2022-08-27, 10:27
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ryssen kanske gör som med Ukraina. Anfaller utan att förklara krig. Just begreppet krig verkar de ju ha svårt för.
Har du hört talas om vatten? Har du hört talas om hav? Har du hört talas om Östersjön? Förstår du något om militär logistik? Ryssarna har svårt att flytta sig fem kilometer på land i Ukraina utan att bli upptäckta och sönderskjutna, och du påstår att de skulle kunna anfalla Sverige över öppet hav och genom NATO-territorium? Förklara hur och undvik att tala om kärnvapen, om du inte vill framstå som antingen en kvinna eller en fjortonåring.
Citera
2022-08-27, 10:28
Medlem
Thelonegunmans avatar
Jag kan starkt rekommendera boken "I huvudet på Putin" av den ryska författaren Vera Efron.

Hon är bra på att förklara ryssars uppfattning av sitt land och sin omvärld och ibland kan man faktiskt se en logik bakom uppslutning av Putin. Dels p g a deras avsaknad av demokrati och starka ledare/diktatorer men också för att Putin under sina två första mandatperioder faktiskt sjösatte framgångsrika reformer som förbättrade livet avsevärt för flertalet ryssar efter deras hemska 90-tal.

Boken är författad 2015 och hon analyserar Putin klockrent, bl a att han tänkte angripa Krim och spår vidare att den annektionen var så framgångsrik att han genast planerade för nästa fas.
Putin vill få sitt eftermäle som "den store" likt Peter den store och Katarina den stora som utökade Rysslands territorium och är beredd att göra vad som helst för att nå dit, inklusive att använda kärnvapen.
Citera
2022-08-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vad där gummi rambos?
VDV eller Rysslands luftanfallstyrkor är ett mekaniserat förband av elitsoldater, utbildade för att luftlandsättas bakom fiendens linjer. Det är altså inga gossar man bör ta lätt på.
vidoen som torgför dessa gubbar påminner om något ur en film skapad av will ferrell,,,,
Citera
2022-08-27, 10:35
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
De hot som framkommit vad jag vet gäller ifall Sverige går med i Nato. Vilket vi inte kommer att göra, i alla fall inte på mycket länge. Det är en från rysska ögon naturlig reaktion som inte vill att Nato breder ut sig.
Vi kan börja med att Ryssland inte har ett dugg göra med vad för allianser en suverän nation ingår i, den saken gäller Sverige, Finland eller vilket annat land du nu kan komma på. Även Ukraina. Hur enskilda nationer agerar inom sitt eget rike kan möjligtvis bli en fråga för FN om därtill finns synnerliga skäl.

Många gånger har jag genom Youtube-klipp kollat på uppseende ryska TV-shower- det är ganska läskiga utspel där debattörer och ibland militära företrädare kommer med utspel om hur de skall attackera europeiska huvudstäder på det ena- eller andra sättet. Det är megabomber, skövlande arméer och allehanda dödsbringande maskiner som skall sätta vår värld i brand och ruin. Jag begriper så klart att sådana TV-spektakel är riktade till den inhemska (med betoning på hemska) befolkningen- mer så än att det hela är att ta som en krigsförklaring.

Den ryska ledningen är rädd för sina medborgare- så brukar ofta totalitära regimer visa sig vara- likaså är den ryska ledningen rädd för allt och alla som kan rubba den struktur de byggt upp, de är rädda för NATO, de är rädda för Ukraina, de är rädda för EU och de är rädda för sina grannar- de tar aldrig stopp i vad för hot de känner vara överhängande... så till den milda grad att de känner ett tvingande behov om att hota eller bekriga dem samtliga.

Ryssland har blivit ett ovänligt land- en ruttnande statsbildning men en paranoid ledning. Och jag antar att du håller hela detta missfoster till regim högt över skyarna och drömmer vått om Putin och vidare ryska övergrepp på sina medborgare, sina grannar och hela sin omvärld. Vi kan se åt hållet om vilka länder som är Rysslands allierade och medlöpare, det är inte några av demokratins förkämpar eller representanter för folkrätt eller mänskliga lagar. Det är beklämmande se dig här i forumet och agitera för eländet- du kan till tröst ta att du har några ytterligare fler as här i tråden att sympatisera med. Tvi på er alla, hoppas att det är dåligt väder där ni bor...
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-08-27 kl. 10:40.
Citera
2022-08-27, 10:37
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
vidoen som torgför dessa gubbar påminner om något ur en film skapad av will ferrell,,,,
Vilken video?
Citera
2022-08-27, 10:38
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Så du tror de kommer invadera sverige? Foliehatt?
Nej, det tror jag inte. Ryssland verkar dränera alla sina militära resurser i Ukraina i en skoningslös kvarn så de kanske t o m får svårt att försvara sig själva.

Däremot invände jag mot ditt påstående att man utgå från vad "Rysslands företrädare" säger som måttstock och utgå därefter. Man är ju en riktig korkskalle och man agerar utifrån vad Kreml säger.
Citera
2022-08-27, 10:40
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Vi kan börja med att Ryssland inte har ett dugg göra med vad för allianser en suverän nation ingår i, den saken gäller Sverige, Finland eller vilket annat land du nu kan komma på. Även Ukraina. Hur enskilda nationer agerar inom sitt eget rike kan möjligtvis bli en fråga för FN om därtill finns synnerliga skäl.

