Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-24, 02:07
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag har sett den.

Tyckte väl att den gick an att se, men så roligt var det inte.
Vet inte riktigt vad du menar med unikt, osynliga figurer har funnits med i film både förr och senare.

Citera
2022-08-24, 03:09
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Skräckfilm, ja, det tänkte jag faktiskt inte på.
Tänkte närmast på Himlen kan vänta, och liknande filmer..
Citera
2022-08-24, 14:06
Medlem
The Evil That Men Do (1984)

Det femte av totalt nio samarbeten mellan regissören J. Lee Thompson och Charles Bronson. I den här filmen spelar den senare en godhjärtad pensionerad yrkesmördare som anlitas för att döda en vedervärdig brittisk tortyrkonsult som kallas The Doctor.

Filmen börjar i ett jäkla tempo. Innan första kvarten är slut har dom redan varit i/på Surinam, Caymanöarna, Guatemala och Mexico City. I övrigt var den väl inget speciellt, känns som att Bronson har spelat ungefär samma roll i typ 25 filmer. Det enda som sticker ut är väl en scen där vår hjälte gör tusen nålar på en skurks kuk. Bisarrt att bevittna.

Betyg: 1.5/5
Citera
2022-08-24, 14:50
Medlem
A Cure for Wellness
genre psykologisk, skräck
utspelar sig i miljöer i schweiz. baserad på en novel från 20 talet.

Romanen handlar om den unge tyske borgarsonen Hans Castorp som kommer till det luxuösa sanatoriet "Berghof" i Davos för att besöka sin sjuke kusin. Det visar sig bli ett mycket långt besök efter att läkaren Hofrat Behrens konstaterat att även Hans Castorp är sjuk i tuberkulos. Han blir kvar i sju år. På höglandet får han ett helt annat perspektiv på livet "därnere" och kommer in i en annan tideräkning. Han lär sig mycket av frimuraren och författaren Settembrini och blir förälskad i Claudia Chauchat.

rätt bra. imdb betyg är 6.7 .
https://www.youtube.com/watch?v=JF1rLFCdewU
Senast redigerad av valon 2022-08-24 kl. 14:53.
Citera
2022-08-24, 19:48
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1986
Filmen var Henry: Portrait of a Serial Killer
https://www.imdb.com/title/tt0099763/?ref_=nm_flmg_act_136

En film om amerikansk massmördare. Huruvida allt är sant eller gjorts om för att passa filmen låter jag gå osagt. Det är en brutal berättelse. Inget jag rekommenderar för den som gillar fredagsmys och tycker typ att Beck-filmer kan bli obehagliga.

Jag köpte denna helt omedveten om när den är gjord. Min utgåva nämnde 2004, vilket inte lät orealistiskt. När jag slog på filmen märkte jag dock att den kändes äldre och budgeten var begränsad. Det passar historien. Det är klart en del saker kunde berättats bättre eller snyggare, men det är inte meningen att vara en snygg film. Något jag instämmer om.

Filmen fångar den skitiga sidan av Amerika. Fattigdom, fängelsekunder, droger och mitt i allt en udda skara som kanske aldrig kunna bli något annat med sin uppväxt.

Det är regissören John McNaughton första film och skådespelaren Michael Rookers första större projekt också. Tanken var att göra en skräckfilm först, men det blev detta istället för att budgeten inte skulle passa till en genuin skräckfilm. Det var nog rätt beslut.

Jag gillar att filmen bara visar som det var/är. Inga moralkakor, inga "bortklippta scener" som bara förklaras, inga forcerade karaktärer för att passa barn etc. Mörkt, rått och faktiskt lite värme.

Betyg av IMDB? 7,0 / 10
Mitt omdöme: En film som på grund av låg bildkvalitet/budget kan ge negativa vibbar, men som faktiskt har många starka poänger. Rekommenderas trots att den är långtifrån perfekt.
Citera
2022-08-25, 06:34
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tycker du Titanic är fullständigt överlägsen t.ex Das Boot som haverifilm?
Jag har väl aldrig uppfattat Das Boot som en haverifilm faktiskt.

Men, om jag nu ändå måste göra det ... så ja.
Titaniv är den tveklöst bästa skildringen av ett haveri. Den får toppoäng i alla delkategorier, från dramatik, till sentimentalitet, till realism och även tekniskt finlir osv.

Om någon bara hade haft vett nog att göra en Riktig "Estonia-film" så borde den vara inspirerad av "Titanic" isf.

"Titanic" är ju så überrealistisk i undergången att man lätt hade kunna låta sig luras till att tro att det var en slags undergångsporrfilm man suttit och tittat på.

Och, glädjande nog - och tacksamt nog - så "Morrar" ju aldrig havet åt fartyget heller, så som liknande filmers "Baddies" alldeles för ofta gör ("Poseidon" tex (den nya), där morrar ju faktiskt den stora monstervågen åt båten innan den klipper henne..

Men, isberget morrar som sagt aldrig.
=)
Citera
2022-08-25, 22:51
Nomads från 1986 av John McTiernan med bl a Pierce Brosnan.

