2022-07-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammamittilivet
Lite förvirrad...

Är Olof Thelberg och Ola Thelberg samma person?
Vad pysslar denna Thelberg med idag?

Som jag förstår ja, Sten O Thelberg /aka Ola Thelberg frilansjournalist på ST
Idag pensionär
Bor 3-4km norr om Brattås beroende på var man utgår från Brattås
Ca 4km från Tor Öberg efter samma väg som går mot Solumnshamn

Har en syster/släkting som jobbat på Lantmäteriet i över 30 år L Thelberg.

Finns alltså en koppling mellan: SO Thelberg, L Thelberg, GH och Tor Öberg

Thelbergs tycks ha skog som går nära Tors marker.

Det var nog detta som diskuterades på Lantmäteriet.

Även GH och Max GL verkar ha varit inblandade i tjafset om piren och bryggan

Så det är många personer som det handlar om

1. O Thelberg, L Thelberg
2. GH och MGL

Alltså var det troligen en konflikt mellan 4 personer och Tor Öberg.

Så att artikeln skrev dagen efter mordet där GH framställs som kompis med Tor Öberg känns minst sagt mysko
Senast redigerad av Denoskyldiga 2022-07-08 kl. 14:51.
Citera
2022-07-13, 09:20
Avslutad
Låter intressant med Thelbergs kopplingen.
Tors bråk med GH och MGL om bryggan

Tidningsartikeln dagen efter mordet där GH intervjuas av vännen Olof Thelberg: https://www.st.nu/2005-06-04/mordet-chock-for-grannen

Bråket på Lantmäteriet med Thelbergs om skogsmarkerna och avverkningen
Jaktlaget med GH och Thelberg
Thelbergs skog

Thelbergs verkar vara ett skogsbolag och har alltså kontakter på Lantmäteriet
https://www.facebook.com/profile.php?id=100057652951751
Citera
2022-07-13, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mammamittilivet
Lite förvirrad...

Är Olof Thelberg och Ola Thelberg samma person?
Vad pysslar denna Thelberg med idag?

Jag tror det kan vara så att dom fixade alibi tillsammans dagen efter mordet genom att göra denna intervju där GH skulle ha varit hos Tor Öberg någon vecka/dagar före mordet.
GH var nog nojig att dom skulle hitta hans DNA.
Genom tidningsartikeln fick han förklara sig varför hans DNA fanns på platsen.
Citera
2022-07-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denoskyldiga
Kolla även vem som skrev artikeln, troligen en kompis till GH och medlem av samma jaktlag.
Denne Olof T bor ju bara 3km norr om Brattås, kan ha varit där Tor var på morgonen med sin bil.

Varför publiceras artikeln 0303 på natten dagen efter :-)

Om nu GH var i Göteborg på Lördagen borde han rimligtvis ha åkt ner på Fredagen.
Intervjun gick alltså väldigt snabbt och måste ha skett typ direkt efter mordet.

Ja du har nystat upp ännu ett namn han journalisten. Är 99% säker på att GH, Max och/eller journalisten vet vem mördaren är och är garanterat knutet till svartbyggena (pirerna båthus) på Tords mark.

Tror Max är fantombilden finns ett gammalt skolfoto där det finns likheter helt klart. Skulle jag gissa är det GH som gjort det men Max kanske hjälpt städa upp.

skostorlek 38 förbryllar mig lite….
Citera
2022-07-23, 09:39
Medlem
Hur Thelberg är inblandad vore intressant och veta hur går hans tomt?

Hade jag varit polis skulle jag ta in alla 3 på förhör och ställt dom mot varandra alla har blivit gamla och leva med en sådan hemlighet lär tagit iaf på Thelberg och Max. GH verkar ju nästintill oberörd.

Tycker det är en rättsskandal att man inte utreder detta vidare när sanningen inte är så komplicerad.
Citera
2022-07-23, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Hur Thelberg är inblandad vore intressant och veta hur går hans tomt?

