Året var
1992
Filmen var
The Mambo Kings
https://www.imdb.com/title/tt0104802/?ref_=nm_flmg_act_91
Två bröder från Kuba tvingas lämna landet och beger sig mot USA. Där finns drömmen om att ta deras musikaliska karriär till nya nivåer.
Desto fler genre-filmer jag ser desto mer märker jag hur svårt det är att göra något helt unikt. Att få in enstaka unika dialoger, detaljer eller scener lyckas många filmer med. Men har man sett några filmer har man i stora drag sett de flesta.
Musiken är Mambo (latinsk musik som ofta är upptempo). Det spelas av skådespelarna, det är i bakgrunden och det dansas mycket. Charmen finns där och ogillar man inte direkt musikgenren håller den filmen i ett högt tempo.
Mycket musik, men inte bara. Det handlar om brödraskap, vänskap, problem, framgång och allt som hör musikerlivet till. Många klichéer, men ändå tillräckligt mycket personligt och några oväntade händelser för att inte bara bli en film i mängden.
Armand Assante (ett namn som inte säger mig mycket, men är en typisk "Aha... Han!" skådespelare) och Antonio Banderas spelar de två största rollerna. Två bröder som på många sätt är olika. Tycker båda fungerar bra i sina roller. I vissa typer av scener bättre än i andra, men godkända helt klart.
Kritiken är väl egentligen att de lägger in mycket handling i en standard lång film. Jag tror den skulle vunnit på att vara längre eller en mini-serie istället.
Betyget på IMDB? 6,4 / 10
Mitt omdöme: Klart godkänd. IMDB sniffar rätt denna gång.