2022-08-25, 17:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
På sätt och vis men grejen med rubeln är att den håller ett hittepå-värde. Rysslands 'riksbank' har bestämt ett värde på rubeln och det kan väl gälla inom landet men inte genom en prövning mot annan valuta. För ett sådant äventyr måste rubeln släppas fri och handlas på den marknad där sådana transfereringar och spekulationer förekommer. Nu är rubeln bara ett ord som Ryssland har satt sitt eget värde på utan några som helst försäkringar kring värdet. Hypotetiskt kan man testa att gå med sin rubel-lapp till Forex och be dem lösa in den till brittiska pund. Vete fan om det skulle funka?

Putin säljer ju även sin olja med rejäl rabatt. Orsaken till det tror jag är 2 :

1) : Få sålt oljan, och få inkomster..
2) : Kunna i längden ställa in sig i olika länder.., och få till "grå import" utav grejer man behöver. Som "gentjänst" för rabatterad olja.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Dollarns värde hålls till stor del uppe genom att trycka pengar (dvs QE). Nästan lika virtuellt i min bok.

Gå nu med 1000 dollar eller rubel till Forex, så får du se vad realiteten är..
Citera
2022-08-25, 17:39
Moderator
vfs avatar
OT raderat, varningar utdelade, lägg ner nu, annars blir det fler varningar och sedan åker ni ut

SKÄRPNING/Mod
Citera
2022-08-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kablarna till kärnkraftverket i Zaporizjzja är avsprängda. Så nu leverera inte kärnkraftverket någon el till de större städerna i området.

Är det inne på kärnkraftsområdet som kablarna blivit avsprängda? Avsiktligt eller oavsiktligt?
Påstås att det är en brand i ett värmeverk i närheten som orsakat detta.
Citera
2022-08-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ukrainas trupper och skepp lossade inte ett skott för att försvara Krim under de där veckorna i mars 2014. Man drog sig lugnt tillbaka. Invasion?

Endast för att man 2014 insåg att man är chanslösa...
Denna gång däremot.
Citera
2022-08-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ukrainas trupper och skepp lossade inte ett skott för att försvara Krim under de där veckorna i mars 2014. Man drog sig lugnt tillbaka. Invasion?

Ja invasion oavsett hur du väljer att se på det
Citera
2022-08-25, 17:42
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
Påstås att det är en brand i ett värmeverk i närheten som orsakat detta.

rySSen har varit oförsiktig med ciggen igen. Med tanke på att deras fordon är parkerade inomhus så kan det mycket väl hända att det blir "elfel" och sen brinner det. Sängrökning är troligt också
Citera
2022-08-25, 17:43
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jaha, och när sker det ? När är Rysslands segermarch på Kievs gator ? Sen i Juni får jag inte svar på detta ifrån "pro ryssland" folk i tråden.

Så jag frågar dig : När är Ukraina slut, och hissar den vita flaggan ?

Svårt att veta. Ukraina censurerar siffror. Ryssland har 10 gånger fler man och förmodligen dör det ungefär lika många på båda sidor.

Jag är inte pro ryss. Om jag är pro något är det folket i Ukraina och Ryssland. Jag är emot kriget.
Citera
2022-08-25, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, Ryssland har inte proximity fuses på majoriteten av sin ammunition. Den stora delen är vanlig konventionell.

Noterar du att gräset inte är helt grönt på alla ställen. Vi ser en massa torrt gräs på bilderna. Reflekterar du då inte över att bilderna kan vara äldre än den 24:e Augusti och högsommargrönska?
Detta är inte Augusti i Ukraina för mig.

https://s2.cdnstatic.space/wp-content/uploads/2022/08/N-7.jpg

1. Sluta svamla.

2. Har du hört talas om brandorsakande ammunition. Nej, jag tänkte väl det, dataspel innehåller inte den detaljen som vanligen lärs ut i Sverige under GMU eller GSU.

