Citat:
Ursprungligen postat av
EXTREMFETMA
Jag är ledsen att behöva berätta det här för dig, men varken du eller de du syftar på som "riktig överklass" bestämmer över betydelsen av ord. Du är en patetisk wannabe.
Nja, jag tror du har fel här…Överklass handlar om betydligt mer än om pengar.
Det handlar om en tillhörighet som förvisso i grunden bygger på att någon släkting varit groteskt rik.
När väl det stadiet är passerat eller det gått en generation eller två, men bygger sedan på likartad bakgrund: Vilka skolor du har gått på, var du är uppväxt, vilka dina vänner är, osv
Du kan vara förhållandevis luspank och ändå vara överklass. Jag har flera vänner som är på detta viset; lågt nummer på riddarhuset, men utan någon större kapitalansamling.
Låt oss vända på steken; anser du t.ex. att följande figurer är överklass: Bert Karlsson, Leif-Ivan Karlsson, Jan Emanuel Johansson, eller valfri ICA-handlare med ett par Kvantum butiker?
Det handlar således inte om pengar
per se utan om pengar OCH bakgrund.
Till och med F. Scott Fitzgerald begrep detta när han skrev The Great Gatsby.
Blott pengar gör dig inte till överklass, överklassen utnyttjar dock nyrika för egen vinning då nyrika älskar frotteras med överklassen ihop om att själva kunna bli överklass.
Att bli överklass tar ett antal generationer. Bianca kommer aldrig vara/bli överklass.