Man blir dumförklarad om man på lång sikt sitter på pengar på ett sparkonto utan ränta för att pengarna tappar i värde för varje dag som går tack vare inflation. Imorgon kan du köpa mindre för pengarna än idag.
Tänk att du sparade 50 000 kr på ett sparkonto 1990. Det var ganska mycket pengar då. 50 000 idag får du inte lika mycket för. Du har alltså suttit och förlorat pengar i 22 år.
Om du istället hade investerat 50 000 kr och investerat i en bred aktiefond så hade du snittat omkring 8% årlig uppgång. Du hade haft 271 000 kr.
Vill du ha 50 000 eller 271 000 om 22 år?
Behöver du pengarna på kort sikt så är du inte idiot om du har dem på vanligt sparkonto eftersom börsen på kort sikt kan gå ned rejält men på lång sikt i princip garanterat går upp.
Man kan också investera alldeles för smalt i alldeles för riskabla bolag och förlora allt. Men då är man också en idiot.
Citat:
Ursprungligen postat av
aldrigsen71
Jag kan ibland tycka att det på folk låter som att man garanterat tjänar pengar om man bara låter dom ligga där (i fonden eller aktiern) tillräckligt länge. Det kan väl omöjligen stämma för hade det gjort det så hade ju alla människor som inte behöver pengar kortsiktigt gjort det, vilken människa vill inte ha en passiv inkomst om den kan det?
Alla människor som har möjlighet att spara undan pengar på detta sätt, med avsikt att få en passiv inkomst gör det. Nackdelen om du investerar kronan är att du inte kan köpa något för den idag. En ensamstående mamma med låg inkomst kanske vill vara rik och spara 8000 i månaden men får kanske bara en femhundring över.
Citat:
Ursprungligen postat av
aldrigsen71
Ett argument jag inte riktigt förstår mig på eftersom att om man har sina pengar i fonder/aktier så finns både inflationen + det faktum att du kan gå i direkt minus i siffror om fonden/aktiern går dåligt också med i beräkningen. Alltså potentiellt dubbla minusposter. Vissa fonder/aktier betalar man dessutom för om jag förstått det rätt så 3(!) potentiella minusposter.
Ja, du tjänar mer om det går bra än om du har pengarna på ett sparkonto med 1-2% ränta men det är ju knappast en garanti som vissa verkar få det till?
Dessutom kan ju deflation också uppstå även om det är extremt ovanligt men då hade ju pengarna på sparkontot också ökat i värde utöver räntan.
Absolut tar man en risk med att investera. Knepet är att investera lite i allting och därmed ha en relativt låg risk på lång sikt. Vad är risken att hela världens börser går ner och är värda mindre om 20 år än idag? Ganska låg. Du kan absolut få dubbla minusposter och betala avgifter för fonder som går back. Men risken att breda indexfonder går back på 20 års sikt är väldigt låg.