Citat:
Ursprungligen postat av
aldrigsen71
Ett argument jag inte riktigt förstår mig på eftersom att om man har sina pengar i fonder/aktier så finns både inflationen + det faktum att du kan gå i direkt minus i siffror om fonden/aktiern går dåligt också med i beräkningen.
Svenska börsen har genomsnittligen presterat 10% avkastning om året efter inflation de senaste 120 åren. Eftersom att det är ett genomsnitt så förekommer det bra år och dåliga år. Men det är många fler bra än dåliga år. Genom att investera regelbundet (ex varje månad) så kan man uppnå ett bekvämt genomsnitt där man köper i både goda och dåliga tider.
Citat:
Ursprungligen postat av
aldrigsen71
Jag kan ibland tycka att det på folk låter som att man garanterat tjänar pengar om man bara låter dom ligga där (i fonden eller aktiern) tillräckligt länge. Det kan väl omöjligen stämma för hade det gjort det så hade ju alla människor som inte behöver pengar kortsiktigt gjort det, vilken människa vill inte ha en passiv inkomst om den kan det?
Ja, det stämmer. Börsen har presterat väl de senaste 200 åren och kommer att fortsätta prestera väl i framtiden. Börsen motsvarar genomsnittligen företagens vinster och kommer alltid att vara en plats där rika, företag och regeringar placerar stora mängder pengar. Titta bara på alla världens rikaste män, deras tillgångar är nästan exklusivt stora aktieinnehav. Människor tänker kortsiktigt och börsen passar bäst för de som vill investera långsiktigt.