3. Soldaterna har brunnit ihjäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du visar lite bilder på 9st Ukrainska soldater. Vilka uppenbarligen inte har varit skyddade tillräckligt vid artillerielden. Man ser inga skyttevärn eller något sådant och sedan hävdar du att artilleri är jättefarligt.
9st. Tidpunkt okänd.
Jaha, det har jag. Vad är det i
deras intervjuer som är humbug menar du?

Det är många pro-ryssar som hävdat det i 6 månaders tid men lik förbannat så händer ingenting. Det är inga enorma ukrainska förluster. Förlusterna på båda sidor kan anses som likvärdiga på sin höjd. Du sitter inte på en riktiga informationen om du tror det.
Du är en av dessa som kommer att bli ihågkommen efter kriget som en av de mest hjärntvättade användarna.

1. Ifall du inte ens kan se varken liken eller fortifikationerna ska du inte hålla på och utge dig på internet som någon form av sakkunnig. Någon har skickat upp en vanlig journalist-drönare för att ta lite foton på förödelsen och lyckats fotografera upp till 30 stycken förbrända lik i krossade och brända fortifikationer.

2. 14 kvadratkilometer är väl en rejäl händelse. Ryssarna behöver inte göra så mycket för att vinna kriget och det är något som alla förstår utom de som helt saknar militär utbildning. Det är lite som i armbrytning, där Karelin-Ryssen låter tyngdlagen vinna över Zelenskij-Ukrainaren.

3. Det där låter som fantasisvammel. Hjärntvätt. Ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Stämmer inte. För ryssarna har Ukrainakriget blivit första världskriget redux.

Deras artilleripjäser skjuter spränggranater med sina 152 mm rör, men nästan ALL ammunition utgörs av typ OF45. Det blir givetvis en redig knall exakt där granaten slår ned MEN den exploderar först vid markkontakt. Det är därför som vi har sett bilder på ukrainska sädesfält som ser ut som schweizerostar med alla bombkratrar.

1. Jag kan direkt säga att du svamlar en massa. Frågan är varför du svamlar.

Citat:
Konsekvensen är att splittret bara drabbar den som inte befinner sig i skyl. Är du nedgrävd i ett vanligt värn (även utan tak) så klarar du dig. Motsvarande Natoammunition exploderar högre upp i luften och skickar splittret utåt/nedåt, vilket fordrar tak på de värn som befinner sig i närheten av krevaden. Natoammunitionen är inte heller beroende av terrängtyp. Om OF45 slår ned i exempelvis mjuk myrmark, så hinner granaten tränga ned en bit innan brisad, vilket förhindrar spridningen av splittret.

Detta är precis de problem som arméstaberna brottades med under första världskriget. Lösningen då var att koncentrera så mycket eldkraft och skjuta så pass mycket och länge att volymen av eld kompenserade för att de flesta spränggranater inte gav någon effekt. Detta är också vad ryssarna har försökt sig på under detta krig.

1. Det där är en svensk grej nuförtiden även om någon sålde grejen till USA kring 2000.

1.1. Ganska kul förövrigt att en person som aldrig pysslat med artilleri nu håller föreläsningar för någon som chefat över 1000 elitsoldater m.m. Jag skrattar åt dig.

2. Nu svamlar du bara och det är önskedrömmar att artilleriet inte har någon effekt ens under de fantasi förutsättningar som du anger.

Citat:
Denna metod fungerade ganska väl i maj och juni då ryssarna kunde lägga upp stora ammunitionsdepåer i närheten av artilleriställningarna och kontinuerligt "mata" sina haubitsbatterier med OF45. Men sedan Ukraina i början av juli har fått tillgång till långskjutande, träffsäkert raketartilleri med moderna granater som exploderar en bit upp i luften, så har dessa depåer visat sig vara en svaghet för ryssarna. Ammunitionen måste nu spridas ut och förvaras längre från artilleriställningarna. Ryssarna har därigenom förlorat både i slagkraft och tempo under senare tid.

Slutsats: det är du som svamlar, antingen eftersom du inte vet någonting eller också för att du ljuger rakt ut. Jag vet inte vad som är värst.

