2022-08-26, 14:32
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Tycker du att störst ansvar för händelsernas utveckling bör ligga på icke namngivna ”nazister” som hotar storma parlamenten eller på staten Ryssland som invaderar sitt grannland i strid mot avtal man har ingått med det grannlandet? Är ”nazister” eller Ryssland mest drivande i ovanstående händelseutveckling?

Det är en bra fråga. Jag har inte själv bestämt mig.
Nazister mest skuld:
- Allvarligare att ta ett helt land än en del av ett land.
- Allvarligt att förstöra demokratin
- Moraliskt korrupt doktrin (etniskt hat, militarism, förakt för demokrati)
- Först i kedjan
Putin mest skuld
- Bryter Budapest-avtal (förmildrande omständigheter finns men ändå)
- Eskalerar konflikt från gatukamper i Kiev till pansarvagnar
- bryter tabu om "land grab" war

Hur skulle du vikta ovanstående?

Jag skulle fördela skuld mellan 30-70 till 50-50. Men det är inte så lösningsorienterat att bestämma exakt vems fel något är, förutom när man ska beräkna skadestånd och liknande.
Citera
2022-08-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kedjan:
1. Yanukovich vinner val, lovar starta Eu-förhandlingar =>
2. Yanukovich tycker inte deal är tillräckligt bra och backar från EU =>
3. Demonstranter blir upprörda, Berkut (polisen) är brutala =>
4. Nazister och andra aktörer co-optar den EU-vänliga rörelsen för att starta en revolution, angriper polis =>
5. Polis ännu mer brutala =>
6. Nazister ännu mer brutala =>
(6b) EU+Ryssland+Yanukovich+parlament försöker stoppa denna dödsspiral, men misslyckas (ej del i kedjan)
7. Nazister hotar med att storma presidentpalatset m.m. =>
8. Yanukovich flyr. =>
9. Putin fattar beslutet att det bästa för Ryssland i detta läge är att invadera Krim och destabilisera Donbass, alt använda detta för att få en återgång till Yanukovich vid makten. Pro-ryssar och seperatister bedömer att det är i deras intresse att separera/komma med i Ryssland. (2 olika kedjor)
10. Juntan i Kiev reagerar med protester men kommer inte med några eftergifter. =>
11. Putin, Krim och seperatisterna går vidare och Krim annekteras. =>
12. Oligarker startar Azov, då de baserat på 11 inser att ukrainska armén dels är värdelös, dels inte vill slåss mot sina egna =>
13. Okänd aktör (Oligarker eller Putin) skickar in Strelkov i Donbass och Strelkov eskalerar konflikten till fullt inbördeskrig i DPR
...

Det är kedjan av händelser. Varför är det "skitsnack"?
ok vi säger att
Din ”kedja” är korrekt, vad är det du försöker säga med den? Vill du rättfärdiga invasionen av Putin? Tycker du den oron som var i Ukraina har motiverat detta vars Putins invasion åstadkommit, dvs 100,000 döda stora städer förintande, sjukhus o bostäder förstörda,tolkar jag dig rätt i att du tycker det varit både motiverat och framgångsrikt detta som Putin åstadkommit? Dvs min kedja: ett mindre lågintensivt krig ersätts av en fullständig förödelse av stora delar av ett land,
Citera
2022-08-26, 14:37
Medlem
Citat:
Har du några referenser (årtiendeN gamla) på att de hela tiden varit inställda på anfallskrig? Jag vet att Putin en gång sagt att "Ukraine is not even a real country" privat, men det gäller ju inte för något.

'Snömos' är inget argument. Det är bara ditt infantila sätt att säga "dumma dig" med ett något mer vuxet språk.
Han har sagt det offentligt, och att det var någon av de gamla kommunisterna som skapade Ukraina, typ Lenin: stalin
Citera
2022-08-26, 14:38
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför börjar du där? Missar du inte drygt 1000 år av historia innan dess?

Ja det är en bra fråga. Man kunde ha startat tidigare också. Jag har valt att börja där för att det var ett klart trendbrott. Det är en tradeoff mellan komplexitet och förklaringskraft. Två största sakerna jag missar är Yanukovichs tidigare trixande och hon som var korrupt och fängslades. Men jag tror samma händelseförlopp hade kunnat hända även utan dessa händelser, det är ett bra tecken på att det är en acceptabel analysstart.

Jag menar också att det finns andra lika bra ställen att börja. Men ett klart sämre ställe att börja är 24 Februari 2022, eftersom man då inte förstår olika aktörers motiv, känslor, och momentum.
Citera
2022-08-26, 14:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja det är en bra fråga. Man kunde ha startat tidigare också. Jag har valt att börja där för att det var ett klart trendbrott.

