2022-03-27, 13:13
Bannlyst
Gremlins 2 (1990)

Filmen var fortsättning på första filmen som jag inser var ganska så bra i jämförelse mot andra filmen som inte alls är särskilt intressant eller attraktiv. Filmen känns spretig och oinspirerande. Det händer inte så mycket.

4/10
Citera
2022-03-27, 14:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Sechs stunden angst (1964)

Västtyskt drama om ett flygplan på väg till Canada som blir bombhotat mitt över Atlanten.

Verkar bara finnas på tyska. Jag gjorde ett försök att se den trots min mediokra tyska.
Anledningen var det hysteriskt höga betyget på IMDB, 8,8, som satte min nyfikenhet i gungning.
Jag väljer att inte lämna något omdöme, då min tyska inte riktigt håller hela vägen, men den känns en smula övervärderad.

IMDB 8,8 = 4,47/5
52 röster.
Citera
2022-03-27, 21:41
Medlem
Yokosunas avatar
Himlen är oskyldigt blå mycket bra.
Citera
2022-03-28, 01:28
Medlem
Geomeisters avatar
Subway | Året var 1985
https://www.imdb.com/title/tt0090095...=nm_flmg_wr_63

Vem är redo för Luc Besson? Det här var regissörens andra riktiga spelfilm.

En man blir jagad ner i tunnelbanan (Subway) och där fortsätter jakten på fyndiga vis.

Christopher Lambert (strax innan Highlander), Isabelle Adjani och Luc Bessons ständige medhjälpare Jean Reno är några av rollerna man får se i denna film.

En svår film att beskriva utan att spoila sönder den, men de som sett Bessons senare och mer kända Le grand bleu eller The Fifth Element vet att Besson kan ha med scener som svänger om ordentligt ifrån huvudsakliga handlingen. Den här filmen har mycket sånt.

För mig känns filmen mer som en samling idéer än en fulländad film. Det är inte nödvändigtvis något negativt, men det blir rörigt att hänga med i allt som sker.

Det är många karaktärer inblandade och tillsammans med "världen" som inte direkt känns helt komplett blir filmen aningen svår att ta på allvar, men filmen har mycket humor och är inte direkt menad att ta på allvar heller. Musiken som lagts in i filmen är mycket fyndig, humorn fungerar ofta, actionscerna är välgjorda och står ut. Luc Bessons näst kommande filmer är bättre i en del filmmässiga aspekter, men den här uppiggande och har många genuina idéer som ofta fungerar.

Filmen är ursprungligen på franska. Jag började se den på engelska med svensk text. Det var hemskt. Dubbningen fungerar inte alls med hur de rör munnen och den halvdana översättningen på svenska gör filmen onödigt jobbig. Allt skar sig som tusan. Efter kanske 2/5 delar av filmen bestämde jag mig för att se om den och då på franska med svensk undertext. Det var att rekommendera!

Betyg av IMDB? 6,5 / 10
Mitt omdöme: Absolut värt en titt om man vill se något avvikande filmmässigt. Kul film!
Citera
2022-03-28, 13:27
Moderator
Maviels avatar
https://m.imdb.com/title/tt1045658/

Du gör mig galen. En trevlig liten film som jag faktiskt missat helt. Finns på svtplay och även viaplay.

Bradley cooper spelar mannen som tappat det helt på hustruns älskare och misshandlat honom. Efter psykiatrisk vård skrivs han ut till sin dysfunktionella men härliga familj där den spelmissbrukande pappan med anger issues spelas av Robert de Niro. Han försöker med hjälp av en kvinna (Jennifer Lawrence) få tillbaka sitt liv på ett oortodoxt sätt.

Härligt befriande film som bjuder på skratt och värme. Alla inblandade gör hysteriskt bra rollprestationer. Riktigt bra film som fick mig att må bra.

