2022-08-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Tack för ett seriöst svar ska försöka kolla närmare på det!

Citat:
Är det sant att månen är "plasma" och visar ...

Du verkar inte så seriös. I stället för att fundera på vad t.ex polstjärnans position över horisonten betyder hoppar du raskt vidare till plasmamånar.

Citat:
... "plasma" ...

Vad säger " plasma" om jordens form? Är det förenligt med en fyrkantig värld?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-08-26 kl. 22:56.
Citera
2022-08-26, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du verkar inte så seriös. I stället för att fundera på vad t.ex polstjärnans position över horisonten betyder hoppar du raskt vidare till plasmamånar.

Jag är inte astronom jag har noterat det och ska kolla på det imorgon. Nu tittade jag på den filmen eftersom jag lovade min vän, 5 timmar med 2x speed känns som bortkastad tid kan tyvärr inte göra 3 saker samtidigt.

Om du har någon bra film som slår hål på alla flat earth teorier skulle jag uppskatta det också
Citera
2022-08-26, 22:26
Medlem
Citat:
Jag är inte astronom jag har noterat det och ska kolla på det imorgon. Nu tittade jag på den filmen eftersom jag lovade min vän, 5 timmar med 2x speed känns som bortkastad tid kan tyvärr inte göra 3 saker samtidigt.

Om du har någon bra film som slår hål på alla flat earth teorier skulle jag uppskatta det också

https://youtu.be/JDy95_eNPzM

https://youtu.be/KyD8VIK032o
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-08-26 kl. 22:29.
Citera
2022-08-26, 22:43
Medlem
Citat:

Nä jag är inte så mycket för fem timmar långa filmer med mystisk musik. Om man inte kan föra vettiga argument på 30s så har man inte så mycket att komma med.

Citat:

Film? Varför inte tänka själv?

Det är 1000 mil från Nordpolen till ekvatorn. Och ekvatorn är 4000 mil lång. Du behöver inte mer än så.
Citera
2022-08-26, 22:54
Avslutad
Citat:
Nä jag är inte så mycket för fem timmar långa filmer med mystisk musik. Om man inte kan föra vettiga argument på 30s så har man inte så mycket att komma med.

Film? Varför inte tänka själv?

Det är 1000 mil från Nordpolen till ekvatorn. Och ekvatorn är 4000 mil lång. Du behöver inte mer än så.

Jag har aldrig tidigare behövt ifrågasätta jorden men nu är det min "bekant" som är religös (kristen) som driver mig till vansinne, denna "bekant" är även min sambo. Jag önskar att jag aldrig gett mig in i denna diskussionen men det kanske är svårt för er att förstå hur det är.

Det är 1000 mil från Nordpolen till ekvatorn. Och ekvatorn är 4000 mil lång, säger mig ingenting. Jag är duktig på geografi men jag blev jurist av en anledning, matte.
Citera
2022-08-26, 23:11
Medlem
Citat:
Jag har aldrig tidigare behövt ifrågasätta jorden men nu är det min "bekant" som är religös (kristen)

Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, Tragiskt att en " kristen" inte är starkare i sin tro.

Citat:
Det är 1000 mil från Nordpolen till ekvatorn. Och ekvatorn är 4000 mil lång, säger mig ingenting ...
Okej, kör då vidare på din kristna tro. Men om du vill veta mer så finns svaret precis framför dig.

En cirkels omkrets är radien gånger 6.28. Om ekvatorn inte är 6280 mil så är jorden inte platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-08-26 kl. 23:14.
Citera
2022-08-26, 23:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har aldrig tidigare behövt ifrågasätta jorden men nu är det min "bekant" som är religös (kristen) som driver mig till vansinne, denna "bekant" är även min sambo. Jag önskar att jag aldrig gett mig in i denna diskussionen men det kanske är svårt för er att förstå hur det är.

