2022-08-27, 20:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Nja, skillnaden mellan detta och det du nämner är ju att det sker i fysisk form och inte bakom en skärm.
Vad är skillnaden enligt lagen menar du?
Citera
2022-08-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej jag har inte juristutbildning jag har utbildning inom journalistik och kriminologi.

Jag har KomVux kurser i juridik ... men de ger ingen djupare kunskap i ämnet alls.
Jag har däremot fördjupat mig i ämnet när jag arbetat inom kriminalvården - både för att hjälpa intagna och för att säkra mina egna och andras beslut.
Men någon formell utbildning i juridik har jag inte och har aldrig hävdat att jag haft.

Citat:
Nja, skillnaden mellan detta och det du nämner är ju att det sker i fysisk form och inte bakom en skärm.

https://lawline.se/answers/kan-telefonsex-anses-vara-kop-av-sexuell-tjanst
Hittade en källa här. Telefonsex och då troligtvis inte camsex heller är inte olagligt.
Börjar även bli skeptisk till att titta på när någon runkar själv räknas som en sexuell tjänst.
Citera
2022-08-27, 20:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
https://lawline.se/answers/kan-telefonsex-anses-vara-kop-av-sexuell-tjanst
Hittade en källa här. Telefonsex och då troligtvis inte camsex heller är inte olagligt.
Börjar även bli skeptisk till att titta på när någon runkar själv räknas som en sexuell tjänst.
Din "källa" är en person på Flashback som tror ....

Du behöver inte rättfärdiga dig för mig -- runka på, åker du dit är din huvudvärk.
Citera
2022-08-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Att brott inte kan bevisas betyder inte att det blir lagligt. Rent objektivt är ett brott begånget när rekvisiten för det är uppfyllda.

Nu fick jag inte med det du citerade ur lagtexten och jag orkar inte kopiera och hålla på, men ska man tolka den delen av texten som du fetmarkerade så skulle ju amatör-sexfilmer också vara olagliga att spela in, men det är de ju som bekant inte. Inte så länge det finns ett kontrakt som säger att personerna i filmen får betalt för sitt agerande, och inte för sexakten i sig.

Och vad är då "rekvisiten" som ska vara uppfyllda? Att ha sex med en person samt att ge denne pengar, även om dessa två saker sker vid olika tillfällen?
I såfall, om jag tidigare haft sex med någon skulle detta rent tekniskt förhindra mig att ge samme person pengar vid ett annat tillfälle? För annars gör man ju sig skyldig till sexköp.
Det säger sig självt att det saknar all form av logik, och av det skälet måste lagen göras om. Som det ser ut idag är det ren dubbelmoral och godtyckliga bedömningar som avgör.
Citera
2022-08-27, 20:57
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Vad är skillnaden enligt lagen menar du?

Det fysiska var min gissning, men ifall jag har fel så har jag (jag har som sagt ingen juridisk utbildning). Min tro var ju att cam och telefonsex var fullt lagligt, trodde det likställdes mer som porrfilm än sexköp men ifsll jag har fel så är det så.
Citera
2022-08-27, 21:07
Medlem
Citat:
Din "källa" är en person på Flashback som tror ....

Du behöver inte rättfärdiga dig för mig -- runka på, åker du dit är din huvudvärk.

På flashback? Det var på Lawline.

Sen handlar det väl inte om att rättfärdiga för någon, vi diskuterar juridik här som forumet är till för.
Citera
2022-08-27, 21:09
Medlem
Citat:
Det fysiska var min gissning, men ifall jag har fel så har jag (jag har som sagt ingen juridisk utbildning). Min tro var ju att cam och telefonsex var fullt lagligt, trodde det likställdes mer som porrfilm än sexköp men ifsll jag har fel så är det så.

Det verkar snarare som att du har rätt, att det är den fysiska kontakten som är det viktiga.
Citera
2022-08-27, 21:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
På flashback? Det var på Lawline.

Sen handlar det väl inte om att rättfärdiga för någon, vi diskuterar juridik här som forumet är till för.
Rent juridiskt finns inget undantag för webcam - som jag redan visat dig.
Citera
2022-08-27, 21:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Fast i lagstiftningen pratas inte om fysisk kontakt - utan enbart om kontakt i sexuellt syfte ..
Så om jag läser den som den står så spelar formen för köpet ingen roll ...
Citera
2022-08-27, 21:27
Medlem
Citat:
Fast i lagstiftningen pratas inte om fysisk kontakt - utan enbart om kontakt i sexuellt syfte ..
Så om jag läser den som den står så spelar formen för köpet ingen roll ...

Jag tror du läser den på fel sätt. För Lawline som jag länkade till (där utbildade jurister svarar) säger att telefonsex inte omfattas. Att förarbetet handlar mer om samlagsliknande tjänster och inte vad folk kan bli kåta av generellt.
Citera
2022-08-27, 21:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag tror du läser den på fel sätt. För Lawline som jag länkade till (där utbildade jurister svarar) säger att telefonsex inte omfattas. Att förarbetet handlar mer om samlagsliknande tjänster och inte vad folk kan bli kåta av generellt.
Ok, länka gärna.
Citera
2022-08-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ok, länka gärna.

Jag gjorde det i inlägg #74
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto