2022-08-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Ja att bjuda över mer än man behöver är ju ett effektivt sätt att snabbt trissa upp priset. Varför skulle man vilja göra det?

Att skrämma bort andra budgivare finns det väll inget belägg för. Om något så "förankrar" man ju ett högre pris med sitt bud.

Självklart kan man få folk att vika sig om man visar lite ekonomiska muskler. Tar vi läget nu så faller de som är ute efter ett klipp direkt bort.
Citera
2022-08-26, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Självklart kan man få folk att vika sig om man visar lite ekonomiska muskler. Tar vi läget nu så faller de som är ute efter ett klipp direkt bort.

Folk tror att de skrämmer bort folk med höga bud. Men jag har aldrig hört om någon som inte vågat buda sitt egna max för budgivare X höjde så aggressivt. Lustigt ensidigt det där.

De som ska göra klipp hade ju aldrig hängt med upp i budgivningen ändå, så vad har man tjänat.

Det man har förlorat är ju någonting mellan minsta höjning och sin stora höjning, som kan vara rätt mycket pengar.
Citera
2022-08-26, 11:43
Medlem
Hade behövt höra lite tankar från er då jag eventuellt ska göra inträde på bostadsmarknaden. Har snart pluggat klart, löst jobb i Stockholms innerstad och ska tillträda tjänsten efter årsskiftet. Har fått lånelöfte om 3,5 m kr och jag avser att köpa en lägenhet i innerstan. Givet förväntade räntehöjningar och inflationen känns det riktigt att inte köpa just nu, men samtidigt vill jag inte andrahandsshoppa i all evinnerlig framtid. Min initiala tanke är nog att köpa in mig på marknaden i november. Hade ni haft samma inställning eller avvaktat något år?
Citera
2022-08-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är därför strategin vid budgivning alltid är att direkt erbjuda sitt max-pris och aldrig ändra sig. Att känslomässigt vänja sig vid tanken på att äga lägenheten/huset, eller att låta andra vänja sig vid det, är livsfarligt vid budgivning.

Finns flera bra artiklar om riskerna. Värre psykologisk brist än Sunk-Cost-Fallacy.

Intressant.

Precis det där med att mentalt nästan flyttat in borde vara det farligaste. Säg att man har 250K extra efter ens tänkta max. Då är det svårt att lägga sig för en höjning om 10-20K även om det passerat ens tidigare max.
Citera
2022-08-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Hade behövt höra lite tankar från er då jag eventuellt ska göra inträde på bostadsmarknaden. Har snart pluggat klart, löst jobb i Stockholms innerstad och ska tillträda tjänsten efter årsskiftet. Har fått lånelöfte om 3,5 m kr och jag avser att köpa en lägenhet i innerstan. Givet förväntade räntehöjningar och inflationen känns det riktigt att inte köpa just nu, men samtidigt vill jag inte andrahandsshoppa i all evinnerlig framtid. Min initiala tanke är nog att köpa in mig på marknaden i november. Hade ni haft samma inställning eller avvaktat något år?

Se tråden som underhållning. Alldeles för stor risk att du lyssnar på några som tror på en krasch: Köp aldrig, eller från de som tror att det bara ska upp: Köp så snart som möjligt.

Du har tänkt till om inflation och räntor och du är nog tillräckligt begåvad att förstå konsekvenserna om du köper (eller inte köper) och det går upp, eller om det går ner. Svaret hur det kommer gå får vi först i framtiden.
Senast redigerad av LTO 2022-08-26 kl. 12:05.
Citera
2022-08-26, 12:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Se tråden som underhållning. Alldeles för stor risk att du lyssnar på några som tror på en krasch: Köp aldrig, eller från de som tror att det bara ska upp: Köp så snart som möjligt.

Du har tänkt till om inflation och räntor och du är nog tillräckligt begåvad att förstå konsekvenserna om du köper (eller inte köper) och det går upp, eller om det går ner. Svaret hur det kommer gå får vi först i framtiden.

Ser man rent historiskt på denna tråd och den föregående så har dysterkvistarna haft totalfel. Och så lär det fortsätta är jag ganska säker på. Att köpa för att bo och inte se bostaden som en aktie som man ska handla med dagligen är nog bland det klokaste man kan göra
Citera
2022-08-26, 12:40
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Ja att bjuda över mer än man behöver är ju ett effektivt sätt att snabbt trissa upp priset. Varför skulle man vilja göra det?

Att skrämma bort andra budgivare finns det väll inget belägg för. Om något så "förankrar" man ju ett högre pris med sitt bud.

Så är det. Den bästa stategin är att lägga ett så lågt bud som möjligt så sent som möjligt. Alla bud man lägger röjer att man är intresserad, ju högre bud, desto större intresse signalerar man. Det är hela idén bakom auktioner. Om det inte fungerade så skulle de inte existera, eller arrangeras på ett helt annat sätt.
Citera
2022-08-26, 12:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ser man rent historiskt på denna tråd och den föregående så har dysterkvistarna haft totalfel. Och så lär det fortsätta är jag ganska säker på. Att köpa för att bo och inte se bostaden som en aktie som man ska handla med dagligen är nog bland det klokaste man kan göra

Dysterkvistarna har mest haft fel om ränteutvecklingen, som då gjort att bostadspriserna fortsatt uppåt. Nu är vi dock där så inga konstigheter.

Att kliva in rätt eller fel på bostadsmarknaden kan ge rätt stora konsekvenser för ens framtid, så att köpa och bo är tyvärr ingen bra strategi om man senare ska komma vidare. Den som köpte Q12022 för 120k/kvm kommer sitta fast där 5+ år medan den som går in Q12023 på 90k/kvm kommer kunna sälja med vinst eller samma pris redan 2024 antagligen.

Rätt objekt till rätt pris med goda marginaler i ekonomin är alltid en säker strategi, och nu när marknaden är betydligt mer lugn kan man applicera den utan att bli överbudad och lånedopade BLTs.
Citera
2022-08-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Om det inte fungerade så skulle de inte existera, eller arrangeras på ett helt annat sätt.

Autkioner fungerar för säljaren. Det är därför de finns och organiseras som de gör. Det är säljaren som initierar affären. Säljaren vill ha så bra betalt som möjligt. Köparen har motsatt intresse,
Citera
2022-08-26, 14:00
Medlem
Kraschen fortsätter mot avgrunden. Sthlms innerstad som är värst drabbat i Sverige verkar stänga augusti på 105k per kvm mot 107 Pet kvm förra året.

Det är ett ras på hela -1.9%. Hoppas resten av landet förskonas från detta hemska ras.

"Det är inte riktiga priser för det är så lite som säljs". Så lät det inte i maj-juli när priserna faktiskt sjönk något. Kraschivrarna gnuggar tänder..
Citera
2022-08-26, 14:20
Medlem
Några tankar kring när man bör börja skambuda? Funderar på att börja i Stockholms-området i Januari efter en sannolikt blodig energikris. Har en känsla av att många svenskar kommer som alltid, trots extrema energipriser, spendera mkt pengar under julen och att paniken sen på riktigt sjunker in i Januari då kostnader är höga, betalningsutrymmet minimalt, och framtidsutsikten fortsatt mörk.
Citera
2022-08-26, 14:27
Medlem
foxxis avatar
Vad hände med Slemhögs husköp? Han skulle ju fynda nu i Stor-Sthlm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in