1. Allt snack om "ammunitionsdepåer" är bara humbug. En lastbil kan ta många ton ammunition. Låt oss säga att det är en gammal lastbil och att den kan ta 5t ammunition dvs. 5000kg ammunition. Låt oss säga att varje skott väger 50kg. Då är det 100 skott. Låt oss säga att den dragna pjäsen skjuter 2 skott i minuten och tar 15 minuters paus var 15e minut. Då tar det lågt räknat 3h att göra slut på en liten lastbilslast. På den tiden hinner lastbilen åka typ från Stockholm till Uppsala och lasta ny ammunition samt åka tillbaka.

1.1. Depåerna kan alltså visas vara fantasier med en miniräknare och en bit krita.

2. Ammunition förvaras på lastbilar och tågvagnar samt vissa smärre upplag nära tågstationer.

3. I övrigt svamlar du bara.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Du menar att det var meningen att spränga ett hål i en grusväg med en bomb för 50 millar?
Satan vilken jävla idiot du är!
Er damage contol finner inga gränser

1. Vaffö då då, vaffö gör de på detta viset? är du en rumpnisse eller,
se för lite utbildning i väghushållning https://youtu.be/o7diS2x3-78?t=2 Och hur vet du att det är 50 millar missil som gjort hålet.

1.1 Se dig själv in-action https://www.youtube.com/watch?v=f397zrwXkok

2. Kan du inte läsa på lite istället för att svamla? (du kan googla SOLDF på nätet, den innehåller allt om vägar utom väder och säsongseffekter.)

3. Bye-bye
Senast redigerad av BehindRayban 2022-08-25 kl. 17:48.
Citera
2022-08-25, 17:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Sluta svamla.

2. Har du hört talas om brandorsakande ammunition. Nej, jag tänkte väl det, dataspel innehåller inte den detaljen som vanligen lärs ut i Sverige under GMU eller GSU.

3. Soldaterna har brunnit ihjäl.

Soldaterna brinner ihjäl men löven på träden är borta och träden står kvar. Vem är det som svamlar egentligen? Bilderna är inte från Augusti. Blir du lurad dagligen undrar man?

Jag orkar inte svara på resten av det du skriver. Du är förstörd. Förstår egentligen inte varför jag svarar på något av det du skriver men jag vill väl göra de andra på forumet en tjänst antar jag.
Senast redigerad av Conception 2022-08-25 kl. 17:51.
Citera
2022-08-25, 17:50
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Kablarna till kärnkraftverket i Zaporizjzja är avsprängda. Så nu leverera inte kärnkraftverket någon el till de större städerna i området.

Är det inne på kärnkraftsområdet som kablarna blivit avsprängda? Avsiktligt eller oavsiktligt?
Ryssen har kopplat ifrån verket med avsikt
Inte ens Hitler var väl så usel
Citera
2022-08-25, 17:53
Medlem
Tvonds avatar
Citat:

Det är utanför kraftverket, Kärnkraftverket har fortfarande ström från det närliggande kraftverket.
Ryssarna har ju i veckor beskjutit de stora pylonerna med artilleri för att kapa strömmen ut från Kärnkraftverket. Ryssar+Kärnkraftverk känns som en riktigt dålig kombo
Citera
2022-08-25, 17:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Svårt att veta. Ukraina censurerar siffror. Ryssland har 10 gånger fler man och förmodligen dör det ungefär lika många på båda sidor.

Jag är inte pro ryss. Om jag är pro något är det folket i Ukraina och Ryssland. Jag är emot kriget.

Tjo, säkert finns det någon form utav Ukrainsk censur. Så är det i alla krig. Dock så har Ukrainarna fortfarande stridsviljan. Man tror på det man gör, likaså får man hjälp ifrån andra länder.

Ryssarna (i stor grad) vill inte detta, och förstår det inte. Sedan är jag övertygad om att Ryssarna vid fronten fått betala ett högre pris..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in