2022-08-25, 13:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De lever ju i en värld likt King Arthur. Hela Westeros är ju format som den brittiska ön. Hela sceneriet är ju utformat som ett medeltida liv i England. Du har ju dessutom engelska skådespelare, så engelska att de dessutom pratar skotska.

King Arthur - en annan fantasyberättelse.

Eftersom denna karaktär beskrivs som vit i böckerna (enligt folk i tråden) så kan jag förstå att folk som läst böckerna stör sig på valet av skådis. Men de flesta i denna tråd har inte läst böckerna. De gillar bara inte svarta skådisar.
Citera
2022-08-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
King Arthur - en annan fantasyberättelse.

Eftersom denna karaktär beskrivs som vit i böckerna (enligt folk i tråden) så kan jag förstå att folk som läst böckerna stör sig på valet av skådis. Men de flesta i denna tråd har inte läst böckerna. De gillar bara inte svarta skådisar.

Min herre, vad betyder jämförelseordet likt hos dig?

Ja, rollen avbildas som en vit person, och det finns folk som har läst böckerna.
Citera
2022-08-25, 13:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Min herre, vad betyder jämförelseordet likt hos dig?

Ja, rollen avbildas som en vit person, och det finns folk som har läst böckerna.

Jag som inte läst böckerna skiter iaf i om skådisarna är svarta eller gröna. Är de bra skådisar så är de bra.
Citera
2022-08-25, 13:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag som inte läst böckerna skiter iaf i om skådisarna är svarta eller gröna. Är de bra skådisar så är de bra.

Skulle du ha problem med en samurajfilm som utspelar sig i Medeltidsjapan där alla samurajer spelas av skådespelare (alla är bra skådisar) fördelade enligt 1/5 latinos, 1/5 vita, 1/5 svarta, 1/5 araber och 1/5 japaner?
Citera
2022-08-25, 13:55
Medlem
Citat:

Fast... I den här världen är utseenden väldigt viktiga för husen. Ed Stark gör en poäng av att Joffery inte är Roberts son genom att hänvisa till Book of the great houses, där huset Barathion som Robert tillhör avlar individer med brunt eller svart hår och Joffery har blont/guldigt hår. Det blir också ett väldans liv när tre brunhåriga bröder föds i fel hus under Dance of Dragons.

Då skall det mycket till innan någon inom adeln föds helt mörkhyad. Och en mörkhyad person i det stora rådet skulle direkt bli ifrågasatt om denne inte har tillhörighet hos Dothraki (som är typ egyptier eller araber).

Hudfärg spelar egentligen ingen roll, men när utseende och fenotypiska drag är en stor del av storyn, ja då är hudfärg ganska viktig.

Med det sagt vet vi inte mycket om Corlys för hans mor är inte känd.
Citera
2022-08-25, 14:10
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Säger väl mer om vilken rasist du är än vad det säger om serien
Ja men fortsätt inkvotera svartingar till varenda jäkla projekt då. Man blir ju bara spyless på det. High fantasy som LOTR och GOT är en white mans thing. Det är västvärldens egna fantasy lore, om man säger så.

Det ska vara väldigt specifika karaktärer som kommer från vissa geografiska områden i seriens värld om det ska vara trovärdigt.

En liten grej kan tyckas, men med allt woke bullshit som blivit medtryckt i halsen på en under så lång tid är min tolerans noll om jag märker att det är en inkvoterad diversity hire.
Citera
2022-08-25, 14:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Fast... I den här världen är utseenden väldigt viktiga för husen. Ed Stark gör en poäng av att Joffery inte är Roberts son genom att hänvisa till Book of the great houses, där huset Barathion som Robert tillhör avlar individer med brunt eller svart hår och Joffery har blont/guldigt hår. Det blir också ett väldans liv när tre brunhåriga bröder föds i fel hus under Dance of Dragons.

Då skall det mycket till innan någon inom adeln föds helt mörkhyad. Och en mörkhyad person i det stora rådet skulle direkt bli ifrågasatt om denne inte har tillhörighet hos Dothraki (som är typ egyptier eller araber).

