2022-07-30, 00:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeifGPersson
Det har hon visst gjort min vän! I denna podden skickar länk https://poddtoppen.se/podcast/1012855314/i-brottets-spar/1-upptackten-en-kriminalpodd-om-brattasmorden

Hennes pojkvän ägde ju en röd Volvo vill jag minnas.
Citera
2022-07-30, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeifGPersson
Det är en onekligen detalj som är värd att få mer kunskap om, inte bara att hon tar med kläderna på handtaget som skydd för att hon antar att det hänt något?, det som är med intressant är att hon så bekymmerslöst berättar ATT hon gjort det

Hon borde ju snarare ha sålt gården om hon mördat sin far, jag tror att hon som oskyldig kan bo kvar på gården. Dom skyldiga flyttade från Brattås.
Citera
2022-08-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Mördaren hittade troligen det man sökte i Tors pärmar, förmodligen något kontrakt över affären. Tors sista ärenden var på Lantmäteriet i bråket om piren mellan grannarna.

https://www.expressen.se/nyheter/brev-nytt-spar-i-tio-ar-gammalt-mordfall/

Bankomatkortet var antagligen ett villospår för att det skulle se ut som ett rånmord.

Vad jag förstått så vägrade Tor sälja nån mark närliggande nån granne som ville köpa el liknande så min teori är att nån granne i närheten gjorde det.

SORRY hade inte läst senaste inläggen innan jag kommenterade och jag är HELT enig med er.
Senast redigerad av Meandmyfriends 2022-08-16 kl. 13:13.
Citera
2022-08-16, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meandmyfriends
Vad jag förstått så vägrade Tor sälja nån mark närliggande nån granne som ville köpa el liknande så min teori är att nån granne i närheten gjorde det.

SORRY hade inte läst senaste inläggen innan jag kommenterade och jag är HELT enig med er.

Dom 10.000kr som låg i Tors fick kanske var en del av servitutet, en årlig avbetalning för att grannarna skulle få utnyttja piren och båthuset.

Kanske var det så att Tor inte längre ville att dom skulle få nyttja detta.

När Tor var död var problemet ur världen.
Citera
2022-08-23, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meandmyfriends

Det kan nästan bara ha varit O Thelbergs som ville köpa skog av Thor, dom äger mycket mark i Härnösand.
Citera
2022-08-26, 09:14
Medlem
Fast vid den tiden var ju de två ni spekulerar om att betrakta som "lokalkändisar".

Den ene mångårig reporter på orten (med allt vad det innebär) från VA,TÅ och Mittmedia (därav länkas en artikel i ST) samt med stort engagemang inom viss inte alltför obetydlig sport.

Samt "Härnösands Rambo", mångårig yrkesmilitär och äventyrare med flertalet militära utlandstjänstgöringar och civila tjänstgöringar i katastrofområden.

Om nu polisen hade skött utredningen ordentligt och faktiskt lagt manken till för att lösa detta hade dylika spekulationer kunnat undvikas.
Citera
2022-08-26, 10:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd
Fast vid den tiden var ju de två ni spekulerar om att betrakta som "lokalkändisar".

Den ene mångårig reporter på orten (med allt vad det innebär) från VA,TÅ och Mittmedia (därav länkas en artikel i ST) samt med stort engagemang inom viss inte alltför obetydlig sport.

Samt "Härnösands Rambo", mångårig yrkesmilitär och äventyrare med flertalet militära utlandstjänstgöringar och civila tjänstgöringar i katastrofområden.

Om nu polisen hade skött utredningen ordentligt och faktiskt lagt manken till för att lösa detta hade dylika spekulationer kunnat undvikas.

Borde inte dom närmaste grannarna ha reagerat på att Tor inte syntes till på flera dagar, om han dödades 31a Maj och hittades först 2a Juni. Det måste ha varit ovanligt tyst dessa dagar i Brattås.

