Citat:
Ursprungligen postat av
Snubchurp
Som många varit inne på så kan det i slutändan bli dyrare att "ställa" huset. Då är det bättre med åtgärder för att sänka förbrukningen. Isolera fönstren som någon nämnt, ställa ned tempen. Luftvärmepump är en bra lösning långsiktigt.
Ta korta duschar och klä dig varmt. Det mesta handlar ju om värme och varmvatten för att spara energi. Resten av hushållets elförbrukning gör inte någon nämnvärd skillnad.
Dessa förberedelser har jag hittills gjort:
Skaffat 3 elverk:
Ett litet som man kan ladda med solceller som man kan ladda datorer och mobiler i.
Ett litet digitalt bensindrivet elverk som man också kan ladda känslig elektronik i.
Ett 2,3 kw bensindrivet elverk som man kan koppla in värmepumpar till och en eventuell kokplatta mm.
(Har ett litet hål i väggen som förra ägaren gjorde som man kan dra in elkablar igenom så elverken kan stå utomhus.)
Köpte en gasdusch förra året så man kan få varmvatten utan att förbruka el.
Har två bra kaminer; en på övervåningen och en på nedervåningen i ett inglasat fikarum som är ansluten till köket (kommer dock sätta upp en filt över den stora öppningen där då fönstrena kommer läcka ut extrema mängder värme antagligen).
Jag kommer att (om jag stannar här i vinter):
Köpa frigolitskivor så jag kan sätta för fönstren i alla rum som har dåliga fönster.
Lista om alla fönster.
Köpa gaskamin som jag kan ha på nedervåningen då jag kommer skärma av mellan fikarummet och resten av huset.
Köpa tjockare gardiner.
Köpa 4 kubik ved (borde räcka till 170m² hus tänker jag)
Jag funderar på att:
Köpa ny ved+elvärmepanna.
För tillfället håller jag alla lampor släckta och kör med pannlampa men det kanske är onödigt?
Tvätta kommer jag börja göra hos mina föräldrar och kommer börja diska för hand istället för på natten när det är billigt.
Skall göra en deal med grannen så jag kan laga mat där då han låste sitt elpris billigt förra året.
Frågan är om man ändå hamnar under 20k i månaden.