2022-08-28, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Den stora skillnaden är att Serberna riktade in sig på civilbefolkningen.

https://1997-2001.state.gov/www/global/human_rights/kosovoii/homepage.html

Jag har flera bekanta i KFOR som var på plats och såg massgravarna själva. Det var på ett helt annat plan.

Det finns uppgifter om 10000 döda civila Kosovoalbaner av Serbjugoslaviska styrkor och 20000 våldtäkter. Allting beordrat uppifrån.

I Ukraina har väl 3500 civila dött på 8 år och är ungefär lika fördelat mellan antal dödade av Ukrainsk respektive separatistisk (rysk) militär.

Och enligt uppgift 25st av de 3500 sista året innan anfallet.
Citera
2022-08-28, 08:01
Medlem
Tror Ryssland får det svårt. Vapen och ammunition börjar ta slut, och svårigheter att rekrytera nytt manskap så man nu tar direkt från fängelser.
Sedan är inte Ryssland känt för att vara några vidare militäratrateger heller.
Citera
2022-08-28, 08:01
Medlem
JamesWebbs avatar
En rysk soldat på en fest som står och visar upp en dödskalle som han påstår kommer från en soldat i Ukraina. Vidare förklarar han varför etnisk resning av alla ukrainare är nödvändigt.

https://twitter.com/den_kazansky/status/1563753741697916928?s=20&t=Glj79_1zpgU4joRWYwBFcA
Citera
2022-08-28, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Allt kommer att sluta med att ukraina ligger i ruiner och EU och Sverige kommer att få försörja hela landet som ryssarna kommer att styra i bakgrunden.

Snarare är det så att om ryssarna "vinner" och tar "styr i bakgrunden" så lär inte Ukraina få annat nödbistånd från oss när ryssarna misslyckas med att försörja Ukraina. Om Ukraina däremot klarar sig och förblir fritt och självständigt, ja, då lär vi nog få bekosta betydande delar av uppbyggnaden av landet.
Citera
2022-08-28, 08:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Vi såg väl en t90 bli träffad av en Carl Gustaf tidigt under specialopetationen?
Jag tror det bara var rykten. I det filmklippet där det hävdas att det hände så är det inte det som händer.
https://twitter.com/Matu_w_PT/status/1524258955463204866

Sedan kan det såklart ha skett någon annanstans men det är inget som verifierats.
Citera
2022-08-28, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Ujujuj vad rädd jag blir
Nu kom det ridande kavalleriet i(åsikts polisen)in i matchen i denna tråd som verkar helgad åt dessa hjältar (troll?) som inbillar sig att de värnar om " frihet och demokrati". I själva verket liknar de mest av allt stalinister som vill brännmärka och likvidera oliktänkande. Trångsynthet parad med fanatism.
Ett skäl till att jag inte gillar vare sig kommunister eller miljötalibaner.

Om det var mig du syftade på så kan jag tala om att jag är långt från någon stalinist. Stalin är en av världshistoriens värsta tyranner och mördare (skyldig bl a till ett av de värsta folkmorden i historien). Men han gjorde en enda bra sak i sitt liv och det var att han till slut stod upp mot Hitler. Det ska han ha cred för, men i övrigt hör han hemma på samma skräphög för diktatorer som Hitler och Pol Pot (och ett gäng andra; Saddam, Khaddaffi, idi Amin, Mao, Diem...).
Senast redigerad av Auric 2022-08-28 kl. 08:20.
Citera
2022-08-28, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror det bara var rykten. I det filmklippet där det hävdas att det hände så är det inte det som händer.
https://twitter.com/Matu_w_PT/status/1524258955463204866

Sedan kan det såklart ha skett någon annanstans men det är inget som verifierats.
Jag såg en film tidigt i kriget där en t90 togs av daga av en CG. Inte den filmen du länkar.

En t90 stod bredvid vägen och en hjälte avfyrade en cg mot den. Var kanske 200m emellan hjälten och tanksen.
Citera
2022-08-28, 08:14
Medlem
donald12s avatar
Senaste siffrorna från Ukraina... 250 färre orcher nu

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 28.08 were approximately:

of personnel / personnel - about 46750 (+250) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 1942 (+3) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 4257 (+3) units,
artillery systems – 1050 (+5) units,
RSZV / MLRS - 274 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems - 148 (+0) units,
aircraft – 234 (+0) units,
helicopters – 202 (+0) units,
UAV operational-tactical level - 838 (+2),
cruise missiles - 196 (+0),
ships / boats / warships / boats - 15 (+0) units,
vehicles and fuel tanks - 3171 (+6) units,
special equipment - 99 (+0).

