2022-08-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så vad beräknar du för sannolikhet för att mönstret upprepar sig ännu en gång?

Mönstret måste, av religiösa skäl, upprepa sig varje gång. Har aldrig hänt tidigare i den ekonomiska historien att ett mönster inte upprepar sig ...
Citera
2022-08-27, 19:03
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Så vad beräknar du för sannolikhet för att mönstret upprepar sig ännu en gång?
Noterar att du erkänner att du hittade på det där med garanti och hår vidare. Beräkna det kan jag givetsvis inte göra, bara uppskatta. Kul att du är intresserad av mina gissningar! Jag gissar på 75% sannolikhet.
Senast redigerad av Papper1512 2022-08-27 kl. 19:05.
Citera
2022-08-27, 19:04
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Nice try, men historisk avkastning kan lika gärna öka sannolikheten för framtida korrektion. Om det var som du påstod skulle det vara hur lätt som helst att investera i vilken marknad som helst: bara att välja ut alla tillgångar med störst historisk avkastning och köra på.

Titta på facit eller Nikkei-börsen (som ännu inte återhämtat sig sedan början på 90-talet) ...

Du får nog läsa på lite om grundläggande ekonomisk teori och ekonomisk psykologi om det ska bli en meningsfull diskussion.

Citat:
Mönstret måste, av religiösa skäl, upprepa sig varje gång. Har aldrig hänt tidigare i den ekonomiska historien att ett mönster inte upprepar sig ...
Du verkar, precis som kebabsvarvarn, ha problem med att skilja på sannolikhet och garanti.

Om du tror att historiska mönster har noll värde så får det stå för dig. Historien visar att du har fel. Igen.
Citera
2022-08-27, 19:05
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Beräkna det kan jag givetsvis inte göra, bara uppskatta. Kul att du är intresserad av mina gissningar! Jag gissar på 75% sannolikhet.

En gissning är inte samma sak som en uppskattning. Jag är ganska ointresserad av gissningar, utan ville veta om du har något mer att komma med.
Citera
2022-08-27, 19:10
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
En gissning är inte samma sak som en uppskattning. Jag är ganska ointresserad av gissningar, utan ville veta om du har något mer att komma med.
Mönstret har upprepat sig fyra gånger.(100%) Att det gör det en femte gång ser jag som sannolikt. Vill du ha en exakt siffra på en framtida uppskattning? Du och gråskalor.

Noterar att du släppt dina vilda spekulationer om att bitcoin skulle lösa ”alla finansiella problem på ett demokratiskt sätt”[sic!] och nu går vidare med nästa argument.
Citera
2022-08-27, 19:10
Medlem
Citat:
Du verkar, precis som kebabsvarvarn, ha problem med att skilja på sannolikhet och garanti.

Om du tror att historiska mönster har noll värde så får det stå för dig. Historien visar att du har fel. Igen.

Ingen har sagt att det har noll värde. Lite tramsigt av dig att göra den misstolkningen. Du skrev: "Historisk avkastning ökar däremot sannolikheten för framtida avkastning."

Tyvärr verkar du inte förstå att det inte är en "regel" som gäller på någon betydelsefull nivå för ett enskilt tillgångsslag. Finns ingen anledning att tro att Bitcoin som enskilt tillgångsslag skulle ha någon sorts magiskt ekonomiskt minne som gör att kursen vet hur den ska bete sig. Ekonomi har för många stokastiska variabler för att tillämpa historia som du gör.

För övrigt gör du samma misstag som folk som har svårt att skilja på effekter på gruppnivå och på individnivå. Med andra ord: att historisk avkastning kan säga något om framtida avkastning sett över ett spektra av ekonomiska tillgångsslag och marknader säger väldigt, väldigt lite om Bitcoins framtid. Precis som snittvikt i ett land säger väldigt lite om hur mycket det enskilda barnet kommer att väga som vuxen.
Citera
2022-08-27, 19:11
Medlem
Citat:
Mönstret har upprepat sig fyra gånger.(100%) Att det gör det en femte gång ser jag som sannolikt. Vill du ha en exakt siffra på en framtida uppskattning? Du och gråskalor.

Noterar att du släppt dina vilda spekulationer om att bitcoin skulle lösa ”alla finansiella problem på ett demokratiskt sätt”[sic!] och nu går vidare med nästa argument.

Fyra gånger! Wow ...

Om du kastar ett mynt fyra gånger och får klave varje gång så minns myntet det och sannolikt kommer klave igen?
Citera
2022-08-27, 19:12
Medlem
Citat:
Tror du missar en "liten" sak i det här:
Vi är, just nu, tillbaka på nivåer från slutet av 2020. Oavsett hur "normalt" Du tycker att en förlust om 70 procent är så kommer man inte ifrån att två års uppgång är totalt utraderad OCH ingen ljusning verkar finnas i sikte.

