2022-08-27, 19:30
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Marknaden har, uppenbarligen, inte något särskilt stort förtroende för Bitcoin i nuläget i förhållande till tidigare. Jag förstår att du, av någon outgrundlig anledning, tar det som en ökad sannolikhet för framtida rekordnivåer (dvs att marknaden i framtiden ska sätta priset högre).

Varför skulle inte mönstret kunna vara att Bitcoin alltid återvänder till 19000-19999 USD/Bitcoin? Det mönstret tycks ha återkommit mer frekvent än ditt "fyraårsmönster" ...
Nu hittar du på igen. Mönstret med fyraårscykler vid halvering har inträffat fyra gånger. Att det skulle gå tillbaka till 19k efter en bullrun har inträffat en gång. Kan du nämna några fler gånger det inträffat eller hittade du på - igen?
Citera
2022-08-27, 19:34
Medlem
Citat:
Fantastiskt citat. Sparar det för framtida bruk!

Känns som klassiska argument från spelmissbrukare: "när det väl vänder kommer det vända som FAN och jag kommer bli rik! Alla kommer vara avundsjuka på mig och mina miljoner ..."

Gäller det, förresten, andra tillgångar och privatekonomi också? Ju mer Apple-aktien går ner desto större sannolikhet att den slår nya rekord(?). Ju mer min lön sjunker desto större sannolikhet att den slår nya rekord i framtiden (?).

Att människor ens resonerar på det här sättet säger allt om varför det finns pengar att tjäna på pump and dump ...

Ja, du kan ju spara det citatet, det kommer för övrigt från Ellliott wave theory. Rätt logiskt när man tänker efter, eftersom en djupare korrektion samlar mer köpkraft än vad en flackare korrektion kan göra.

När det gäller min privatekonomi så behöver du inte oroa dig för den. Jag är inte beroende av Bitcoin-kursen.
Citera
2022-08-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Varför ens prata trading och sannolikhetslära med två personer som uppenbarligen inte har någon aning eller som vill ta chansen att lära sig något...?

Tragikomiskt uttalande med tanke på att vissa i tråden tror att historiska ekonomiska "mönster" sannolikt kommer upprepa sig efter det hänt FYRA gånger tidigare. Räcker med basal sannolikhetslära för att förstå det orimliga i ett sådant uttalande. Basala kunskaper inom psykologi fungerar också (läs förslagsvis på om Apophenia som är vanligt både bland (misslyckade) investerare och spelberoende personer).
Citera
2022-08-27, 19:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Tragikomiskt uttalande med tanke på att vissa i tråden tror att historiska ekonomiska "mönster" sannolikt kommer upprepa sig efter det hänt FYRA gånger tidigare. Räcker med basal sannolikhetslära för att förstå det orimliga i ett sådant uttalande. Basala kunskaper inom psykologi fungerar också (läs förslagsvis på om Apophenia som är vanligt både bland (misslyckade) investerare och spelberoende personer).
Lägg fram din teori till de stora hedge fonderna, du kommer bli rikligt belönad om du får igenom din teori att det INTE finns mönster i grafer.
Citera
2022-08-27, 19:37
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Nu verkar du mer recensera människor än bitcoin. Har du något att säga om bitcoin?
Citera
2022-08-27, 19:45
Medlem
Citat:
Lägg fram din teori till de stora hedge fonderna, du kommer bli rikligt belönad om du får igenom din teori att det INTE finns mönster i grafer.

Självklart finns det mönster i grafer. Det du och andra, felaktigt, antar är att dessa mönster med någon slags fastställd sannolikhet måste sia om framtiden. Vilket mönster i graferna gjorde att man kunde förutse Luna-kraschen? Vilket mönster i graferna gjorde att man kunde förutse Facits krasch? Kreuger-kraschen?

En framtida Bitcoin-krasch kan komma lika plötsligt och oväntat som andra krascher (eller en framtida uppgång, för den delen). Händelser i världen kan skaka om såväl börser som kryptovalutor, helt oberoende av grafens historik.

