2022-08-24, 23:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om det blir någon uppgång. De stora fallen på börserna brukar historisk ske under hösten. Många här pratar även om börsen historiskt. Men det finns de som förlorat allt i krascher. Då får man börja om från noll. De som har sparat till pension, blir förmodligen inte så glada om en krasch kommer just före de blir pensionärer. Börsyran under 2021 fick många att köpa aktier för lånade pengar. Skulle vara intressant att veta hur det gått för dem.

Det här med att man ska sitta lugnt i båten vid nedgångar, har jag ofta misstänkt man säger för att lugna andra, så de som säger det, själva hinner sälja sina egna aktier med mindre förlust.

Tro fan det går upp , man får se när man ska in me cashen iaf.
En liten del skall man passa på o slänga på nått folk måste sälja i sämre tider billigt , scysst megasuv eller båt t.ex som man har nytta av 10-20 år
Citera
2022-08-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hade du haft pengarna på börsen från början så hade du med 8% avkastning först ökat 116% och efter fallet fortfarande haft en uppgång på 19% kvar.

Dessutom kan man ju fråga sig hur och när du har placerat för att få en förlust på 45%, det hör inte till vanligheterna att börsen går back 45% precis.
Men har du inte hängt med i börssvängen senaste halvåret ? Många aktier, även stora bra bolag har gått ner 30-40% sen de stod som högst runt dec-januari nånstans där.
Citera
2022-08-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Har mina "fiat"-SEK (som alla backslicks föraktfullt säger) på sparcertifikat sedan april förra året. På det har jag tappat kanske 10 procent, samtidigt som den genomsnittlige börsspekulanten tappat 35...

...de som snackar "köpläge" nu talar i nattmössan, börsen kommer har minst 20 % kvar till botten, sanna mina ord.

Fastigheter, ädelmetaller, ja allt faller - de enda som realt tjänat pengar senaste året är folk som köpt XactBear och liknande instrument, och all lycka till dem, själv alldeles för feg/riskavers för det. Var inte alls säker på att börsfallet skulle komma så tidigt. Men glöm att det är över och tid för vändning.

Genomsnittlige tappat 35%? Knappast, jag har en portfölj som jag aldrig rör som består av breda indexfonder med låga avgifter. Det är globalfond, global småbolagsfond, sverigefond och tillväxtmarknadfond. Alltså extremt tråkig portfölj och väldigt genomsnittlig men bra över tid.

Min portfölj står på -5% sedan årsskiftet.
Citera
2022-08-24, 23:54
Medlem
Exponering för börsindex är approximativt exponering för samhällets ökade värde. Exponering för ett sparkonto är däremot bara exponering för den normerande enhet vars värde staten lovar att urholka . Och sedan utholkas den alltid mer att än utlovat, men poängen är att det spelar ju ingen roll: staten ger ett löfte till dig om att kronans värde ska gå nedåt - just i förhållande till det börsindex approximerar. Finns alltså ingen mening att tro att något annat ska hända.

Sedan går det inte att nå fullständig exponering för samhällets ökade värde via börsindex (inte minst för att staten - suck, igen - stoppar dig från att delta innan marknaden redan roffat åt sig profit), men detta innebär knappast en större risk än att staten med eller utan flit kan göra dina SEK värdelösa.

Det var alltså precis så självklart som folk beskriver det, och du råkar bara vara dum i huvudet (något du såklart kan åtgärda genom att läsa sådana här texter).
Citera
2022-08-25, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aldrigsen71
.......eftersom att inflationen äter upp dom! tänker nog många nu.

Ett argument jag inte riktigt förstår mig på eftersom att om man har sina pengar i fonder/aktier så finns både inflationen + det faktum att du kan gå i direkt minus i siffror om fonden/aktiern går dåligt också med i beräkningen. Alltså potentiellt dubbla minusposter. Vissa fonder/aktier betalar man dessutom för om jag förstått det rätt så 3(!) potentiella minusposter.
Ja, du tjänar mer om det går bra än om du har pengarna på ett sparkonto med 1-2% ränta men det är ju knappast en garanti som vissa verkar få det till?
Dessutom kan ju deflation också uppstå även om det är extremt ovanligt men då hade ju pengarna på sparkontot också ökat i värde utöver räntan.

