2022-08-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Ett hus ingen bor i mår inte bra och förfaller extremt fort.

Tänk dig att du ställer din bil i ett år utan att köra den.
Alltid trott att desto mer någon bor i ett hus desto fortare förfaller det men samtidigt är jag medveten o att ifall man bor i ett hus så underhåller man också det.
Citera
2022-08-27, 09:04
Medlem
Snubchurps avatar
Som många varit inne på så kan det i slutändan bli dyrare att "ställa" huset. Då är det bättre med åtgärder för att sänka förbrukningen. Isolera fönstren som någon nämnt, ställa ned tempen. Luftvärmepump är en bra lösning långsiktigt.
Ta korta duschar och klä dig varmt. Det mesta handlar ju om värme och varmvatten för att spara energi. Resten av hushållets elförbrukning gör inte någon nämnvärd skillnad.
Citera
2022-08-27, 09:59
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Som många varit inne på så kan det i slutändan bli dyrare att "ställa" huset. Då är det bättre med åtgärder för att sänka förbrukningen. Isolera fönstren som någon nämnt, ställa ned tempen. Luftvärmepump är en bra lösning långsiktigt.
Ta korta duschar och klä dig varmt. Det mesta handlar ju om värme och varmvatten för att spara energi. Resten av hushållets elförbrukning gör inte någon nämnvärd skillnad.

Dessa förberedelser har jag hittills gjort:

Skaffat 3 elverk:
Ett litet som man kan ladda med solceller som man kan ladda datorer och mobiler i.

Ett litet digitalt bensindrivet elverk som man också kan ladda känslig elektronik i.

Ett 2,3 kw bensindrivet elverk som man kan koppla in värmepumpar till och en eventuell kokplatta mm.

(Har ett litet hål i väggen som förra ägaren gjorde som man kan dra in elkablar igenom så elverken kan stå utomhus.)

Köpte en gasdusch förra året så man kan få varmvatten utan att förbruka el.

Har två bra kaminer; en på övervåningen och en på nedervåningen i ett inglasat fikarum som är ansluten till köket (kommer dock sätta upp en filt över den stora öppningen där då fönstrena kommer läcka ut extrema mängder värme antagligen).

Jag kommer att (om jag stannar här i vinter):

Köpa frigolitskivor så jag kan sätta för fönstren i alla rum som har dåliga fönster.

Lista om alla fönster.

Köpa gaskamin som jag kan ha på nedervåningen då jag kommer skärma av mellan fikarummet och resten av huset.

Köpa tjockare gardiner.

Köpa 4 kubik ved (borde räcka till 170m² hus tänker jag)

Jag funderar på att:

Köpa ny ved+elvärmepanna.

För tillfället håller jag alla lampor släckta och kör med pannlampa men det kanske är onödigt?

Tvätta kommer jag börja göra hos mina föräldrar och kommer börja diska för hand istället för på natten när det är billigt.

Skall göra en deal med grannen så jag kan laga mat där då han låste sitt elpris billigt förra året.

Frågan är om man ändå hamnar under 20k i månaden.
Citera
2022-08-27, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Med tanke på höga elpriserna i vinter så funderar jag på att flytta hem till föräldrarna.

Jag har en villa med egen brunn, eget avlopp samt elpanna och undrar om man på något sätt kan tömma allt vatten ur huset så ledningarna inte fryser sönder.

Frågan är således:
Vad händer om jag stänger av strömmen helt?

Går det att tömma huset helt på vatten så att inga ledningar fryser sönder och vad mer händer med huset om det tillåts stå ouppvärmt över vintern?

Mvh
Har du vattenburen värme?
Citera
2022-08-27, 10:50
Medlem
Citat:
Det är helt klart ett alternativ jag skall spana mer på. En anledning till att jag köpte huset härute på landet och inte investerade i en lägenhet i stan var faktiskt lite i preppingsyfte då jag tror resten av storstäderna kommer bli som Malmö och Gbg snart.

Tack för tipset!

Jag tror att elpriset utan problem kan snitta på 40kr kwh i vinter vilket gör att bara underhållsvärme via elpannan kan kosta tiotusentals kronor.

Jag kollar lite på olika alternativ. Jag är inne på att inte lämna allt åt sitt öde också och ett av alternativen är att bo kvar eller be en granne kolla till huset en/ett par ggr per dag.

Gasolvärmare är en bra idé! Jag köpte även en gasoldusch förra året (efter de stängde ner ringhals) så jag behöver inte el för att få varmvatten heller.

Jag har även ett gäng generatorer av olika sort som jag kan använda när jag i så fall lagar mat eller liknande.

Duscha kan jag göra på jobbet och jag får nog tvätta hos föräldrarna.

Nu svarar jag på frågan du ställde till en annan; men min brunn har en värmeslinga (så kallad frostvakt om jag inte missminner mig) som kickar in när det börjar bli kallt så inte pumpen går sönder.
Frostvakt kan ju vara en bra lösning, men då för ett mer specifikt syfte än att värma hela tomten.
Citera
2022-08-27, 10:50
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Tycker du ska stå ditt kast och leva i villan under vintern och inte snylta på dina päron

På vilket sätt skall TS stå sitt kast? För att vederbörande råkar äga en villa och inte du (avundsjuka?), eller att han eller hon har röstat på ett parti som har lett fram till skyhöga elpriset p.g.a. inkompetens, vilket du vidare ej har någon vetskap om? Eller menar du rent av att TS gjorde fel genom att flytta hemifrån från första början? Utveckla gärna!

