Citat:
Ursprungligen postat av
urverksapelsin
Kan någon berätta om varför SD splittrades och AFS skapades? Jag nöjer mig inte med "skadat partiet" eller liknande floskler; jag vill veta exakt hur och på vilket sätt som något har hänt. Obs att jag inte tar ställning, jag vill höra argument från båda sidor. Jag dömer inte (än), vill veta och söka klarhet.
Det handlade om politisk konkurrens och den mer liberala falangen (skånefalangen) ville få bort bunkerfalangen (stockholmsfalangen) permanent. Allt prat om politisk extremism etc är bara efterhandskonstruktioner. Det finns egentligen ingen ideologisk klyfta heller. AfS var tvungen att försöka bli mer höger än SD, så att de kompletterar varandra, där SD tar vänsterväljare medan AfS tar högerväljare (på sikt). Det är inte otänkbart att detta är gjort med flit av just nämnda skäl. Jag ser likheter mellan FPÖ och BZÖ runt 2008, där båda samlade 30% i Österrike. Det är möjligt att det finns en inspiration där.
Splittringen blev på allvar när stockholmsfalangen vann i SDU, och då uteslöts dem. Skånefalangen är alltså dåliga förlorare, trots att de har dominerat partiet helt och hållet sedan 2005.