• 1
  • 2
2016-05-13, 23:45
Medlem
Skall börja på ett litet ställe som inte har något kollektivavtal och betalar inte någon ob men högre lön.

Har gått kockutbildning
26år
9års erfarenhet.

Vad är en rimlig lön då?
Citera
2016-05-13, 23:54
Medlem
Shamdons avatar
http://www.jobbsafari.se/jaemfoer-din-loen/kock
Citera
2016-05-14, 00:41
Medlem
Som pizzabagare? 40.000 om staten står för 85% av lönen.
Citera
2016-05-14, 05:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Som pizzabagare? 40.000 om staten står för 85% av lönen.
Varför skulle staten stå för 80% av hens lön?
Citera
2016-05-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför skulle staten stå för 80% av hens lön?

Det är ju så det fungerar numera.
Jobstartbidrag.
Eller andra former av bidrag.
Knappt någon utomeuropeisk invandrare jobbar utan någon form av subvention.
Så om ts är en sådan så är ju bidragsvägen den naturliga vägen.
Citera
2016-05-14, 21:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Det är ju så det fungerar numera.
Jobstartbidrag.
Eller andra former av bidrag.
Knappt någon utomeuropeisk invandrare jobbar utan någon form av subvention.
Så om ts är en sådan så är ju bidragsvägen den naturliga vägen.
1, Det finns inget som heter "Jobstartbidrag", så förklara vad du menar.

2. Det finns inget stöd som betalar 80% av en lön på 40000 kr per månad, som du nämner i ditt första inlägg, så förklara även vad du menar med detta.
Citera
2016-05-14, 21:51
Medlem
Dom har infört lägre tak.
Vad dom kallar skiten är ju svårt att veta, då idioterna byter namn och har mängder med olika bidrag om du är värdefull kompetens från tredje världen utan hjärna.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1, Det finns inget som heter "Jobstartbidrag", så förklara vad du menar.

2. Det finns inget stöd som betalar 80% av en lön på 40000 kr per månad, som du nämner i ditt första inlägg, så förklara även vad du menar med detta.
Citera
2016-05-15, 00:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Dom har infört lägre tak.
Vad dom kallar skiten är ju svårt att veta, då idioterna byter namn och har mängder med olika bidrag om du är värdefull kompetens från tredje världen utan hjärna.
Du har påtagligt bristande kunskaper om det du kräker ur dig diverse påhitt om. Är det du själv som hittat på dom på pojkrummet eller är det nån som lurat i dig dom?

Så här ligger det i vart fall till:
Det jag antar att du syftar på, eftersom du nämner "lägre tak", är nystartsjobb. Det är ett stöd som uppgår till en summa motsvarande arbetsgivaravgiften eller den dubbla arbetsgivaravgiften, med ett tak vid en bruttolön på 22 000 kr. Några 80% som du fantiserat ihop är det alltså inte tal om, och inte heller månadslöner på 40 000 kr. Arbetssökande kvalificerar sig till allra största delen för stödet främst genom att dom varit arbetslösa en längre tid, men även nyanlända flyktingar kan komma ifråga.

Andra vanliga stöd är:
Lönebidrag. Ett stöd för funktionshindrade. Tak vid 16700 kr bruttolön.
Särskilt anställningsstöd. Långtidsarbetslösa. 85%, tak på 890 kr lön per dag.
Instegsjobb. För nyanlända., det ska kombineras med SFI. 80%, tak vid 800 kr lön per dag.
Citera
2022-08-25, 20:17
Medlem
Adelaides avatar
Kockar är ganska underbetalda verkar det som. Trots att man jobbar långa pass på 15 timmar så är lönen nästan exakt 20.000.

Man blir inte rik på att laga mat, det är nåt som är säkert.
Citera
2022-08-25, 20:43
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Kockar är ganska underbetalda verkar det som. Trots att man jobbar långa pass på 15 timmar så är lönen nästan exakt 20.000.

20 000 kr brutto i månadslön! Det är ju betydligt sämre än vad jag har (26 800) och jag trodde att jag hade en låg lön. Det kanske kan kompenseras av att kockar kan äta gratis?
Citera
2022-08-25, 21:29
Medlem
miqqqas avatar
Köksmästare har ju bra löner, kockar är jag lite osäker på. Hrf minimilön för kock med sex års utbildning är 151 kr/h, har företaget inte kollektivavtal ska du även kräva ersättning för pensionsavsättningar på typ 1200. Lägg till OB så är det någon tusenlapp till. Runt 30 skulle jag säga. Är du duktig skulle jag begära lite till, ett bra argument kan vara att du håller nere råvarukostnaden (om du är duktig på att nyttja råvarorna).
Citera
2022-08-26, 01:09
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

151 kronor i timmen är standard på alla platser som har kollektivavtal. Hur bra lön det ger beror förstås på hur många timmar man tänkt sig att arbeta, men en vanlig heltid innebär alltså drygt 24k brutto. Inte så man skrattar på vägen till banken direkt, även om det förvisso tillkommer dricks (som i sin tur varierar rätt stort beroende på årstid och var man jobbar) och några OB-slantar.

Sedan finns det förstås gott om hak utan kollektivavtal som betalar sämre, men även de som betalar bättre (exempelvis diverse säsongsöppna ställen som skriker efter personal).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in