Handlar om nomader med övernaturliga egenskaper. Pierce spelar en fransk antropolog som flyttar in i ett hemsökt hus. Pierces franska låter bra men när han pratar engelska med fransk brytning blir det lite illa. Förstår inte filmen fullt ut och tyckte även Pierces karaktär var lite märklig. Ena stunden är han rädd för dem för att i nästa stund stå invid dem och fotografera dem. Nomaderna i filmen är ett gäng mcligister vars huvudkontor verkar bestå av den svarta skåpbilen de kör runt med. Exakt vad nomaderna vill är för mig oklart, men de är väldigt tystlåtna och mystiska. Och av någon anledning dör Pierce i början av filmen och innan han avlider viskar han i läkarens öra. Läkaren (Lesley-Anne Down) övertar sedan Pierces besatta själ och vandrar runt i hans fotspår. I slutet
.

Märklig men atmosfärisk film. 3/5
Citera
2022-08-26, 01:46
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1992
Filmen var The Mambo Kings
https://www.imdb.com/title/tt0104802/?ref_=nm_flmg_act_91

Två bröder från Kuba tvingas lämna landet och beger sig mot USA. Där finns drömmen om att ta deras musikaliska karriär till nya nivåer.

Desto fler genre-filmer jag ser desto mer märker jag hur svårt det är att göra något helt unikt. Att få in enstaka unika dialoger, detaljer eller scener lyckas många filmer med. Men har man sett några filmer har man i stora drag sett de flesta.

Musiken är Mambo (latinsk musik som ofta är upptempo). Det spelas av skådespelarna, det är i bakgrunden och det dansas mycket. Charmen finns där och ogillar man inte direkt musikgenren håller den filmen i ett högt tempo.

Mycket musik, men inte bara. Det handlar om brödraskap, vänskap, problem, framgång och allt som hör musikerlivet till. Många klichéer, men ändå tillräckligt mycket personligt och några oväntade händelser för att inte bara bli en film i mängden.

Armand Assante (ett namn som inte säger mig mycket, men är en typisk "Aha... Han!" skådespelare) och Antonio Banderas spelar de två största rollerna. Två bröder som på många sätt är olika. Tycker båda fungerar bra i sina roller. I vissa typer av scener bättre än i andra, men godkända helt klart.

Kritiken är väl egentligen att de lägger in mycket handling i en standard lång film. Jag tror den skulle vunnit på att vara längre eller en mini-serie istället.

Betyget på IMDB? 6,4 / 10
Mitt omdöme: Klart godkänd. IMDB sniffar rätt denna gång.
Citera
2022-08-26, 11:05
Medlem
Prey (2022)

Det ska visst vara den sjunde filmen i Predator-franchisen; själv tappade jag räkningen för längesen. Och det verkar vara obligatoriskt att en av filmerna i en rad av filmer som denna ska utspela sig före de andra.

Den här utspelar sig för 300 år sedan och handlar om en urinvånartjej i nordamerika som vill visa sina fränder att hon kan jaga, och så kommer hennes stora jaktprov att handla om att besegra Predatorn som kommit till Jorden för att döda det farligaste bytet den kan hitta.
Recensenten i min lokala tidning gav den lägsta betyg, men så dålig var den inte jämfört med de senaste i raden. Det var kanske inte så sannolikt att någon med yxa och pilbåge skulle han en chans att besegra utomjordingen med dess betydligt mer teknologiskt avancerade vapen, och ännu mindre sannolikt att urinvånarna, comanche, skulle tala amerikansk engelska istället för sitt eget språk. Ja, det är förvisso en metod som filmmakare använder, och man får som tittare försöka låtsas som att de talar sitt eget språk - konstigt, kan man tycka som svensk publik, och ännu konstigare eftersom huvudpersonen och hennes kamrater då och då sa något ord eller uttryck på indianspråket, för att sedan fortsätta tala engelska.

Lite spännande mot slutet ändå.
Citera
2022-08-26, 21:40
Medlem
-GGs avatar
Jag har äntligen sett Memories of Murder

Och ska detta vara en skildring som jag inte förstår?
För hur kan filmen ha ett så abnormt betyg på Imdb?

Den var inte speciellt bra, och vad är det för jävla polis som filmen berättar om!?

Jag blev faktiskt besviken sett till hur känd filmen är och att många härinne har slängt idel lovord över den.
Citera
2022-08-26, 23:00
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
och ännu konstigare eftersom huvudpersonen och hennes kamrater då och då sa något ord eller uttryck på indianspråket, för att sedan fortsätta tala engelska.
Mycket vanlig metod. Kommer ursprungligen från teatern, men används även i böcker och, som du just märkt, i film.

Att du inte noterat detta förrän nu säger mycket om dig och ditt kulturella kapital.
Citera
2022-08-26, 23:15
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jag har äntligen sett Memories of Murder

Och ska detta vara en skildring som jag inte förstår?
För hur kan filmen ha ett så abnormt betyg på Imdb?

Den var inte speciellt bra, och vad är det för jävla polis som filmen berättar om!?

Jag blev faktiskt besviken sett till hur känd filmen är och att många härinne har slängt idel lovord över den.
Väldigt spännande reaktion.

Tre frågor.

A. Kopplade du ihop polisens dåliga resurser med det samtida studentupproret?
B. Anser du att det faktum att Seul-polisen inte klarade av att analysera sperma-provet utan behövde skicka det till USA för analys var ett inlägg i debatten kring den rika världens världs-maktstrukturer?
C. När vi avslutningsvis möter ansiktet och ögonen i slutscenen är detta då ett samtal med oss i publiken genom den fjärde väggen?

Om du svarat något annat än Ja på ovanstående frågor så har du tittat på filmen med fel intellektuella glasögon.

Ta på dig de rätta så kommer du också ha förståelse för filmens ”abnorma” betyg på IMDB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in