Om du vill rationalisera det som att det är "normalt" för er som "varit med i gamet länge" så kör på, men du lurar ingen annan än dig själv (och eventuellt några religiösa "200k soon" och - ännu värre - "one. Million. Dollar. Soon."-galningar.).

Alltså, att gå ner 70%-90% är vad Bitcoin alltid gör, och har gjort väldigt många gånger tidigare. Så ja, det är extremt "normalt" för Bitcoin. Sen är det också så, att ju djupare nedgången är, desto mer explosiv uppgång följer därefter. Så om du undrar om Bitcoin ska gå till 200k så är sannolikheten för det mycket större nu, jämfört med vad den hade varit om Bitcoin endast hade gått ner till 40k.

Och det här med ingen ljusning i sikte...vad baserar du det på? Den största ljusningen kommer att komma när inflationen har toppat ut och FED börjar ge mer duviga signaler, vilket kommer att gynna risk-on assets i allmänhet och krypto i synnerlighet.
Citera
2022-08-27, 19:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Jag bara påpekar alla logiska luckor som kommer på löpande band från dig och andra skribenter här.

Om du inte har någon bättre grund för din siffra på 75% än att något har skett fyra gånger historiskt så vet jag det. Det var inte mycket till TA, du.
Citera
2022-08-27, 19:15
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ingen har sagt att det har noll värde. Lite tramsigt av dig att göra den misstolkningen. Du skrev: "Historisk avkastning ökar däremot sannolikheten för framtida avkastning."

Tyvärr verkar du inte förstå att det inte är en "regel" som gäller på någon betydelsefull nivå för ett enskilt tillgångsslag. Finns ingen anledning att tro att Bitcoin som enskilt tillgångsslag skulle ha någon sorts magiskt ekonomiskt minne som gör att kursen vet hur den ska bete sig. Ekonomi har för många stokastiska variabler för att tillämpa historia som du gör.

För övrigt gör du samma misstag som folk som har svårt att skilja på effekter på gruppnivå och på individnivå. Med andra ord: att historisk avkastning kan säga något om framtida avkastning sett över ett spektra av ekonomiska tillgångsslag och marknader säger väldigt, väldigt lite om Bitcoins framtid. Precis som snittvikt i ett land säger väldigt lite om hur mycket det enskilda barnet kommer att väga som vuxen.
Var nämnde jag ”noll värde”? Det har du bara hittat på. Igen!

Tillgångsslag har inget magiskt minne. En marknad har ett minne. Tillgången sätter inte värdet, det gör marknaden. Hur du inte kan förstå det är bortom mig. Tro du guld sätter sitt egna värde och säljer sig?

För att summera, du hävdar att tillgången i sig sätter kursen. Alla andra förstår att det är marknaden. E
Citera
2022-08-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Så om du undrar om Bitcoin ska gå till 200k så är sannolikheten för det mycket större nu, jämfört med vad den hade varit om Bitcoin endast hade gått ner till 40k.

Fantastiskt citat. Sparar det för framtida bruk!

Känns som klassiska argument från spelmissbrukare: "när det väl vänder kommer det vända som FAN och jag kommer bli rik! Alla kommer vara avundsjuka på mig och mina miljoner ..."

Gäller det, förresten, andra tillgångar och privatekonomi också? Ju mer Apple-aktien går ner desto större sannolikhet att den slår nya rekord(?). Ju mer min lön sjunker desto större sannolikhet att den slår nya rekord i framtiden (?).

Att människor ens resonerar på det här sättet säger allt om varför det finns pengar att tjäna på pump and dump ...
Citera
2022-08-27, 19:21
Medlem
Citat:
Var nämnde jag ”noll värde”? Det har du bara hittat på. Igen!

Tillgångsslag har inget magiskt minne. En marknad har ett minne. Tillgången sätter inte värdet, det gör marknaden. Hur du inte kan förstå det är bortom mig. Tro du guld sätter sitt egna värde och säljer sig?

För att summera, du hävdar att tillgången i sig sätter kursen. Alla andra förstår att det är marknaden. E

Marknaden har, uppenbarligen, inte något särskilt stort förtroende för Bitcoin i nuläget i förhållande till tidigare. Jag förstår att du, av någon outgrundlig anledning, tar det som en ökad sannolikhet för framtida rekordnivåer (dvs att marknaden i framtiden ska sätta priset högre).

Varför skulle inte mönstret kunna vara att Bitcoin alltid återvänder till 19000-19999 USD/Bitcoin? Det mönstret tycks ha återkommit mer frekvent än ditt "fyraårsmönster" ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in