2022-08-27, 20:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Kan du citera den del av lagtexten som säger att det faller under sexköpslagen? Om du inte orkar eller kan hitta något sådant och ändå tror att det skulle vara olagligt kan du ju börja polisanmäla alla porrfilmer som produceras under exakt dessa premisser, och säljs helt lagligt i hela landet.

Man skulle väl vara mer än lovligt korkad om man skrev något sådant i kontraktet va?

När har jag skrivit att man "utlovar ersättning"? Självklart skulle det vara olagligt, men hur korkad skulle man vara om man gjorde det om man nu vill kringgå lagen om sexköp?
Om den prostituerade och torsken vill göra detta och undkomma den ogenomtänkta sexköpslagen räcker det med att betalningen och sexakten inte sker under ett och samma tillfälle, eftersom det inte är olagligt att varken skänka eller låna ut pengar till någon. Inte heller är det olagligt att ha sex med någon. Dessa två saker får bara inte ske under samma tillfälle. Allt annat är helt lagligt.
När sexköpare åker fast så samarbetar sexsäljaren för att inte förlora sina pengar .... Så vilken sexsäljare skulle offra sina pengar och sitt leverbröd för att hjälpa dig tänker du?
Tror du sexsäljaren har något som helst intresse av vad som händer dig?
Tror du att ni har en jämställd samtyckande relation?
Citera
2022-08-27, 20:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag har ingen juristutbildning så jag har ingen aning faktiskt.
Men låter konstigt att camsex skulle vara olagliga eftersom det finns svenska företag som säljer såna tjänster.
Det finns prostituerade i Sverige som säljer sina tjänster helt lagligt -- det är köpet som är olagligt, inte att sälja.
Citera
2022-08-27, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns prostituerade i Sverige som säljer sina tjänster helt lagligt -- det är köpet som är olagligt, inte att sälja.

Okej men har du varit med om såna fall i din karriär?
Citera
2022-08-27, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Kan du citera den del av lagtexten som säger att det faller under sexköpslagen? Om du inte orkar eller kan hitta något sådant och ändå tror att det skulle vara olagligt kan du ju börja polisanmäla alla porrfilmer som produceras under exakt dessa premisser, och säljs helt lagligt i hela landet.

Citat:
Brottsbalken 6 kap. 11 §

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i första stycket gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan. Lag (2022:1043).

Citat:
Man skulle väl vara mer än lovligt korkad om man skrev något sådant i kontraktet va?

När har jag skrivit att man "utlovar ersättning"? Självklart skulle det vara olagligt, men hur korkad skulle man vara om man gjorde det om man nu vill kringgå lagen om sexköp?
Om den prostituerade och torsken vill göra detta och undkomma den ogenomtänkta sexköpslagen räcker det med att betalningen och sexakten inte sker under ett och samma tillfälle, eftersom det inte är olagligt att varken skänka eller låna ut pengar till någon. Inte heller är det olagligt att ha sex med någon. Dessa två saker får bara inte ske under samma tillfälle. Allt annat är helt lagligt.

Att brott inte kan bevisas betyder inte att det blir lagligt. Rent objektivt är ett brott begånget när rekvisiten för det är uppfyllda.
Citera
2022-08-27, 20:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Okej men har du varit med om såna fall i din karriär?
Min karriär?
Menar du som häktespersonal och häktesvakt vid rättegångar och häktningsförhandlingar?
Eller menar du som personal på anstalt?

Jag är inte polis, åklagare eller prostituerad ... Jag har inte erfarenhet från vare sig yrket eller privat av vad som händer.
Jag vet att normalt stannar sexköp vid ett strafföreläggande och personen häktas aldrig och det blir ingen rättegång.

Nej, jag har faktiskt inte råkat på sexköp alls inom min yrkesutövning - och inte heller privat.
Citera
2022-08-27, 20:37
Medlem
Inte en chans att det klassas som sexköp om man inte har fysiskt sex med varandra.

Som konstaterat är det ju massor av svenska män som köper camsex varje dag, och detta kritiseras inte ens.
Citera
2022-08-27, 20:40
Medlem
Citat:
Min karriär?
Menar du som häktespersonal och häktesvakt vid rättegångar och häktningsförhandlingar?
Eller menar du som personal på anstalt?

Jag är inte polis, åklagare eller prostituerad ... Jag har inte erfarenhet från vare sig yrket eller privat av vad som händer.
Jag vet att normalt stannar sexköp vid ett strafföreläggande och personen häktas aldrig och det blir ingen rättegång.

Nej, jag har faktiskt inte råkat på sexköp alls inom min yrkesutövning - och inte heller privat.

Men du har en juristutbildning? Jag trodde du jobbade med juridik.
Citera
2022-08-27, 20:40
Medlem
Citat:
När sexköpare åker fast så samarbetar sexsäljaren för att inte förlora sina pengar .... Så vilken sexsäljare skulle offra sina pengar och sitt leverbröd för att hjälpa dig tänker du?
Tror du sexsäljaren har något som helst intresse av vad som händer dig?
Tror du att ni har en jämställd samtyckande relation?

Detta har jag ingen åsikt om och det var inte heller vad frågeställningen gällde
Citera
2022-08-27, 20:43
Medlem
Neroxxs avatar
Eftersom du använder en annan person i ditt mastuberande är det väl att anse som ett sexköp. Oavsett ifall denna har kläder på sig eller ej, du använder en annan person i en sexuell handling (som du även betalar för) det bör då kunna gå under sexköplagen.

Vill lägga till att jag inte är jurist så min spekulation som lekman kan vara helt åt helvete, speciellt med alla kryphål som finns i det juridiska systemet.
Senast redigerad av Neroxx 2022-08-27 kl. 20:46.
Citera
2022-08-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Eftersom du använder en annan person i ditt mastuberande är det väl att anse som ett sexköp. Oavsett ifall denna har kläder på sig eller ej, du använder en annan person i en sexuell handling (som du även betalar för) det bör då kunna gå under sexköplagen.

Men om lagen tolkas så här då bör även camsex och telefonsex var olagligt och det tvivlar jag på att det är.
Citera
2022-08-27, 20:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men du har en juristutbildning? Jag trodde du jobbade med juridik.
Nej jag har inte juristutbildning jag har utbildning inom journalistik och kriminologi.

Jag har KomVux kurser i juridik ... men de ger ingen djupare kunskap i ämnet alls.
Jag har däremot fördjupat mig i ämnet när jag arbetat inom kriminalvården - både för att hjälpa intagna och för att säkra mina egna och andras beslut.
Men någon formell utbildning i juridik har jag inte och har aldrig hävdat att jag haft.
Citera
2022-08-27, 20:48
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Men om lagen tolkas så här då bör även camsex och telefonsex var olagligt och det tvivlar jag på att det är.

Nja, skillnaden mellan detta och det du nämner är ju att det sker i fysisk form och inte bakom en skärm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in