Citat:
Ursprungligen postat av
Pilla74
De hot som framkommit vad jag vet gäller ifall Sverige går med i Nato. Vilket vi inte kommer att göra, i alla fall inte på mycket länge. Det är en från rysska ögon naturlig reaktion som inte vill att Nato breder ut sig.
Vi kan börja med att Ryssland inte har ett dugg göra med vad för allianser en suverän nation ingår i, den saken gäller Sverige, Finland eller vilket annat land du nu kan komma på. Även Ukraina. Hur enskilda nationer agerar inom sitt eget rike kan möjligtvis bli en fråga för FN om därtill finns synnerliga skäl.
Många gånger har jag genom Youtube-klipp kollat på uppseende ryska TV-shower- det är ganska läskiga utspel där debattörer och ibland militära företrädare kommer med utspel om hur de skall attackera europeiska huvudstäder på det ena- eller andra sättet. Det är megabomber, skövlande arméer och allehanda dödsbringande maskiner som skall sätta vår värld i brand och ruin. Jag begriper så klart att sådana TV-spektakel är riktade till den inhemska (med betoning på hemska) befolkningen- mer så än att det hela är att ta som en krigsförklaring.
Den ryska ledningen är rädd för sina medborgare- så brukar ofta totalitära regimer visa sig vara- likaså är den ryska ledningen rädd för allt och alla som kan rubba den struktur de byggt upp, de är rädda för NATO, de är rädda för Ukraina, de är rädda för EU och de är rädda för sina grannar- de tar aldrig stopp i vad för hot de känner vara överhängande... så till den milda grad att de känner ett tvingande behov om att hota eller bekriga dem samtliga.
Ryssland har blivit ett ovänligt land- en ruttnande statsbildning men en paranoid ledning. Och jag antar att du håller hela detta missfoster till regim högt över skyarna och drömmer vått om Putin och vidare ryska övergrepp på sina medborgare, sina grannar och hela sin omvärld. Vi kan se åt hållet om vilka länder som är Rysslands allierade och medlöpare, det är inte några av demokratins förkämpar eller representanter för folkrätt eller mänskliga lagar. Det är beklämmande se dig här i forumet och agitera för eländet- du kan till tröst ta att du har några ytterligare fler as här i tråden att sympatisera med. Tvi på er alla, hoppas att det är dåligt väder där ni bor...