Citat:
Ursprungligen postat av
glajarn
Hur mycket hade du i elräkning vintern som var? Har du inte värmekabel till vattnet då du har egen brunn så det inte fryser på vintern? Får du sönder frysta ledningar så kan det bli en dyr historia. Vart i landet bor du?
Ett hus kyls ner fort om du stänger av strömmen helt och hållet så tänk på det. Hur mycket har du i elräkning för tillfället? Eftersom du har möjlighet att elda så kommer det göra att du kommer billigt undan med elkostnader.
Bor själv i hus elområde 3 med rörlig el. Eldade förra vintern och den dyraste el räkningen hade jag i December månad och den låg på 1600 kr. Inte farligt med tanke på vad andra hade I elräkning.
Jag bor även jag i elområde 3.
I december förra året drog huset 3600kwh. Då hade jag låst priset på under 50 öre och fick en räkning på ca 2200kr+ i princip samma i överföringsavgift.
Säg att jag kan få ner det till en tredjedel, 1200kwh, med ett elpris på 40kr kwh i snitt. Då landar det på över 70k i månaden ändå.
En fjärdedels elförbrukning kostar ändå mer än en bra begagnad bil per månad.
Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jag jobbade i Norge ett år och hade under den periodeb ett hus av samma årgång som ditt som jag nästan aldrig var i det var inga problem alls med fukt och mögel etc jag såg dock till att inte vattnet frös. Sen värmde jag bara upp sovrummet till +20 dom få nätter jag var där.
Kör man värmefläkt går det förhållandevis snabbt att få upp värmen i ett enda rum.
Det beror ju lite på hur man lever, övrig familj etc men att ha lite mer kläder och hålla +10 I övriga huset kanske skulle kunna vara ett alternativ. Blir det en mild vinter kostar det ju inte jätte mycket.
Sen undrar jag lite över dina 15kw/h per dygn sommartid. Är ni många i hushållet? Var går den förbrukningen till?
Som någon annan skrivit, tänk på att det kostar en rejäl slant att dra igång elen om du klipper den helt.
Alright! Hur gjorde du för att vattnet inte skulle frysa?
Sommartid ligger jag på ca 1400kwh men då har jag två värmepumpar igång ibland för att svalka ner huset. Så jag kanske kan få ner det till 600kwh om man använder vatten och värmepumpar sparsamt.
Jag har elpanna så mycket ström går till att värma vatten antar jag.
Har frostvakt på pumpen till brunnen så kan inte stänga av strömmen helt. Tänkte bara dra proppar till allt som inte är 100% nödvändigt.