Tor som annars var en aktiv man som var ute och grejade hela dagarna och troligen slamrade och hade sig med vedhuggning med mera.
https://www.expressen.se/nyheter/brev-nytt-spar-i-tio-ar-gammalt-mordfall/

Dom två personerna som skulle genomföra affären.
Kanske hade det med Lantmäteriet att göra.
Det kanske var ett slutdatum på något servitut i området.

Tors ärende på Lantmäteriet kanske raderades efter mordet, om mördaren hade kopplingar till Lantmäteriet.
Citera
2022-09-02, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd

Mordet på Tor måste ha varit en chock för Gerd, men inte för för Rambo.
Citera
2022-09-12, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Mordet på Tor måste ha varit en chock för Gerd, men inte för för Rambo.

Tja. Kan ha något intressant att skriva till dig. Kan inte nu då jag inte skriver inlägg osv. Ta kontakt med mig här så får du min mail eller nåt. Kan ej själv. Du kan tycka det är intressant då det är om mig 13-14 i en cykelklubb
Citera
2022-09-12, 23:57
Avslutad
Skriver rakt ut här. Gammal cyklist. Vill inte påstå att O vart min tränare eller så, han och hans pappa har väl funnits där. Nu till något som slog mig. Varje måndag hade vi en intärn kamp, tempocykling på en mil, äldre, yngre, ja alla. En som alltid styrde upp detta va O och han körde själv. Då han skrev för tidningen (vad det nu va i härnta då på den tiden?) tå, va, nn? Kommer ej ihåg. Men varje tisdag stog våra namn och resultat med tid i tidningen. Kolla om O cyklade den veckan, den dagen? Tror inte han ställer upp på internrace efter ett mord. Kan finnas reggat hos cykelförbundet med. Annars hos en annan tränare som bor i Antjärn som älskar statistik. Sen vad jag även minns då jag bott på stenhamnarsområdet är att när han byggde sitt sprillans nya boro-hus (bor nog kvar) att nåt säger mig att han ägde en 245a (kan ha fel men nästan säker)…..kan säga mer men känns som jag hoppar på nån och….. intressant tänkte jag o spann vidare typ.
Citera
2022-09-13, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Godisbuskegosedjur
Skriver rakt ut här. Gammal cyklist. Vill inte påstå att O vart min tränare eller så, han och hans pappa har väl funnits där. Nu till något som slog mig. Varje måndag hade vi en intärn kamp, tempocykling på en mil, äldre, yngre, ja alla. En som alltid styrde upp detta va O och han körde själv. Då han skrev för tidningen (vad det nu va i härnta då på den tiden?) tå, va, nn? Kommer ej ihåg. Men varje tisdag stog våra namn och resultat med tid i tidningen. Kolla om O cyklade den veckan, den dagen? Tror inte han ställer upp på internrace efter ett mord. Kan finnas reggat hos cykelförbundet med. Annars hos en annan tränare som bor i Antjärn som älskar statistik. Sen vad jag även minns då jag bott på stenhamnarsområdet är att när han byggde sitt sprillans nya boro-hus (bor nog kvar) att nåt säger mig att han ägde en 245a (kan ha fel men nästan säker)…..kan säga mer men känns som jag hoppar på nån och….. intressant tänkte jag o spann vidare typ.

Min blogg-email: brattasmorden@telia.com

Intressanta teorier.
Nä om man satt uppe kl 03 på natten och skrev Brattåsartikeln var man nog inte så pigg dagen efter.
https://www.st.nu/2005-06-04/mordet-chock-for-grannen
Senast redigerad av BerraSWE 2022-09-13 kl. 09:38.
Citera
2022-09-13, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Godisbuskegosedjur

Mordet skedde väl på en Tisdag, den 31a Maj 2005.
Ingen vet väl exakt när mordet skedde den dagen.

Tor och Gerd hittades först 2 dagar senare, den 2a Juni av dottern Barbro.
O Thelberg publicerar chock storyn den 3e Juni kl 03.03 på natten.

Han har även hunnit med att intervjua Rambo den här dagen detta trots att han skulle vara i Götet.
Rambo befinner sig i Göteborg dagen efter Tor och Gerd hittas döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in