2022-08-25, 13:59
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Självklart får man parkera var som helst, om det inte finns en förbudsskylt. Trafikförordningarna reglerar var du inte får parkera, inte var du FÅR parkera.

Så vad är en normal P-skylt till för då om den inte behövs...
Citera
2022-08-25, 14:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder

Den är väl ett förtydligande skulle jag tro, när det finns en särskilt avsedd parkeringsplats som allmänheten förväntas kunna nyttja. Det står inga p-skyltar vid vanliga gator, där du får parkera om inte skyltarna (eller lokala förordningar) säger något annat.
Citera
2022-08-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Den är väl ett förtydligande skulle jag tro, när det finns en särskilt avsedd parkeringsplats som allmänheten förväntas kunna nyttja. Det står inga p-skyltar vid vanliga gator, där du får parkera om inte skyltarna (eller lokala förordningar) säger något annat.

Beakta att skyltarna med förbud inte behöver sitta precis vid parkeringen utan vid infarten till staden i form av en zontavla med förbud alternativt restriktioner (viss tid, datum etc). En vanlig P-skylt upphäver zontavlans förbud för just de platsetna där skylten står.
Citera
2022-08-26, 13:35
Medlem
PrippsFats avatar
Uppdatering:

Har inte fått påminnelse, kanske någon som satt på lappen på min bil...

Det finns mycket riktigt en zonskylt, ganska långt ifrån och den missar man. Därav alla parkeringsböter.
Citera
2022-08-26, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Uppdatering:

Det finns mycket riktigt en zonskylt, ganska långt ifrån och den missar man. Därav alla parkeringsböter.
Kolla om det står firma namn typ Aimo park på skylten, och telefonnummer, om det gör det då är det tomtmark med kontrollavgifter, om inte då är det Parkeringsanmärkningar på Gatumark? Gärna adressen så att man kan kolla efter skyltar, och eventuellt ltf?
Citera
2022-08-26, 14:40
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Kolla om det står firma namn typ Aimo park på skylten, och telefonnummer, om det gör det då är det tomtmark med kontrollavgifter, om inte då är det Parkeringsanmärkningar på Gatumark? Gärna adressen så att man kan kolla efter skyltar, och eventuellt ltf?
Ptjänst V står det
Citera
2022-08-26, 16:06
Medlem
BalleAnkas avatar
Min bil fick p-böter när den parkerats i närheten av utfarten från ett område som jag uppfattar som en parkeringsplats. Den stod inte så den hindrade passage till och från fastigheten, men inom tio meter före. Enligt böteslappen stod den för nära en "korsning". Jag uppfattar det inte som en korsning utan som en utfart, men ser nu att utfarten faktiskt har ett gatunamn.

Värt att överklaga?
Citera
2022-08-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ptjänst V står det
Då är det Tomtmark, parkeringsförbud I området!
Citera
2022-08-26, 20:24
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Då är det Tomtmark, parkeringsförbud I området!
Så det är någon form av vägförening då?
Citera
2022-08-26, 20:54
Medlem
Citat:
Så det är någon form av vägförening då?

svårt att svara på vem som äger marken, det kan ju vara anordnade parkeringsplatser inne i parkeringsförbuds området, vad är det för adress på gatan du ställde upp fordonet på?
Citera
2022-08-26, 21:54
Medlem
Citat:
Uppdatering:

Har du hittat en E20-skylt då bör du ju veta om det rörde sig om en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift också. I det förra fallet med som innehåller bevakningsföretagsnamn samt telefonnummer.
Citera
2022-08-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Min bil fick p-böter när den parkerats i närheten av utfarten från ett område som jag uppfattar som en parkeringsplats. Den stod inte så den hindrade passage till och från fastigheten, men inom tio meter före. Enligt böteslappen stod den för nära en "korsning". Jag uppfattar det inte som en korsning utan som en utfart, men ser nu att utfarten faktiskt har ett gatunamn.

Värt att överklaga?

Jag har skrivit ut massor av parkeringsanmärkningar på fordon som står i, eller för nära korsningen, eller på, eller för nära, framför korsande gång eller cykelbanor. Jag har fått flera bestridanden (överklaganden) också. Det är polisen som vänder sig till parkeringsbolaget, och begär att Parkeringsvakten ska inkomma med redogörelse för sina rutiner, och om Klaganden inte är nöjd med polisens beslut kan han överklaga till tingsrätten, men då är det polismyndigheten som är Klagandens motpart!

Trafikförordningen 3kap
53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
3. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-1998-1276#K3

Om du ska vinna måste du visa att ditt fordon stod för nära en utfart, vilket inte utgör korsning, eller längre ifrån korsningen än 10 meter. Parkeringsvakten har förmodligen mätt upp avståndet med lasermätare, och tagit foton på fordonsuppställningen, och var på gatan fordonet stod uppställd. Man måste betala felparkeringsavgiften på 1300 kronor i Stockholms Stad, till Transportstyrelsen för att få rätt att bestrida parkeringsanmärkningen hos polisen, Se Transportstyrelsens rutiner för parkeringsanmärkningar;
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ngsanmarkning/

Polisens rutiner angående överklagade parkeringsanmärkningar;
https://polisen.se/lagar-och-regler/...ngsanmarkning/

En liten kuriosa, Här är ett klipp på polisen som skriver ut parkeringsanmärkningar på två fordon i Ronna i Södertälje, Blattarna blir helt galna;
https://www.youtube.com/watch?v=g_I55xN6J54

Så här ser polisens parkeringsanmärkning ut, (det är den gamla modellen när man skrev anmärkningarna förhand!), Polisen skrev ut förhand 32 stycken, i solen längs vägen till badplatsen i Sollentuna, sommaren 2020
https://www.facebook.com/polisensoll...129467/?type=3

Jag skriver ut kontrollavgifter på Tomtmark också, det är fakturor på olovliga parkeringar, det är Hojab som man ska betala till, men inte om man ska överklaga, för om man gör det då har man erkänt Fakturan, man klagar på Fakturan hos det parkeringsbolag som skrev ut Kontrollavgiften.
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-08-26 kl. 22:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in