/AI
Citera
2022-08-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
På vilket sätt skall TS stå sitt kast? För att vederbörande råkar äga en villa och inte du (avundsjuka?), eller att han eller hon har röstat på ett parti som har lett fram till skyhöga elpriset p.g.a. inkompetens, vilket du vidare ej har någon vetskap om? Eller menar du rent av att TS gjorde fel genom att flytta hemifrån från första början? Utveckla gärna!

/AI

Användaren Smugumin har berättat i andra trådar att han bor i en sunkig invandrarförort och tycker att alla andra borde göra det också och att det är omoraliskt av andra svenskar att inte vilja ha samma låga levnadsstandard som honom. Så ja, han är avundsjuk. Han föredrar att se etniska svenskar gå under framför att se oss ha det bättre än honom i hans lilla etta betald av kommunen med gängbråk utanför fönstret, och alla som har varit dryga nog att köpa villa åt sig själva - långt bort från kaozet som Smugumin påstår sig älska - ska skylla sig själva nu när staten förstör för dem.
Citera
2022-08-27, 11:21
Medlem
Det absolut mest beklämmande med dessa trådar är avsaknad av diskusioner om VARFÖR vi ENS hamnar i dessa situationer, elpriser, matpriser, drivmedelspriser....
Ingen verkar ägna orsak en endaste tanke, och så länge vi hela tiden hukar och fogar oss till det trakasseri vi utsätts för kommer INGENTING NÅGONSIN bli bättre!
Skämmes tamejfan att inte ryggraden används till något som gynnar alla och envar, men fortsätt för all del suga på tummen tills den dag när ni är avklädda precis ALLT......då är det så dags att skrika, NOT!
Citera
2022-08-27, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vovloman
Det absolut mest beklämmande med dessa trådar är avsaknad av diskusioner om VARFÖR vi ENS hamnar i dessa situationer, elpriser, matpriser, drivmedelspriser....
Ingen verkar ägna orsak en endaste tanke, och så länge vi hela tiden hukar och fogar oss till det trakasseri vi utsätts för kommer INGENTING NÅGONSIN bli bättre!
Skämmes tamejfan att inte ryggraden används till något som gynnar alla och envar, men fortsätt för all del suga på tummen tills den dag när ni är avklädda precis ALLT......då är det så dags att skrika, NOT!
Det finns massor av trådar där orsakerna till elpriserna tas upp och politiken bakom.

Man måste inte harva på om varför i trådar där man diskuterar lösningar för att få ner elkostnaderna i villor.
Det tillför inget substant.

Med andra ord så behövs det ingen alarmist som skriker att ut att svenskarna har blivit förråda och miljöpartiet har kört Sverige i botten när man diskuterar lösningar för enskilda hushåll.
Situationen ser ut som den gör och då får man göra det bästa av den.
Citera
2022-08-27, 12:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag bor även jag i elområde 3.

I december förra året drog huset 3600kwh. Då hade jag låst priset på under 50 öre och fick en räkning på ca 2200kr+ i princip samma i överföringsavgift.

Säg att jag kan få ner det till en tredjedel, 1200kwh, med ett elpris på 40kr kwh i snitt. Då landar det på över 70k i månaden ändå.

En fjärdedels elförbrukning kostar ändå mer än en bra begagnad bil per månad.

Alright! Hur gjorde du för att vattnet inte skulle frysa?

Sommartid ligger jag på ca 1400kwh men då har jag två värmepumpar igång ibland för att svalka ner huset. Så jag kanske kan få ner det till 600kwh om man använder vatten och värmepumpar sparsamt.

Jag har elpanna så mycket ström går till att värma vatten antar jag.

Har frostvakt på pumpen till brunnen så kan inte stänga av strömmen helt. Tänkte bara dra proppar till allt som inte är 100% nödvändigt.

1400 kwh på sommaren låter otroligt mycket.Även 600 kwh låter mycket då jag tar förgivet att du bor själv huset? Jag låg på 145 kwh för juli månad, månaden innan det 138 kwh.
Januari detta år hade jag 312 kwh, februari 228 kwh så jag tycker du ligger väldigt högt i elförbrukning.
Totalt från Januari till juli detta år så har jag en total förbrukning på 1.399 kwh.
Citera
2022-08-27, 13:07
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vovloman

Det är för att det inte är topic.

Nedläggning av kärnkraft, inkompetenta politiker, nedmonterandet av kyrkan och woke-psykos ledde oss hit.

Nöjd?
Citera
2022-08-27, 13:10
Medlem
torrenttobbes avatar
Klart du kan göra det. Lite grundvärme kanske, en vinter är ingen fara.
För att tömma vattnet använder du enklast en kompressor och en koppling. Koppla på dig på dusch, kranar och blås tills inget vatten finns kvar.
Sätt en ballofix på lägsta punkten för att tömma eventuella rester. Kommer gå fint!
Senast redigerad av torrenttobbe 2022-08-27 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in