9/10 sopsäckar i betyg (ni förstår när ni sett filmen)
Citera
2022-03-28, 14:32
Medlem
Ambelains avatar
"Pontiac Moon" - (1994)
https://www.imdb.com/title/tt0110867/

Ted Danson, Mary Steenburger, m.fl.

---

En sk "road movie" inspirerad av första månvandringen.

En dysfunktionell familj beståendes av en överdrivet munter och klämkäck pappa som jobbar som skollärare och älskar "kunskap" (och att slösa sin rika hustrus ärvda pengar på veteranbilar - har 9 st), och hans tokiga, men traumatiserat tokiga, hustru ... samt deras gemensamme son, som är väl ca 12 år gammal.

Filmen börjar när pappan lyssnar på radion om det kommande datumet för månlandningen, och får en plötslig snilleblixt.
Han tänker nämligen åka med biltur med sin son, i en gammal veteran-Pontiac, och då starta resan samtidigt som rymdraketen också startar för att åka till Månen.

Slutdestinationen kommer att bli månen, för båda ekipagen.
Pontiacen lämnar emellertid aldrig Jorden, utan har som slutmål det uråldriga vulkaniska ökenområdet "Deserts of the Moon" i södra Utah.
Men de planerar att nå fram samtidigt som rymdraketen till Månen landar.

Naturligtvis går inte allt riktigt så smärtfritt som de planerade för, och diverse förvecklingar och missöden och slumpmässiga möten inträffar.

Hustrun som stannar hemma - och det finns en anledning till det ... - bestämmer sig till slut för att även hon måste ta en av veteranbilarna och köra iväg för att äta upp sin man och son.
Men hon är rädd för att köra bil ...

Vad som händer på resan är inte så intressant egentligen, iaf inte för en slags recension iaf.

Det jag kan säga är att både rymdraket liksom Pontiac faktiskt når fram till sin måne.

---

Filmen är inte så mycket mer än en rätt så trevlig familjevänlig dramakomedi, ganska typisk för sin tid faktiskt.
Det som väl skiljer ut den från mängden är de spektakulära naturscenerna.
Det är ju sådant man vanligtvis får se i Cowboy-filmer osv.
Men det passar bra även här, särskilt som det ju sägs likna Månen ...

---

Skådespelarprestationerna är vad man kan förvänta sig av Ted Danson.
Hans hustru spelar hustrun i filmen (hans riktiga hustru alltså) Mary Steenburger.
Och om sonen vet jag inte vad jag ska skriva. Jag minns knappast något om honom.

Manus hade en del konstigheter.
Ibland var det nästan förbluffande likt andra filmer - som tex "Natural Born Killer."
Inte bara scenerna och fotot, utan även den tillhörande musiken var exakt detsamma som "Natural Born Killer."

En annan kopia var där de plockade upp en indian, som var soldat på permis, men som besatt all den där på den tiden så populära "indian-visdomen," och det har vi ju också sett i andra filmer. Som tex "Pow-Wow Highway."

---

Oavsett vilket så var det ju inte direkt bortslösad tid att se filmen.
"Pontiac Moon" var en helt ok film att slötitta på.

Men ingen höjdare kanske.

Betyg:

2.5 av 5
Citera
2022-03-28, 23:40
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Deep Water Ben Afflek är en gubbe som färgar håret för att se ung ut men glömmer att färga skäggstubbet och som även har problem med att få kuken att stå och Ana de Armas är hans hustru som tydligen söker ståkuk på annat håll i denna tråkiga film om en gubbe som är för feg för att lämna sin hustru och istället dödar sina rivaler.

2/10
Citera
2022-03-29, 01:00
Medlem
Geomeisters avatar
Hombre | Året var 1967
https://www.imdb.com/name/nm0000056/?ref_=nv_sr_srsg_0

En vit pojke hamnar uppe bland Apacheindianerna och uppfostrats delvis av dessa. Tidernas ändras och pojken (numera vuxna mannen) inser att han måste ändra riktning i livet.