Många gånger har jag genom Youtube-klipp kollat på uppseende ryska TV-shower- det är ganska läskiga utspel där debattörer och ibland militära företrädare kommer med utspel om hur de skall attackera europeiska huvudstäder på det ena- eller andra sättet. Det är megabomber, skövlande arméer och allehanda dödsbringande maskiner som skall sätta vår värld i brand och ruin. Jag begriper så klart att sådana TV-spektakel är riktade till den inhemska (med betoning på hemska) befolkningen- mer så än att det hela är att ta som en krigsförklaring.

Den ryska ledningen är rädd för sina medborgare- så brukar ofta totalitära regimer visa sig vara- likaså är den ryska ledningen rädd för allt och alla som kan rubba den struktur de byggt upp, de är rädda för NATO, de är rädda för Ukraina, de är rädda för EU och de är rädda för sina grannar- de tar aldrig stop i vad för hot de känner vara överhängande... så till den milda grad att de känner ett tvingande behov av att hota eller bekriga dem samtliga.

Ryssland har blivit ett ovänligt land- en ruttnande statsbildning men en paranoid ledning. Och jag antar att du håller hela detta missfoster till regim högt över skyarna och drömmer vått om Putin och vidare ryska övergrepp på sina medborgare, sina grannar och hela sin omvärld. Vi kan se åt hållet om vilka länder som är Rysslands allierade och medlöpare, det är inte några av demokratins förkämpar eller representanter för folkrätt eller mänskliga lagar. Det är beklämmande se dig här i forumet och agitera för eländet- du kan till tröst ta att du har några ytterligare fler as här i tråden att sympatisera med. Tvi på er alla, hoppas att det är dåligt väder där ni bor...

Upp till kamp! är det vad du föreslår. Ok, vad har du tagit för åtgärder förutom skriva på FB?
Citera
2022-08-27, 10:42
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nej, det tror jag inte. Ryssland verkar dränera alla sina militära resurser i Ukraina i en skoningslös kvarn så de kanske t o m får svårt att försvara sig själva.

Däremot invände jag mot ditt påstående att man utgå från vad "Rysslands företrädare" säger som måttstock och utgå därefter. Man är ju en riktig korkskalle och man agerar utifrån vad Kreml säger.

Ok håller med. Så vad ska vi vara oroliga för egentligen? Finns inga tendenser att sverige skulle bli attackerat av Ryssen. Vilket hela diskussionen handlade om.
Citera
2022-08-27, 10:45
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Men VDV är ju ett elitförband och sådana gossar utbildar man inte fram på ett par månader.
(Minns jag inte helt fel från värnplikten, så tog det sju månader att ta fram en vanlig skytteslusk)

I en krigssituation kan man speeda upp processen och tex överflytta redan grundutbildade soldater som bara behöver komplettera. Kvaliten går säkert ner men fallskärmsjägare blir de.
Citera
2022-08-27, 10:49
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Upp till kamp! är det vad du föreslår. Ok, vad har du tagit för åtgärder förutom skriva på FB?
Jag är en idog skattebetalare och gläds då våra insamlade kronor kan gå till både militärt och socialt bistånd till det angripna och utsatta Ukraina. Jag är glad åt de gånger våra skattemedel befrämjar en god sak och har tidigare ej heller sett att vårt bistånd till Ryssland varit illa då de varit avsedda för en god sak- som exempelvis stöd för fri media och medel för rening av vatten. Jag försöker bara vara anständig- gärna med bus, hyss och upptåg men sådant motsätter inte på något sätt att värna folk, fä och medkännande i svåra tider. Åter- jag tycker du är ett riktigt praktarsel som ens kan finna sympati med totalitära regimer som dessutom bekrigar sina grannar. Tråkigt är dessutom att du inte är helt ensam- din enfaldige fan.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-08-27 kl. 11:13.
Citera
2022-08-27, 10:51
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ok håller med. Så vad ska vi vara oroliga för egentligen? Finns inga tendenser att sverige skulle bli attackerat av Ryssen. Vilket hela diskussionen handlade om.
Kanske inte just nu men om ryssen är framgångsrik i Ukraina kanske nästa specialoperation blir de baltiska länderna som ska "befrias" och denazifieras och då är Gotland en väldigt strategisk ö precis som det sker i spänningsromanen "Drönarhjärta".

Låter möjligtvis väldigt absurt men efter den 24 februari 2022 inser man att Ryssland är kapabla till vad som helst. Ryska företrädare och TV säger en hel del som däremot är värt att tas på allvar som ex att de kan kärnvapenbomba Storbritannien och radera Warzawa och där kan jag tro dem då jag tycker de helt verkar sakna spärrar.
Citera
2022-08-27, 10:52
Medlem
Det ukrainska försvarskriget övergång nu i en ny fas där man inte bara ligger i försvarsställningar utan man attackerar där motståndaren är svag. Jag har studerat vad militära analytiker säger och Ukraina svarar på varje rysk attack i ett område med att själva attackera på svaga punkter i anslutning till vad Ryssland gör.

Senaste dygnet har man eliminerat 250 ryska bögfascister.......men dom bögryska förlusterna på materiel är just nu mindre, endast 3 tanks och 3 bepansrade stridsfordon.

Senaste dygnet har två helikoptrar skjutits ned och det är oklart om den som sköts ned i morse är med i den sammanställningen.

Även om siffror på 250 ryska bögfascister är något överdrivna så måste ni förstå, debattörer här, att om vi räknar 400 inklusive skadade som inte längre kan fortsätta sina illvilliga gärningar per dygn så är det förluster av den storleksordningen att Ryssland inte kan fortsätta kriget. Man måste avsluta på något sätt men förmodligen måste först något hända i Kreml...storbögarnas uppror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in