2022-08-27, 13:13
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Har du vattenburen värme?

Yes, den värms av elpanna. Funderar på om det är värt att köpa vedpanna istället/också.

Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Frostvakt kan ju vara en bra lösning, men då för ett mer specifikt syfte än att värma hela tomten.

Min frostvakt värmer som tur är bara pumpen! Tomten brukar jag ha snö på

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
1400 kwh på sommaren låter otroligt mycket.Även 600 kwh låter mycket då jag tar förgivet att du bor själv huset? Jag låg på 145 kwh för juli månad, månaden innan det 138 kwh.
Januari detta år hade jag 312 kwh, februari 228 kwh så jag tycker du ligger väldigt högt i elförbrukning.
Totalt från Januari till juli detta år så har jag en total förbrukning på 1.399 kwh.

Hade bra elavtal då (har bara bott här ett år) så körde värmepumparna på kyla hela sommaren och njöt. Så kan vara på grund av det.

Men jadu. Får massa luft i systemet av någon anledning så måste lufta en gång i veckan så kanske är därför den ligger högt.

Hade flickvän då som kunde duscha i typ en timme åt gången så antar att det gjorde att det sticker iväg.

Men som sagt. Huset är från 1933, har elpanna, egen brunn. Antar att det är det som får det att bli dyrt.
Citera
2022-08-27, 13:18
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Klart du kan göra det. Lite grundvärden kanske, en vinter är ingen fara.
För att tömma vattnet använder du enklast en kompressor och en koppling. Koppla på dig på dusch, kranar och blås tills inget vatten finns kvar.
Sätt en ballofix på lägsta punkten för att tömma eventuella rester. Kommer gå fint!

Toppentips! Fick även tipset att hälla i glykol i golvbrunnarna så detta låter kanon!

Har du gjort något liknande tidigare?
Citera
2022-08-27, 13:21
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Toppentips! Fick även tipset att hälla i glykol i golvbrunnarna så detta låter kanon!

Har du gjort något liknande tidigare?

Ja jag har haft arbeten där en av uppgifterna var att vinterställa olika fastigheter.
Vi brukade köra spolarvätska i golvbrunnar.
Klarar många minus och brunnarna är ju i en plast så dom klarar lite stryk om det skulle bli riktigt riktigt riktigt kallt.
Men hade rekommenderat att ha grundvärme på i badrum kök. Kostar inte många kronor ändå.
Citera
2022-08-27, 14:00
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Jag tror att elpriset utan problem kan snitta på 40kr kwh i vinter vilket gör att bara underhållsvärme via elpannan kan kosta tiotusentals kronor.

Men lugn och fin nu herregud...

Vad sägs om att binda elen på cirka 3 kr/kWh i 3 års tid och bo kvar? För det kan man göra även i SE4.
Citera
2022-08-27, 14:04
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Med tanke på höga elpriserna i vinter så funderar jag på att flytta hem till föräldrarna.

Jag har en villa med egen brunn, eget avlopp samt elpanna och undrar om man på något sätt kan tömma allt vatten ur huset så ledningarna inte fryser sönder.

Frågan är således:
Vad händer om jag stänger av strömmen helt?

Går det att tömma huset helt på vatten så att inga ledningar fryser sönder och vad mer händer med huset om det tillåts stå ouppvärmt över vintern?

Mvh

Stor risk att du förstör villan.
Håll den varm och skaffa en luftvärmepump och en braskamin som tar topparna.
Citera
2022-08-27, 14:42
Medlem
Christopher.s avatar
Bor ni avsides så dra in vedpanna, betydligt billigare.
Citera
2022-08-27, 14:45
Medlem
Citat:
Med tanke på höga elpriserna i vinter så funderar jag på att flytta hem till föräldrarna.

Jag har en villa med egen brunn, eget avlopp samt elpanna och undrar om man på något sätt kan tömma allt vatten ur huset så ledningarna inte fryser sönder.

Frågan är således:

Går det att tömma huset helt på vatten så att inga ledningar fryser sönder och vad mer händer med huset om det tillåts stå ouppvärmt över vintern?

Mvh

Kan du lösa det utan att något fryser sönder i ditt hus och fixa så nån tittar till kåken emellanåt pga inbrottsrisk etc, så kör. Har aldrig hört nån ångra att de spenderat tid med en förälder i slutet av deras jordetid.
Citera
2022-08-27, 15:05
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Ja jag har haft arbeten där en av uppgifterna var att vinterställa olika fastigheter.
Vi brukade köra spolarvätska i golvbrunnar.
Klarar många minus och brunnarna är ju i en plast så dom klarar lite stryk om det skulle bli riktigt riktigt riktigt kallt.
Men hade rekommenderat att ha grundvärme på i badrum kök. Kostar inte många kronor ändå.

Detta är guldinfo! Googlade på "Vinterställa hus" och fick många bra tips! Jag tror jag kommer köra på det faktiskt!