Jag kan ibland tycka att det på folk låter som att man garanterat tjänar pengar om man bara låter dom ligga där (i fonden eller aktiern) tillräckligt länge. Det kan väl omöjligen stämma för hade det gjort det så hade ju alla människor som inte behöver pengar kortsiktigt gjort det, vilken människa vill inte ha en passiv inkomst om den kan det?

Slutligen undrar jag vilken fond(fondkonto?) som är bäst, om någon kan förklara varför så att man förstår lite bättre för jag kan nästan ingenting om fonder. Avanza Zero hör jag ofta där man har runt 30 olika fonder i sitt konto, varför är den bäst och varför skulle jag flytta mina pengar från mitt sparkonto dit och riskera att förlora ännu mer än vad jag gör av inflationen? Jag kan tjäna mer om det går bra ja men det finns noll garantier och är kanske inte värt risken såvida man inte har riktigt mycket pengar..

Du verkar vara en försiktig person så därför rekommenderar jag en SUCCESSIV överflyttning från sparkontot.

Gör så här:
  • Köp 1 gång/månad andelar i ett par billiga indexfonder för en mindre del av ditt sparkonto och gärna nya pengar från lönen. Då kommer du köpa både billigt och dyrt.
  • Se över dina kostnader så att du kan spara och investera mer.
  • Se om du kan påverka din lön så att du kan spara och investera mer.

Avanza Zero är gratis och bra men för smal (bara 30 svenska bolag) för att vara enda fond. Komplettera med åtminstone en billig (max 0,20% avgift) Globalfond och kanske någon Nischfond (Teknik, Småbolag etc) du tycker är intressant.

Till sist: Var uthållig och gör ovanstående oavsett vad som sker på börsen och du kommer lyckas.
Citera
2022-08-25, 05:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Har du gått 8 % plus senaste året??? Tror inte det va?

Det är ju bl a just därför börsen fortfarande är övervärderad - att den systematiskt gått bättre än andra alternativ. 1918 - 21 tappade börsen drygt 60% - vi är på väg mot något liknande nu.
Betydligt mer än så om vi slår ut ett genomsnitt sedan jag startade. Alltså betydligt bättre än ett sparkonto.
Citera
2022-08-25, 08:16
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Fast man tar fortfarande en risk att gå back utöver inflationen, vilket man inte gör med ett sparkonto?

Är inte Avanza Zero en fond med noll avgifter och är dom inte isåfall att föredra?

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, man tar en risk (utöver inflationsrisken), men den förväntade utvecklingen är bättre än sparkontot.

Nja. Att det är noll avgifter talar ju onekligen till dess fördel. Nackdelen är att Avanza Zero väl bara placerar i svenska bolag vilket innebär att man får en sämre riskspridning.

Dessvärre finns det mig veterligen inte någon globalfond med noll avgifter.

Citat:
Hur mycket kan man lita på "den förväntade utvecklingen" och hur har den tagits fram, vad betyder den egentligen?

Såhär skriver dom på sin hemsida;

Har Avanza Zero verkligen inga avgifter?
Nix. Avanza Zero är en helt gratis fond där du enkelt kan följa de 30 mest handlade aktierna på Stockholmsbörsen utan att betala några avgifter som till exempel courtage, vilket du betalar om du köper aktierna på börsen. Det är alltså en kostnadsfri indexfond.

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-zero.html

Citat:
Ja det är precis det jag oroas över, alla förluster man kan göra vilket jag oftast inte hör folk nämna.

Tack för tipsen, du nämner fonder med låga avgifter men varför inte fonder med noll avgifter, finns dom inte? Avanza Zero är väl en sådan eller har jag helt missuppfattat det?

Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Du verkar vara en försiktig person så därför rekommenderar jag en SUCCESSIV överflyttning från sparkontot.

Gör så här:
  • Köp 1 gång/månad andelar i ett par billiga indexfonder för en mindre del av ditt sparkonto och gärna nya pengar från lönen. Då kommer du köpa både billigt och dyrt.
  • Se över dina kostnader så att du kan spara och investera mer.
  • Se om du kan påverka din lön så att du kan spara och investera mer.

Avanza Zero är gratis och bra men för smal (bara 30 svenska bolag) för att vara enda fond. Komplettera med åtminstone en billig (max 0,20% avgift) Globalfond och kanske någon Nischfond (Teknik, Småbolag etc) du tycker är intressant.

