Citat:
Ursprungligen postat av
Everglot
Precis, den här kåken kräver förmodligen följande:
Stambyte, 2 nya badrum, 1 nytt kök, dra om elen, nya vattenledningar, samtliga ytskikt inkl nya golv/slipa. Utvändigt fönster, dörrar, fasadmålning, lägga om taket?
Dessutom, fukt, mögel, angrepp?
En totalrenovering som heter duga.
Man behöver inte renovera allt på en gång, folk bor i orenoverade kåkar och har gjort så i decennier när de läggs ut till försäljning. Det är inte som en bil som inte rullar och måste in på toppbyte direkt.
1 fullstort badrum och 1 mindre toalett kan man göra väldigt lyxigt själv för 60-70 000, kök går att resturera med nytt kakel, bänkskiva, ommålning av luckor, nytt golv, inbyggnadsho och vitvaror för 30 000. Jag renoverade en mindre 1as kök för 3500 och det blev oerhörd skillnad.
Ytskikt, slipning, bredspackling, putsning och målning, snickerier och nya laminat och trägolv i 1-stav kostar ingenting, 30 000 kr för en kåk så blirr det jävligt fräscht och snyggt. En 50 m2 gör man det för 10 000 kr, en 3a 12-13000 kr.
Fönster på dessa kåkar, slipar man, fixar och målar själv. Fasadmålning kostar 20 000 kr om man gör det själv. Tak kan man göra rent med antimoss medel och högtryck för öka livslängden kraftigt och inget som behöver göras på direkten.
Dra om elen kostar 50 000 kr bara med hantverkare. Personlige känner jag en eletriker som gör det för materialkostnad och en pizza som tack.
Nu är jag uppe i 150-200 000 kr bara.
För ytterligate 300 000 kr kan man få denna villa i riktigt bra skick och återställa dess forna elegans på ett smakfullt sätt.