Du skall ha stort tack

Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Men lugn och fin nu herregud...

Vad sägs om att binda elen på cirka 3 kr/kWh i 3 års tid och bo kvar? För det kan man göra även i SE4.

När jag hade ca 40öre/kwh så landade räkningarna på ca 2000+ samma i överföringsavgift, så även 3 kr är för dyrt för att bo med så jag tror det blir bäst att flytta ut över vinterhalvåret.

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Stor risk att du förstör villan.
Håll den varm och skaffa en luftvärmepump och en braskamin som tar topparna.

Har två luftvärmepumpar men de täcker nog inte hela huset, tyvärr. Så blir underhållsvärme på i elpannan tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Bor ni avsides så dra in vedpanna, betydligt billigare.

Låter klokt! Såg att man kan köpa el+vedpannor vilket verkar vara toppenbra.

Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Kan du lösa det utan att något fryser sönder i ditt hus och fixa så nån tittar till kåken emellanåt pga inbrottsrisk etc, så kör. Har aldrig hört nån ångra att de spenderat tid med en förälder i slutet av deras jordetid.

Bor ute på en "land ö" med åkrar runtikring och har en granne som är arbetslös och paranoid så han har koll på allt som rör sig kring huset

Min käre far lät superglad att jag skulle bo där så det blir nog toppenbra!
Citera
2022-08-27, 15:13
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Dessa förberedelser har jag hittills gjort:

Skaffat 3 elverk:
Ett litet som man kan ladda med solceller som man kan ladda datorer och mobiler i.

Ett litet digitalt bensindrivet elverk som man också kan ladda känslig elektronik i.

Ett 2,3 kw bensindrivet elverk som man kan koppla in värmepumpar till och en eventuell kokplatta mm.

(Har ett litet hål i väggen som förra ägaren gjorde som man kan dra in elkablar igenom så elverken kan stå utomhus.)

Köpte en gasdusch förra året så man kan få varmvatten utan att förbruka el.

Har två bra kaminer; en på övervåningen och en på nedervåningen i ett inglasat fikarum som är ansluten till köket (kommer dock sätta upp en filt över den stora öppningen där då fönstrena kommer läcka ut extrema mängder värme antagligen).

Jag kommer att (om jag stannar här i vinter):

Köpa frigolitskivor så jag kan sätta för fönstren i alla rum som har dåliga fönster.

Lista om alla fönster.

Köpa gaskamin som jag kan ha på nedervåningen då jag kommer skärma av mellan fikarummet och resten av huset.

Köpa tjockare gardiner.

Köpa 4 kubik ved (borde räcka till 170m² hus tänker jag)

Jag funderar på att:

Köpa ny ved+elvärmepanna.

För tillfället håller jag alla lampor släckta och kör med pannlampa men det kanske är onödigt?

Tvätta kommer jag börja göra hos mina föräldrar och kommer börja diska för hand istället för på natten när det är billigt.

Skall göra en deal med grannen så jag kan laga mat där då han låste sitt elpris billigt förra året.

Frågan är om man ändå hamnar under 20k i månaden.
Har läst att veden håller på att ta slut. Så kolla om det finns någon kvar innan du köper upp dig på allt annat och ändå måste bo hos föräldrarna i vinter.
Citera
2022-08-27, 15:26
Medlem
Citat:

Frågan är således:

Mvh

hur stor är din villa och hur mycket förbrukar du kwh och vad landar din faktura på?
Citera
2022-08-27, 15:29
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Sen undrar jag lite över dina 15kw/h per dygn sommartid. Är ni många i hushållet? Var går den förbrukningen till?

Som någon annan skrivit, tänk på att det kostar en rejäl slant att dra igång elen

Det var jag, inte TS, som skrev om att mitt hus drar 15 kWh per dygn på sommaren. Jag ser det pga har en app som registrerar elförbrukningen.

Vi är visserligen en stor familj på sex, snart sju personer men den förbrukningen på 15 kWh/dygn handlar om när ingen har vistats i huset. Huset är 200 kvm, byggt 1926 i sten, vattenburen värme, bergvärmepump sen 2007, som är inställd på lägsta - att gå igång om tempen ute sjunker under 10 plusgrader.

Det enda som är på är ett kylskåp och bergvärmepumpen alltså. Som dock värmer upp vattnet i varmvattenberedaren då och då.

Som jag förstått det så är det inte bra att stänga av bergvärmsystemet pang bom.

Men nån mer kunnig kanske har nåt tips?
Citera
2022-08-27, 15:59
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Men som sagt. Huset är från 1933, har elpanna, egen brunn. Antar att det är det som får det att bli dyrt.

Jag har också eget vatten. Är huset dåligt isolerat? Har du 3 glas fönster?
Kan tycka att du borde kunna komma ner i elförbrukning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in