Hudfärg spelar egentligen ingen roll, men när utseende och fenotypiska drag är en stor del av storyn, ja då är hudfärg ganska viktig.

För min del så vill jag dessutom att världen där storyn utspelar sig ska vara logisk. Vi vet ju liksom att Valyrians härstammar från ett begränsat geografiskt område och har väldigt typiska drag som går i arv. Att då en Valyrisk familj är vit och en annan är svart blir konstigt för mig. Jag kan inte se något sannolikt sätt som detta har kunnat uppstå. När världen inte hänger ihop blir det svårare att tycka om världen.

Citat:

Jag har inte sett på HoD ännu (väntar in hela säsongen), men från vad jag förstår så är det ju inte bara Corly som är svart, utan alla från familjen Velaryon? Så det rör sig ju inte om en enstaka person som av okänd anledning, typ adoption, är svart.
Citera
2022-08-25, 14:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Ja men fortsätt inkvotera svartingar till varenda jäkla projekt då. Man blir ju bara spyless på det. High fantasy som LOTR och GOT är en white mans thing. Det är västvärldens egna fantasy lore, om man säger så.

Det ska vara väldigt specifika karaktärer som kommer från vissa geografiska områden i seriens värld om det ska vara trovärdigt.

En liten grej kan tyckas, men med allt woke bullshit som blivit medtryckt i halsen på en under så lång tid är min tolerans noll om jag märker att det är en inkvoterad diversity hire.

Lite så. Det jobbiga är att man utvecklat en sorts radar för diversity hires och woke-budskap, som inte går att stänga av. Man bara vet när det är woke-fingrar som varit och petat i smeten.

Jämför med den fantastiska serien The Expanse (som ALLA borde titta på) där du har diversity så det räcker och blir över, men det finns extremt goda anledningar till all diversity. Där blir det istället positivt att skådisarna ser ut på alla möjliga sätt, för att det ger en trovärdighet. Det är verkligen inget fel på diversity på RÄTT plats. Men nu har vi liksom svarta Valyrians och svarta LOTR-alver.
Citera
2022-08-25, 15:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Skulle du ha problem med en samurajfilm som utspelar sig i Medeltidsjapan där alla samurajer spelas av skådespelare (alla är bra skådisar) fördelade enligt 1/5 latinos, 1/5 vita, 1/5 svarta, 1/5 araber och 1/5 japaner?

Inte nödvändigtvis men om den utspelar sig i medeltida Japan skulle jag förmodligen föredra japanska skådisar som i valfri Kurosawa-rulle men när det kommer till fantasyfilm har jag större överseende.
Citera
2022-08-25, 15:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Som sagt har jag inte läst böckerna så jag är inte lika insatt i storyn som du.

Om Corlys morsa inte är känd får man väl anta att han är en bastard och att hans morsa är svart och att han av någon anledning fått ”adliga” privilegier ändå? Den förklaringen skulle jag köpa. SÅ jävla djup är inte denna serie. Det handlar ändå om en serie man ser på bakfyllan och dricker en återställare varje gång man ser ett par pattar.
Citera
2022-08-25, 15:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis men om den utspelar sig i medeltida Japan skulle jag förmodligen föredra japanska skådisar som i valfri Kurosawa-rulle men när det kommer till fantasyfilm har jag större överseende.

1. Varför skulle du föredra japanska skådisar?

2. Vad skulle du säga till någon som kallar dig rasist för att du har denna specifika preferens?
Citera
2022-08-25, 15:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Varför skulle du föredra japanska skådisar?

2. Vad skulle du säga till någon som kallar dig rasist för att du har denna specifika preferens?

1. Främst för att jag gillar när de snackar originalspråk i filmer som utspelar sig i ett visst land. Tex blir det väldigt larvigt när tyskar i gamla andra världskrigetrullar snackar engelska med ”tysk” brytning.

2. Att de har rätt till sin åsikt men att jag har en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in