Hade jag varit polis skulle jag ta in alla 3 på förhör och ställt dom mot varandra alla har blivit gamla och leva med en sådan hemlighet lär tagit iaf på Thelberg och Max. GH verkar ju nästintill oberörd.

Tycker det är en rättsskandal att man inte utreder detta vidare när sanningen inte är så komplicerad.

Thelberg skrev artikeln ihop med GH.
Kanske kände Thelberg att han måste prata med GH av någon anledning.
Tors sista uppdrag var på Lantmäteriet.
Vad jag förstår gick det inte få fram vad som diskuterades på Lantmäteriet??
Kanske försvann Lantmäteriet handlingarna efter mordet.
O släkting L Thelberg fanns på Lantmäteriet.
Citera
2022-07-25, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Ja du har nystat upp ännu ett namn han journalisten. Är 99% säker på att GH, Max och/eller journalisten vet vem mördaren är och är garanterat knutet till svartbyggena (pirerna båthus) på Tords mark.

Tror Max är fantombilden finns ett gammalt skolfoto där det finns likheter helt klart. Skulle jag gissa är det GH som gjort det men Max kanske hjälpt städa upp.

skostorlek 38 förbryllar mig lite….

Skostorlek 38 kan ju ha varit en syster eller fru till mördaren.

Kanske cyklade mördaren till Brattås.
Citera
2022-07-29, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Perception, jag är också inne på samma tankebanor som dig. Att det skulle vara någon som vill kränga något och det där med varför han bar in huggkubben var en bra iakttagelse!

Först, innan GW uttalade sig, fick jag känslan av att deras gemensamma dotter hade någonting med detta att göra. För det första, att hon råkar öppna ladugårdsdörren med tröjan som skydd för handen. Om dörren är skitig så smutsar man väl hellre när handen som går att tvätta av i huset bredvid? Beror ju i och för sig på vilken sorts kläder man har på sig.

En annan mystisk sak med henne är att hon klarar av att bo på gården där hon, personligen, ensam, hittade båda sina föräldrar brutalt mördade. För mig är det ofattbart att man ens klarar av att se gården igen.

Någon som har några tankar kring detta? Jag tyckte precis som GW att fallet var spännande.

Det är en onekligen detalj som är värd att få mer kunskap om, inte bara att hon tar med kläderna på handtaget som skydd för att hon antar att det hänt något?, det som är med intressant är att hon så bekymmerslöst berättar ATT hon gjort det
Citera
2022-07-29, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifGPersson
Det är en onekligen detalj som är värd att få mer kunskap om, inte bara att hon tar med kläderna på handtaget som skydd för att hon antar att det hänt något?, det som är med intressant är att hon så bekymmerslöst berättar ATT hon gjort det

Men.. med tanke på hur illa och dystert utredningen är skött från början med bla att man knappt ville ha ned sonen/släkting att göra med på fynddagen bla kan vi nog inte förvänta oss att det hittas så mycket mer förklaringar tyvär
Citera
2022-07-29, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeifGPersson

Det har hon aldrig berättat, så till vida det inte är något hon säger åt byborna.

Barbro misstänkte ju sin bror Vidar för mordet i podcasten.

Antingen handlar mordet om en familjefejd, eller om bråket på Lantmäteriet.
Någon pundare var det iaf inte.
Citera
2022-07-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det har hon aldrig berättat, så till vida det inte är något hon säger åt byborna.

Barbro misstänkte ju sin bror Vidar för mordet i podcasten.

Antingen handlar mordet om en familjefejd, eller om bråket på Lantmäteriet.
Någon pundare var det iaf inte.

Det har hon visst gjort min vän! I denna podden skickar länk https://poddtoppen.se/podcast/1012855314/i-brottets-spar/1-upptackten-en-kriminalpodd-om-brattasmorden
Citera
2022-07-29, 23:30
Medlem
Tänkte bara höra: någon som har en aning vad det är för DNA spår som man hittat som är så starkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in