Filmen är baserad på en novell av Elmore Leonard (värd att spana in då många filmer är baserade på hans verk). Det märks i upplägg och handling att denna är baserad på något djupare än att man ville ha skådespelaren Paul Newman i slumpmässig kommersiell westernrulle.

Introt är snyggt och oväntat. Filmen tar oväntade vändningar utan att bli för många. Likt en del andra bra westerns finns det ett större djup än bara pang pang och jaga indianer. Vilket uppskattas när jag sett X-antal westerns.

Skådespeleriet är genomgående bra. Paul Newmans "Marlon Brando"-stil kan skära sig lite med övriga karaktärers mer naturliga skådespel, men det har sina stunder också. Gillar speciellt en karaktär vem känns som valfri Eli Wallach-karaktärs snälla bror.

Filmens stora nackdel, för vissa, är att den kan anses vara för långsam. Det mesta är välgjort, men lite mer drag åtminstone i vissa scener hade inte skadat. När action väl sker finns det två korta moment som inte åldrats bra alls. En liten detalj som egentligen inte spelar så stor roll, men är synd då övriga filmen känns genomarbetad och grafiskt åldrats väl.

Samma år som denna kom ut anlände Paul Newmans Cool Hand Luke, vilken blivit en av hans signatur filmer. Jag gissar att denna film skulle vara mycket mer känd idag om den dök upp efter Cool Hand Luke.

Betyg av IMDB? 7,4 / 10
Rekommenderar jag filmen? Absolut. I rätt sinnesstämning (inte bara sugen på action) kan du få en ny western-favorit!
Citera
2022-03-29, 03:00
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Svart Krabba Ett riktigt mög till film om något slags krig som Sverige drabbas av och några soldater som måste bli hjältar. Hela tiden så är det "fienden" gjorde si och "fienden" gjorde så. Varför inte vara ärliga med att "fienden" är Norge som har attackerat Sverige från norr?

Det blev många hopp framåt för att försöka hitta de små fem eller tio minuters snuttar som var någorlunda sevärda i denna klyschiga issoppa. Det larvigaste var ju att huvudpersonen som var bestämd att fullfölja uppdraget helt plötsligt ändrade sig på grund av att hon vill rädda någon som kanske inte ens lever.

Som vanligt så måste de kvinnliga officerarna försöka spela tuffingar för att kompensera att de har schyssta tuttar.

1/10
Citera
2022-03-29, 03:40
Medlem
Zoologens avatar
Den inspelning av Agatha Christie's "And Then There Were None" som kom redan 1945. Den var inte speciellt bra. Dels var den i svartvitt (kanske förståeligt för en gammal film, men det behöver inte vara något negativt), dels hade en del personer inte samma namn och hade heller inte begått samma brott som i boken.
Till på köpet slutade filmen lyckligt, vilket boken definitivt inte gjorde. Tydligen gjordes filmen efter en teateradaption som också hade detta lyckliga slut och Agatha Christie själv var visst nöjd med det hela.
Senast redigerad av Zoologen 2022-03-29 kl. 04:27.
Citera
2022-03-29, 08:44
Bannlyst
Requim For A Dream (2000)

Filmen upplevs sorglig och egen. Jag har inte sett hela filmen på en gång alls. Säregen film.

7/10
Citera
2022-03-30, 18:22
Medlem
Yojimbo - Livvakten (1961)

I den klassiska filmen Yojimbo kommer en vandrande samuraj till en liten stad på japanska landsbygden. Staden styrs av två rivaliserande kriminella gäng som plågar befolkningen. Han bestämmer sig för att spela ut de två gängen mot varandra. Detta gör han genom att erbjuda sin tjänst som livvakt (Yojimbo) hos båda gängen och lura dem att förklara krig mot varandra och förgöra sig själva. Filmen var lika bra eller till och med bättre än den mer kända filmen "De sju samurajerna" av samma regissör.

Betyg 10/10
Senast redigerad av Piratpartiet 2022-03-30 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in