Ett annat sätt att säga det är att det var ett trendbrott med fördel Ukraina där inte Sauron lyckades dra med sig Ukraina tillbaka till Mordor.
Citera
2022-08-26, 14:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
ok vi säger att
Din ”kedja” är korrekt, vad är det du försöker säga med den? Vill du rättfärdiga invasionen av Putin? Tycker du den oron som var i Ukraina har motiverat detta vars Putins invasion åstadkommit, dvs 100,000 döda stora städer förintande, sjukhus o bostäder förstörda,tolkar jag dig rätt i att du tycker det varit både motiverat och framgångsrikt detta som Putin åstadkommit? Dvs min kedja: ett mindre lågintensivt krig ersätts av en fullständig förödelse av stora delar av ett land,

Där var ju någon som förnekade att det finns kausala kedjor. Det som den säger är t ex:
1) Det finns fler aktörer än Putin som gör fel. Bara för att Putin gör fel, betyder inte det att alla andra gör rätt.
2) Att identifiera dessa, och förstå dem, är så klart viktigt för att lösa konflikten långsiktigt. Dessutom kan man förebygga andra konflikter som kommer.
Citera
2022-08-26, 14:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag förstår inte riktigt detta. Jag har inte försvarat Dugins politiska uppfattningar och givet vad jag har läst av honom är vi definitivt inte på samma politiska planhalva. Jag tror inte den svenska professorn som skrev på ledarsidan, skrev i akademiskt syfte men som opinionsbildare. Det är helt okej att göra så men det skall ses som en opinionsbildande text och inte som en akademisk text. Vidare jag inte pratat om filosofi överhuvudtaget. Varken Dugin eller professorn på SVD:s ledarsidor ägnar sig åt "filosofi". Det är tråkigt att du medvetet (eller omedvetet) sammanblandar akademiska discipliner. Det reducerar din trovärdighet i diskussionen.

Det var då ett gnäll om peer review och akademiska discipliner. Naturvetenskaperna är kung med fysiken på tronen. Därefter långt ner kommer samhällsvetenskaper och långt ner filosofi. Peer-reviewa filosofi? Tillåt mig småle. Det är en ankdam där de flesta kan komma långt genom att skriva snygga punchlines. Drar mig till minnes denna fadäs:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Grievance_studies_affair

Nej Dugin är en medioker fascistisk politiker som gillar att publicera dravel.
Citera
2022-08-26, 14:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Han har sagt det offentligt, och att det var någon av de gamla kommunisterna som skapade Ukraina, typ Lenin: stalin

Det är inte samma sak vad "draken" skrev. Det är objektivt sant att Ukrainas nuvarande gräns skapats av 3 personer; Lenin, Stalin och Kruschev. Där har funnits 2-4 andra "Ukraina" som legat på samma ställe, men de har haft helt andra utsträckningar, och framför allt varit mindre. Men det är inte samma sak som vad han skrev.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-08-26 kl. 14:56.
Citera
2022-08-26, 14:48
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Varför blir man inte förvånad över att just den tyske ambassadören uttalar sig på det här viset, tyskarna har varit en enda lång besvikelse i det här kriget.

Ukraina ska med sin frihet betala för tyskarnas idiotiska energipolitik.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Instämmer. EUs svagaste länk Tyskland -Putins lekplats ger den nysovjetiska diktatorn ett hopp han inte gjort sig förtjänt av.

Citat:
Granskning: Putin saboterar – ”ser Europa som lekplats”
Vladimir Putins Ryssland har i åratal attackerat Europa i en ”bred offensiv” genom spionage, sabotage, mord och cyberattacker. Och Tyskland är ett av de allra viktigaste målen, visar en stor gemensam granskning av Der Spiegel, Bellingcat, The Insider och La Repubblica.

Granskningen går igenom en lång rad fall under de senaste åren där Ryssland haft ett finger med i spelet. En regeringsföreträdare i ett stort europeiskt land beskriver det som ”en attack mot våra liberala demokratier, på hela vårt västerländska samhälle”.https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95
Senast redigerad av Taggad 2022-08-26 kl. 15:04.
Citera
2022-08-26, 14:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Har du några referenser (årtiendeN gamla) på att de hela tiden varit inställda på anfallskrig? Jag vet att Putin en gång sagt att "Ukraine is not even a real country" privat, men det gäller ju inte för något.

'Snömos' är inget argument. Det är bara ditt infantila sätt att säga "dumma dig" med ett något mer vuxet språk.
Putin privat?? Jag tror du är lite för okvalificerad för den här diskussionen.
Citera
2022-08-26, 14:53
Medlem
JymdKjams avatar
Latvia cancellerar gamla obsoleta CCCP-monument - detta hela 79 meter högt:

https://svt.se/nyheter/utrikes/har-rivs-sovjetiska-monumentet-i-riga

Just det här verkar ha varit en tummelplats för stäppmongoler den 9 maj varje år. Och sådan kosackdans vill man gärna slippa!

Letterna kan ju med fördel göra något fint där på den platsen istället.
Senast redigerad av JymdKjam 2022-08-26 kl. 14:56.
Citera
2022-08-26, 14:53
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Putin privat?? Jag tror du är lite för okvalificerad för den här diskussionen.

Leverera något kvalificerat själv då? Lite källor t ex. Annars är du bara brus på socialt medier, du kommer varken med något analytiskt eller med information som andra missat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in