Citat:
Ursprungligen postat av
sweetcrypto
Jag har aldrig tidigare behövt ifrågasätta jorden men nu är det min "bekant" som är religös (kristen) som driver mig till vansinne, denna "bekant" är även min sambo. Jag önskar att jag aldrig gett mig in i denna diskussionen men det kanske är svårt för er att förstå hur det är.
Det är 1000 mil från Nordpolen till ekvatorn. Och ekvatorn är 4000 mil lång, säger mig ingenting. Jag är duktig på geografi men jag blev jurist av en anledning, matte.
Vad sägs om den här: Stjärnbilden södra korset står rakt söderut överallt på södra halvklotet och har använts för navigering sedan urminnes tider. Titta på Gleason-kartan som är den karta som de flesta FE tror på. Där ser man att söder är åt alla möjliga håll, medan södra korset står rakt söderut överallt. Jag har själv sett det, och ingen har någonsin sett två sydkors samtidigt. Med andra ord måste söder vara en specifik riktning, och det är inte fallet med en platt jord.
Ärligt! Om du är duktig i geografi som du säger måste du kunna se att solens gång inte kan överensstämma med en platt jord, speciellt inte på södra halvklotet, och dessutom vet vi hur lång tid det tar att flyga mellan kontinenterna söder om ekvatorn, och det är omöjligt att få det att överensstämma med den platta jordkartan. I så fall måste planen ha tre gånger normal hastighet.
En sambo som är kristen och tror att jorden är platt?? Lycka till!