2022-08-26, 13:15
Medlem
Spara 100 000? Hur mycket el gör du av med egentligen? Eller ligger villan i SE3/SE4?

Huset mår bäst om du bor där. Om du har vedkaminer så varför inte bara bunkra ved och elda i dem?
Elpannan kan du väl sänka till typ 7-10 grader, för jag antar att den har termostat, så drar den väl inte alltför mycket.

Sommarstugor brukat ha problem med möss och skit vintertid, tänk på det också, så du inte får ett musbo i väggen.

Beroende på isolering av huset så kan fukt ställa till det ordentligt.

Elda ett par gånger i veckan kan funka, återigen beroende på isolering och ventilation. Din granne kanske inte vill elda i 3-4 timmar ett par, tre gånger i veckan...

Hälsa på din far kan du ju göra i nån vecka i taget kanske.
Citera
2022-08-26, 13:49
Medlem
Bonnatorps avatar
Torde vara ett bättre alternativ att sätta upp frigolitskivor över fönstren och fortsätta elda, men ställa ner termostaten ganska rejält så det håller sig länge.

Kanske flytta ut möblerna mot ytterväggarna också?
Soffor, madrasser, byråer och grejer.
Citera
2022-08-26, 15:01
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Spara 100 000? Hur mycket el gör du av med egentligen? Eller ligger villan i SE3/SE4?
.

Problemet är att det inte ens längre behöver handla om att man gör av med el för att bli ruinerad.

Mitt fritidshus har bergvärmepump inställd på lägsta, ska gå igång om tempen sjunker under 10 grader.

På vintern drar huset ca 40 kWh per dygn när ingen är där, nu på sommaren ca 15 kWh per dygn.

Räkningarna har inte varit trevliga i sommar kan jag säga. Senaste dagarna, när huset förbrukat ca 10 kWh per dygn (dvs extra lågt) så har elen kostat ca 80 kr per dygn.

Sen omvandlar vi det till fördubblade kWh-priser i vinter och fyrdubbel förbrukning.
16 kr /kWh x 40 = 640 kr per dygn.

640 kr per dygn gånger 30 dagar (dvs en månad) ger en räkning på 19 400 kr. Och på det ska ju elnätsavgiften betalas också.

Detta är SE3. Avfolkningsbygd.

Kul liv.
Citera
2022-08-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Problemet är att det inte ens längre behöver handla om att man gör av med el för att bli ruinerad.

Mitt fritidshus har bergvärmepump inställd på lägsta, ska gå igång om tempen sjunker under 10 grader.

På vintern drar huset ca 40 kWh per dygn när ingen är där, nu på sommaren ca 15 kWh per dygn.

Räkningarna har inte varit trevliga i sommar kan jag säga. Senaste dagarna, när huset förbrukat ca 10 kWh per dygn (dvs extra lågt) så har elen kostat ca 80 kr per dygn.

Sen omvandlar vi det till fördubblade kWh-priser i vinter och fyrdubbel förbrukning.
16 kr /kWh x 40 = 640 kr per dygn.

640 kr per dygn gånger 30 dagar (dvs en månad) ger en räkning på 19 400 kr. Och på det ska ju elnätsavgiften betalas också.

Kul liv.

Nä fy fan.. jag lider med dig.
Jag hoppas för din, och alla andras skull, att elen inte blir så jävla dyr i höst/vinter.
Citera
2022-08-26, 15:36
Medlem
RedRights avatar
Höj lånet på huset och installera solceller eller luft vatten pump.
Citera
2022-08-26, 15:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev

Kul liv.
Ja vi i SE3-4 får snart kalla oss el-flyktingar. Har ni norrlänningar en lägenhet redo för mig och min familj när jag flyr denna vinter?
Citera
2022-08-26, 16:10
Medlem
GretelThronbergs avatar
Hör med Migrationsverket i kommunen om de kan ha nytta av ditt hus.
Citera
2022-08-26, 16:12
Medlem
minst 10 plus året om.
Citera
2022-08-26, 16:36
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Höj lånet på huset och installera solceller eller luft vatten pump.

Solceller är ett utmärkt val på vintern! Fast det kan vara en idé att beställa nu då det lär vara några månaders väntetid… om de nu kan tillverka dem.
Citera
2022-08-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Tycker du ska stå ditt kast och leva i villan under vintern och inte snylta på dina päron

Tror nog de flesta föräldrar bara blir glada om barnen vill flytta hem igen över vintern så vi människor levt genom historien.

Sen bara för att man flyttar hem så behöver man inte snylta min rekommendation till ts är att han bör dela på föräldrarnas elräkning och hjälpa dom med att laga mat o köpa mat etc man behöver ju inte bli ett "barn" igen bara för att man flyttar hem.
Citera
2022-08-26, 17:53
Medlem
Börja med att kontrollera vad för summa elbolaget ska ha för återaktiverande av mätaren. De kräver avgift för det.
Citera
2022-08-26, 17:54
Medlem
Som flera skrivit. Huset kommer INTE må bra av att stå som du beskriver det. Förra vintern köpte jag hem några oljeradiatorer som användes istället för att köra elpannan. Har luftvärmepump också, men har stor kåk.. Blev de billigaste elräkningarna (med råge) under vintermånaderna sen jag köpte huset för över 10år sen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in