"Pontiac Moon" - (1994)
https://www.imdb.com/title/tt0110867/
Ted Danson, Mary Steenburger, m.fl.
---
En sk "road movie" inspirerad av första månvandringen.
En dysfunktionell familj beståendes av en överdrivet munter och klämkäck pappa som jobbar som skollärare och älskar "kunskap" (och att slösa sin rika hustrus ärvda pengar på veteranbilar - har 9 st), och hans tokiga, men traumatiserat tokiga, hustru ... samt deras gemensamme son, som är väl ca 12 år gammal.
Filmen börjar när pappan lyssnar på radion om det kommande datumet för månlandningen, och får en plötslig snilleblixt.
Han tänker nämligen åka med biltur med sin son, i en gammal veteran-Pontiac, och då starta resan samtidigt som rymdraketen också startar för att åka till Månen.
Slutdestinationen kommer att bli månen, för båda ekipagen.
Pontiacen lämnar emellertid aldrig Jorden, utan har som slutmål det uråldriga vulkaniska ökenområdet "Deserts of the Moon" i södra Utah.
Men de planerar att nå fram samtidigt som rymdraketen till Månen landar.
Naturligtvis går inte allt riktigt så smärtfritt som de planerade för, och diverse förvecklingar och missöden och slumpmässiga möten inträffar.
Hustrun som stannar hemma - och det finns en anledning till det ... - bestämmer sig till slut för att även hon måste ta en av veteranbilarna och köra iväg för att äta upp sin man och son.
Men hon är rädd för att köra bil ...
Vad som händer på resan är inte så intressant egentligen, iaf inte för en slags recension iaf.
Det jag kan säga är att både rymdraket liksom Pontiac faktiskt når fram till sin måne.
---
Filmen är inte så mycket mer än en rätt så trevlig familjevänlig dramakomedi, ganska typisk för sin tid faktiskt.
Det som väl skiljer ut den från mängden är de spektakulära naturscenerna.
Det är ju sådant man vanligtvis får se i Cowboy-filmer osv.
Men det passar bra även här, särskilt som det ju sägs likna Månen ...
---
Skådespelarprestationerna är vad man kan förvänta sig av Ted Danson.
Hans hustru spelar hustrun i filmen (hans riktiga hustru alltså) Mary Steenburger.
Och om sonen vet jag inte vad jag ska skriva. Jag minns knappast något om honom.
Manus hade en del konstigheter.
Ibland var det nästan förbluffande likt andra filmer - som tex "Natural Born Killer."
Inte bara scenerna och fotot, utan även den tillhörande musiken var exakt detsamma som "Natural Born Killer."
En annan kopia var där de plockade upp en indian, som var soldat på permis, men som besatt all den där på den tiden så populära "indian-visdomen," och det har vi ju också sett i andra filmer. Som tex "Pow-Wow Highway."
---
Oavsett vilket så var det ju inte direkt bortslösad tid att se filmen.
"Pontiac Moon" var en helt ok film att slötitta på.
Men ingen höjdare kanske.
Betyg:
2.5 av 5