Det både jag (och kebabmedpommes) korrekt påpekar är att framtida händelser är betydligt mer stokastiska än ni verkar påskina där historiska händelser ska sia om framtida händelser.
Citera
2022-08-27, 19:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Det både jag (och kebabmedpommes) korrekt påpekar är att framtida händelser är betydligt mer stokastiska än ni verkar påskina där historiska händelser ska sia om framtida händelser.
Och det är här jag tror ni spårar ur. Ingen har sagt något om att framtida händelser är garanterade, utan att det är en gråskala.

Ingen har heller sagt att det INTE finns fundamentala faktorer (iom att du drog upp Luna) som påverkar kurser. Men om mönster tenderar att upprepa sig så kan man såklart sia om framtiden, det säger sig själv.

Men återigen, få det inte till att någon argumenterar för att man kan garantera framtiden för det är det ingen som gör.
Citera
2022-08-27, 19:52
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Självklart finns det mönster i grafer. Det du och andra, felaktigt, antar är att dessa mönster med någon slags fastställd sannolikhet måste sia om framtiden. Vilket mönster i graferna gjorde att man kunde förutse Luna-kraschen? Vilket mönster i graferna gjorde att man kunde förutse Facits krasch? Kreuger-kraschen?

En framtida Bitcoin-krasch kan komma lika plötsligt och oväntat som andra krascher (eller en framtida uppgång, för den delen). Händelser i världen kan skaka om såväl börser som kryptovalutor, helt oberoende av grafens historik.

Nu blandar du ihop garantier med sannolikheter igen.

Garantier = kommer inträffa
Sannolikheter = kan inträffa

Finns ingen garanti för att bitcoin kommer öka i värde eller inte förgöras helt. Sannolikheterna för detta är dock låga sett till historisk utveckling i prisgrafen, samhället och användarbasen. Snälla, håll isär dessa basala begrepp.
Citera
2022-08-27, 19:54
Medlem
Citat:

Och det du inte verkar fatta är att Bitcoin kraschar hela tiden. Alla vet det, och det är en del av spelet.

Jag kan lova dig med 100% säkerhet att Bitcoin kommer att krascha i framtiden. Men det är helt OK....

https://www.youtube.com/watch?v=XbZ8zDpX2Mg
Citera
2022-08-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Nu blandar du ihop garantier med sannolikheter igen.

Garantier = kommer inträffa
Sannolikheter = kan inträffa

Finns ingen garanti för att bitcoin kommer öka i värde eller inte förgöras helt. Sannolikheterna för detta är dock låga sett till historisk utveckling i prisgrafen, samhället och användarbasen. Snälla, håll isär dessa basala begrepp.

Ganska pinsamt att du använder dig av uttrycket garanti när du citerar mig. Har (1) inte använt det en enda gång i min postningshistorik och (2) det är du som i olika form gör olika typer av antaganden om Bitcoins framtid baserat på historiska händelser.
Citera
2022-08-27, 20:02
Medlem
Citat:
Och det är här jag tror ni spårar ur. Ingen har sagt något om att framtida händelser är garanterade, utan att det är en gråskala.

Ingen har heller sagt att det INTE finns fundamentala faktorer (iom att du drog upp Luna) som påverkar kurser. Men om mönster tenderar att upprepa sig så kan man såklart sia om framtiden, det säger sig själv.

Men återigen, få det inte till att någon argumenterar för att man kan garantera framtiden för det är det ingen som gör.

Och du reagerar inte över uttalanden i stil med: "ju lägre Bitcoin går desto högre sannolikhet för en ÄNNU högre ATH?".

Du tycker att det är ett rimligt, balanserat uttalande fritt från svartvitt tänkande?
Citera
2022-08-27, 20:13
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ganska pinsamt att du använder dig av uttrycket garanti när du citerar mig. Har (1) inte använt det en enda gång i min postningshistorik och (2) det är du som i olika form gör olika typer av antaganden om Bitcoins framtid baserat på historiska händelser.
1. Förlåt, du använde ordet förutseelse istället. Att man på något sätt skulle förutse en krasch eller uppgång.
Du blandar ihop påstådda förutseelser med sannolikheter.

2. Korrekt. Jag gör antaganden. Har du facit? Eller kanske en förutseelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in