Till sist: Var uthållig och gör ovanstående oavsett vad som sker på börsen och du kommer lyckas.

Avanza Zero har en indirekt avgift skapad av dumhet. Den köper både Atlas Copco A och B. De borde slå samman omsättningen för de båda och bara köpa B. Nu är det största innehavet Atlas Copco A som har 13% premie mot Atlas Copco B. Den högre röststyrkan ger inget mervärde för fondägare.
Citera
2022-08-25, 09:46
Medlem
Leapchilds avatar
Citat:
Ett argument jag inte riktigt förstår mig på eftersom att om man har sina pengar i fonder/aktier så finns både inflationen + det faktum att du kan gå i direkt minus i siffror om fonden/aktiern går dåligt också med i beräkningen.

Svenska börsen har genomsnittligen presterat 10% avkastning om året efter inflation de senaste 120 åren. Eftersom att det är ett genomsnitt så förekommer det bra år och dåliga år. Men det är många fler bra än dåliga år. Genom att investera regelbundet (ex varje månad) så kan man uppnå ett bekvämt genomsnitt där man köper i både goda och dåliga tider.

Citat:
Jag kan ibland tycka att det på folk låter som att man garanterat tjänar pengar om man bara låter dom ligga där (i fonden eller aktiern) tillräckligt länge. Det kan väl omöjligen stämma för hade det gjort det så hade ju alla människor som inte behöver pengar kortsiktigt gjort det, vilken människa vill inte ha en passiv inkomst om den kan det?

Ja, det stämmer. Börsen har presterat väl de senaste 200 åren och kommer att fortsätta prestera väl i framtiden. Börsen motsvarar genomsnittligen företagens vinster och kommer alltid att vara en plats där rika, företag och regeringar placerar stora mängder pengar. Titta bara på alla världens rikaste män, deras tillgångar är nästan exklusivt stora aktieinnehav. Människor tänker kortsiktigt och börsen passar bäst för de som vill investera långsiktigt.
Citera
2022-08-25, 09:50
Avslutad
T om nu efter ukrainakriget och alla kriser har jag ett plus på 50000 jag inte skulle haft om jag bara låtit de ligga.
Citera
2022-08-25, 10:35
Medlem
dreadpirate420s avatar
Du ska inte ha pengar på börsen som du behöver inom 5 år. Att ha en generöst tilltagen buffert på ett sparkonto med typ 1% ränta är ett måste så du ej behöver röra din portfölj.

Jag skulle rekommendera Lysa, det är en fondrobot som är otroligt billig, du investerar automatiskt i flera 1000bolag och räntefonder om du väljer att ha det, du behöver inte tänka på något. Du hänger med oavsätt vilket land / branch som trendar för tillfället. Bara installera och sätt på autoöverföring, kika in om något år och se hur det gått.

Bästa tillfället att stiga in på börsen är igår, näst bästa tillfället är idag.

Angående kriget så finns det ett talesätt "Köp när blodet flyter på gatorna och sälj när kanonerna tystnat."

Jag säger försök inte timea börsen, fortsätt köp, oavsätt om det går upp eller ner, börsen går i snitt upp 7% per år.
Senast redigerad av dreadpirate420 2022-08-25 kl. 10:39.
Citera
2022-08-25, 10:55
Medlem
TestarNyttNamns avatar
Bra, ju fler som tänker som dig desto mer tjänar folk som faktiskt går in på börsen.

Så stanna kvar i Svenska kronor medans jag tar dina pengar.
Citera
2022-08-25, 11:10
Medlem
Barentss avatar
Jag tänker exakt som TS och har 75% av mina pengar (stort belopp) som kontanter på konto med 0% avkastning sedan ett tag. Om börsen går ner 25%, inte en helt osannolikt värde, så får jag 33% i avkastning när börsen väl nått upp till samma värde som idag. Jag slår alltså samtliga personer som är inne på börsen just nu med 33%, och det är riktigt många.

Den enda som kan slå mig är den person som SÄLJER sitt innehav nu och inväntar 25%-dippen. Men att hitta toppen är ett erkänt omöjligt problem. Så mycket enklare att hitta botten.
Senast redigerad av Barents 2022-08-25 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in