock värmer upp vattnet i varmvattenberedaren då och då.

Det skulle kunna vara så att din värmepump/varmvattenberedare är lite dum i huvudet och 1) värmer till 60 grader för att skydda mot legionella lite väl ofta samt 2) behöver elspets för att nå den temperaturen på vattnet, och därför förbrukar onödigt mycket energi. Eventuellt går det att justera i pumpens inställningar, om du har tur.

(Om du har en gigantisk varmvattenberedare kan det vara en annan orsak.)

Om du ändå kan se förbrukning i appen - kan du se per timme också? Då borde du få (jämförelsevis) höga spikar när varmvattenberedaren värms, så du kan se hur ofta det är.
Citera
2022-08-28, 05:38
Medlem
Absolut, flytta "hem" till föräldrarna och bo där tills du är 80 år. Så brukar de flesta svenskar göra så kör på det.
Citera
2022-08-28, 07:40
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du skulle spara bra mycket förbrukning på elen om du börjar elda. Jag eldar för att gynna elbolagen så lite som möjligt och min årsförbrukning har sjunkit drastiskt sen jag började elda. Med tanke på dagens elpriser så finns det mycket pengar att spara. Vilket även gör att du förmodligen kommer kunna bo kvar i huset endå utan att få dyra elräkningar.

Yes, skall köpa på mig 4 kubik till att börja med tänkte jag. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Två saker:
  1. Nordpool har ett maxtak på ca 40 kr/kWh för spotpris, så ens en enskild timme kan inte priset bli mycket mer än 50 kr/kWh.
  2. Om du är övertygad att priset kommer hamna i de regionerna, så kan du binda ditt elpris i sex månader för ca 5,50 kr/kWh. Då har du ett maxtak på din räkning som är mycket lägre än ditt standardscenario.

Med tanke på att du verkar vara villig att göra rejäla åtgärder för att minska dina kostnader så skulle du även kunna välja att ha ett timdebiterat avtal. Då skulle du kunna värma med gasol/ved när det är extra dyrt och köra på elvärme när priset är överkomligt.

Om trycket i systemet varierar mycket (från nästan noll tills nästan upp till det röda) så bör du kolla ditt expansionskärl. Om det har tappat trycket på luftsidan (eller om membranet i det har gått sönder, så att du har vatten på båda sidor) så blir hela kärlet fyllt med vatten och har ingen funktion. Då kommer säkerhetsventilen släppa ut vatten när det blir varmt i systemet, och sen får du lågt tryck när vattnet i systemet kallnar igen.

Om du vill köra vedpanna på ett rimligt sätt så behöver du ha utrymme för en rejäl ackumulatortank, så att du inte behöver elda stup i kvarten. Det kan vara ett problem om du har ett litet pannrum, såvida du inte kan ha tanken utanför pannrummet.

Kanonbra tips!

Trodde att det var minst 1 år man kunde binda på. Skall kolla upp detta!

Trycket varierar inte, däremot så får jag luft i vattnet väldigt ojämt. När luften är i vattnet smakar det äckligt/salt och det brukar smaka sämre efter regn.

Så här ser det ut (kolla hela). När vattnet är någorlunda "genomskinligt" är det gott men när det blir bubblor smakar det inte bra alls. Bubblorna lägger sig dock.

Brunnen är 75 meter djup.

https://vimeo.com/743845126

Detta gör att jag måste lufta elementen en gång i veckan i princip och jag antar att det bidrar till en högre elförbrukning (?).

I samband med husbesiktningen gjordes ett vattenprov som säger att vattnet är bra förutom att det är lite högre kalkmängd än normalt.

Pannrummet är väl kanske 7m2. Borde det räcka tror du?
Senast redigerad av fsker 2022-08-28 kl. 07:43.
Citera
2022-08-28, 07:46
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Med tanke på höga elpriserna i vinter så funderar jag på att flytta hem till föräldrarna.

Jag har en villa med egen brunn, eget avlopp samt elpanna och undrar om man på något sätt kan tömma allt vatten ur huset så ledningarna inte fryser sönder.

Frågan är således:
Vad händer om jag stänger av strömmen helt?

Går det att tömma huset helt på vatten så att inga ledningar fryser sönder och vad mer händer med huset om det tillåts stå ouppvärmt över vintern?

Mvh
Ja det går. Bör inte vara några problem med mögel som folk pratar om här. Sommarstugor kallställs ju ofta varje vinter utan problem. Börja med att stänga av pump och öppna alla kranar och töm ut så mkt som går. Töm hydroforen och använd sedan hydroforens luftningsventil (brukar sitta en ventil som är likadan som ventilen till ett bildäck) och tryck i luft samtidigt som alla kranar i huset är öppna. Kör så tills det inte kommer ut vatten. Sedan är det bara stänga av elen och dra.
Har du vattenburen värme gör du på liknande sätt. Öppna en ventil på systemets högsta punkt, sedan köra i luft på den lägsta punkten tills allt vatten är ute.
Citera
2022-08-28, 07:51
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja det går. Bör inte vara några problem med mögel som folk pratar om här. Sommarstugor kallställs ju ofta varje vinter utan problem. Börja med att stänga av pump och öppna alla kranar och töm ut så mkt som går. Töm hydroforen och använd sedan hydroforens luftningsventil (brukar sitta en ventil som är likadan som ventilen till ett bildäck) och tryck i luft samtidigt som alla kranar i huset är öppna. Kör så tills det inte kommer ut vatten. Sedan är det bara stänga av elen och dra.
Har du vattenburen värme gör du på liknande sätt. Öppna en ventil på systemets högsta punkt, sedan köra i luft på den lägsta punkten tills allt vatten är ute.

Kanonbra tips! Behöver jag kompressor för att köra i luft eller är det bara att öppna ventilen?
Citera
2022-08-28, 08:02
Medlem
Citat:
Med tanke på höga elpriserna i vinter så funderar jag på att flytta hem till föräldrarna.

Jag har en villa med egen brunn, eget avlopp samt elpanna och undrar om man på något sätt kan tömma allt vatten ur huset så ledningarna inte fryser sönder.

Frågan är således:
Vad händer om jag stänger av strömmen helt?

Går det att tömma huset helt på vatten så att inga ledningar fryser sönder och vad mer händer med huset om det tillåts stå ouppvärmt över vintern?

Mvh

Huset mår inte bra av det.

Håll en lägre temperatur, bär extra kläder, Och/eller/om möjligt, hur ut del av hus/hela huset.
Citera
2022-08-28, 08:09
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Kanonbra tips! Behöver jag kompressor för att köra i luft eller är det bara att öppna ventilen?
Behövs en kompressor
Citera
2022-08-28, 08:16
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:

När det kommer till det vattenburna värmesystemet borde det gå att koppla loss något rör i pannrummet, sedan trycka i luft i systemets högsta del och trycka ut vattnet. Sedan tömma panna och eventuellta acc-tankar på vatten med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in