Det är 1000 mil från Nordpolen till ekvatorn. Och ekvatorn är 4000 mil lång, säger mig ingenting. Jag är duktig på geografi men jag blev jurist av en anledning, matte.
Om jorden vore en skiva med centrum i Nordpolen som dom flesta plattisar hävdar så kan man lätt räkna ut att en cirkel 1000 mil ut från centrum skulle bli drygt 6000 mil. Det skulle ju också bli längre runt längs med en viss breddgrad desto längre ut från centrum man kommer så den längsta breddgraden skulle bli 90 grader syd. Nu vet vi att den längsta breddgraden är 0 grader dvs ekvatorn medan det blir kortare och kortare igen söder om ekvatorn. En omöjlighet på en skiva men stämmer perfekt på en glob.
Sedan har man problemet med södra korset. På en skiva är ju söderut totalt olika riktningar från Australien jämfört med från Sydamerika men ändå är Södra korset rakt söderut på båda ställena.
Citera
2022-08-26, 23:26
Medlem
Citat:

Vad sägs om den här: Stjärnbilden södra korset står rakt söderut överallt på södra halvklotet och har använts för navigering sedan urminnes tider. Titta på Gleason-kartan som är den karta som de flesta FE tror på. Där ser man att söder är åt alla möjliga håll, medan södra korset står rakt söderut överallt. Jag har själv sett det, och ingen har någonsin sett två sydkors samtidigt. Med andra ord måste söder vara en specifik riktning, och det är inte fallet med en platt jord.

Ärligt! Om du är duktig i geografi som du säger måste du kunna se att solens gång inte kan överensstämma med en platt jord, speciellt inte på södra halvklotet, och dessutom vet vi hur lång tid det tar att flyga mellan kontinenterna söder om ekvatorn, och det är omöjligt att få det att överensstämma med den platta jordkartan. I så fall måste planen ha tre gånger normal hastighet.

En sambo som är kristen och tror att jorden är platt?? Lycka till!
Citera
2022-08-26, 23:26
Avslutad
Citat:
Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, Tragiskt att en " kristen" inte är starkare i sin tro.
Okej, kör då vidare på din kristna tro. Men om du vill veta mer så finns svaret precis framför dig.

En cirkels omkrets är radien gånger 6.28. Om ekvatorn inte är 6280 mil så är jorden inte platt.

Vad ska jag göra förbjuda henne att vara religös? Jag själv tror det finns något där uppe vi alla svarar för när den dagen kommer, men jag identifierar mig inte med någon religion.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om jorden vore en skiva med centrum i Nordpolen som dom flesta plattisar hävdar så kan man lätt räkna ut att en cirkel 1000 mil ut från centrum skulle bli drygt 6000 mil. Det skulle ju också bli längre runt längs med en viss breddgrad desto längre ut från centrum man kommer så den längsta breddgraden skulle bli 90 grader syd. Nu vet vi att den längsta breddgraden är 0 grader dvs ekvatorn medan det blir kortare och kortare igen söder om ekvatorn. En omöjlighet på en skiva men stämmer perfekt på en glob.
Sedan har man problemet med södra korset. På en skiva är ju söderut totalt olika riktningar från Australien jämfört med från Sydamerika men ändå är Södra korset rakt söderut på båda ställena.

Detta var det bästa jag läst hittills, tack! Jag antar att övriga förutsätter att man är astronom för att kunna tyda deras inlägg.
Citera
2022-08-26, 23:46
Medlem
Citat:
Vad ska jag göra förbjuda henne att vara religös? Jag själv tror det finns något där uppe vi alla svarar för när den dagen kommer, men jag identifierar mig inte med någon religion.

.

Du blandar ihop tro med kunskap. Hur gärna du än vill tro så kan du inte missionera din kristna tro genom att argumentera för att vi inte har koll på hur jorden ser ut. Det är bara patetiskt när du försöker försvara din tro med argumentet att jordens form och storlek är okänd.

Vi hittar på jorden och känner till alla avstånd och riktningar. Vilket i sin tur betyder att vi känner till jordens form. Och detta oavsett din tro.
Citera
2022-08-26, 23:52
Medlem
Citat:

Kristendomen lär inte ut att jorden är platt, beklagar, men din sambo är dum i huvudet. Plattjorden har hen fått någon annans stans ifrån. Lättlurad av YT-klipp kanske?
Citera
2022-08-27, 00:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Kristendomen lär inte ut att jorden är platt, beklagar, men din sambo är dum i huvudet. Plattjorden har hen fått någon annans stans ifrån. Lättlurad av YT-klipp kanske?

kan du visa att den inte gör det, om så är du kung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in