The enemy suffered the greatest losses in the Donetsk direction.
Citera
2022-08-28, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är bara en form av modernt sjöröveri.
Det var Nato och EU som bröt alla avtal och kontrakt med ryssland först med sina sanktioner.
Kan du räkna upp vilka länder som har avtalat att aldrig anfalla något annat land.
Vet du om att det är inte olagligt att anfalla ett annat land om det sker i försvarsyfte.
Att skydda sin egen befolkning där.

Inte om det sker i försvarssyfte, nej. Men däremot är det inte tillåtet att anfalla i preventivt försvarssyfte. Det kräver godkännande av FN i så fall.

Skydda sin befolkning? Människor som bor i Ukraina är, oavsett etnicitet, ukrainare. Ryssland har ingen "egen befolkning" i andra länder. Finns ryska medborgare i Ukraina är de där antingen frivilligt (på semester, studier eller bara bosatta i landet) eller så har de flytt från Ryssland. Men inte i något av fallen är det en egen befolkning som Ryssland har rätt att skydda.
Citera
2022-08-28, 08:19
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Om det var mig du syftade på så kan jag tala om att jag är långt från någon stalinist. Stalin är en av världshistoriens värsta tyranner och mördare (skyldig bl a till ett av de värsta folkmorden i historien). Men han gjorde en enda bra sak i sitt liv och det var att han till slut stod upp mot Hitler. Det ska han ha cred för, men i övrigt hör han hemma på samma skräphög för diktatorer som Hitler och Pol Pot.

Hitler o Stalin är jämförbara och var ondskefulla båda två. Bästa hade varit om Hitler o Stalin förgjort varandra men nu blev tyvärr bara Tyskland rensat från nazism.

Putler är ju Stalinist så han är såklart ondskefull. Ryzzland har inte gjort upp med sitt förflutna utan glorifierar istället.
Citera
2022-08-28, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Inte om det sker i försvarssyfte, nej. Men däremot är det inte tillåtet att anfalla i preventivt försvarssyfte. Det kräver godkännande av FN i så fall.

Skydda sin befolkning? Människor som bor i Ukraina är, oavsett etnicitet, ukrainare. Ryssland har ingen "egen befolkning" i andra länder. Finns ryska medborgare i Ukraina är de där antingen frivilligt (på semester, studier eller bara bosatta i landet) eller så har de flytt från Ryssland. Men inte i något av fallen är det en egen befolkning som Ryssland har rätt att skydda.

Du glömmer att Ryssland är nazistiskt och därmed har som ett folk, ett rike som mål.
Citera
2022-08-28, 08:20
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, man ska visa varandra respekt annars går det förr eller senare illa som vi ser här. Livet är enkelt för de flesta förutom sociopaterna i Washington som försöka benda verklighaten efter eget tycke.

Du pratar om Ryssland som om det vore en efterbliven kusin som tar till våld om de inte får "respekt".
Nu pratar vi om total förnedring av Ryssland. Det är vad de fick istället.

Citat:
Putin verkar mer intresserad av att utveckla BRICS och handel med andra länder, skapa en multipolär värld tillsammans med dessa. Det är en av grundorsakerna till att USA tillsammans med väst vill förstöra Ryssland, man vill ha all makt och kontroll själv. Här använder man Ukraina som verktyg och då det blir Kinas tur, Taiwan.

Jag tycker Ryssland lyckas bra med att förstöra för sig själva, eller var det USA som tvingade Ryssland in i Ukraina?

[quote=Moretex|81419067]
Lite lustigt att man kastade ut Ryssland ur SWIFT och förlorade övervakningen av transaktioner, man trodde väl att Ryssland inte kunde skapa något själv. Väst skjuter sig ständigt i fötterna och man undrar när dom ska sluta förstöra för sig själva.[quote=Moretex|81419067]

Det låter toppen för Ryssland att de har fått Nordkorestatus och ska lösa allting själv framöver.
Säkerligen vad det ryska folket efterfrågade.

Citat:
Du vet om att USA ligger på en annan kontinent?

En väldigt udda kommentar precis som dina absurda argument i övrigt. Ni framstår som empatilösa idioter som försvarar Rysslands imperialism när ni säger er vilja motarbeta USAs inflytande.
Hade du haft känslor kanske du hade kunnat ta till dig det lidande Ukraina genomgår istället för att sitta här och försvara det.

Egentligen argumenterar du inte ens för ryska invånares intressen utan endast Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in