2022-08-25, 10:06
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Koldioxid är inte "livets gas".
Citera
2022-08-25, 10:08
Medlem
pantherTypeGs avatar
Problemet är elförbrukningen också. Samtidigt som man har stängt ner kärnkraften.

Vi förbrukar mycket mer el idag. Alla har datorer, smartphones och robotdammsugare samt andra "smarta" produkter som ska laddas. Lägg därtill alla jävla elbilar.

Hade vi levt som för 20 år sen tror jag inte elbristen varit ett problem.

Som jag ser det är det ett resultat av dåliga regeringar som inte kunnat förutse vart elförbrukningen är påväg. Vart 10e år dubblas elförbrukningen i snitt. Framtiden kommer bara kräva mer och mer energi...
Citera
2022-08-25, 10:08
Medlem
frobozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Det började ganska bra, men spårade snabbt.

4. Svensken röstade ja till nedläggning. Ägarna har lagt ner för att dom ansett att kärnkraft inte är lönsamt.

Jag, med professionell insikt i branschen, kärnkraftskramare o.s.v råder er att läsa homo-sapiens svar. 4:an är jag dock tveksam till även om det kan diskuteras in absurdum. Man höjde effektskatten på kärnkraft kraftigt 2015 och det gjorde kärnkraften olönsam, tillsammans med krav på investeringar. Om man likabehandlat el oavsett produktionsform hade den varit väldigt lönsam. Avskrivna svenska kärnkraftverk är faktiskt bland de billigaste elproducenterna i världen.

Nr 2. är jag lite tveksam till. Sverige har låga koldioxidutsläpp pga god tillgång till vattenkraft och investeringar i kärnkraft. Visst var de dyra när de gjordes men det visade sig vara bra investeringar med stort värde, så kostnaden för investeringarna har varit mindre än avkastningen för skattebetalarna.

Nr 5: Vindkraft är billig och bra! Frågan är om nybyggd kärnkraft kan konkurrera med den på bara ekonomiska villkor. Jag tycker din ekologiska aspekt är viktig även om det innebär dyrare el och skattepengar som används.
Citera
2022-08-25, 10:10
Medlem
YP4XQs avatar
Jag tror det är som så att vi egentligen är rika på el därför är vi fattiga på den. Likt Venezuela eller liknande länder som är rika på något märkligt nog gör folket fattigare

Scam rakt igenom säkert, igen, som vanligt. Politiken är förruttnad och har cancer och masspsykos samtidigt.
Citera
2022-08-25, 10:19
Medlem
frobozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG

Som jag ser det är det ett resultat av dåliga regeringar som inte kunnat förutse vart elförbrukningen är påväg. Vart 10e år dubblas elförbrukningen i snitt. Framtiden kommer bara kräva mer och mer energi...

Bara gå in på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ för att se att det inte stämmer. Sverige exporterar just nu 20% av vår produktion så vi har stor överskottsproduktion.

Nedläggning av reaktor i Ringhals har påverkat priset eftersom våra ledningar inte är "fulla" och elbolagen därför kan sälja elen utomlands. Tyskland har lite samma problem med ledningarna till Frankrike.

Och det är där man ser problemet - Frankrike är beroende av kärnkraft och den producerar extremt lite el pga nedstängningar för underhåll och reparationer. Produktionen är lägst på 30 år eller så och producerar 40% av installerad effekt.
Citera
2022-08-25, 10:56
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frobozz
Bara gå in på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ för att se att det inte stämmer. Sverige exporterar just nu 20% av vår produktion så vi har stor överskottsproduktion.

Nedläggning av reaktor i Ringhals har påverkat priset eftersom våra ledningar inte är "fulla" och elbolagen därför kan sälja elen utomlands. Tyskland har lite samma problem med ledningarna till Frankrike.

Och det är där man ser problemet - Frankrike är beroende av kärnkraft och den producerar extremt lite el pga nedstängningar för underhåll och reparationer. Produktionen är lägst på 30 år eller så och producerar 40% av installerad effekt.
Jag vet men poängen var att vi förbrukar mer än för 20 år sen. Systemet hade förmodligen klarat av det bättre att Frankrike gjorde underhåll på sina kärnkraft då.
Citera
2022-08-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PA-Staffan
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den så kallade elkrisen uppkommit. Pratar därför ibland med folk om det, men kommer inte framåt.

Svensken verkar mest muttra om Putinpriser och att den skenande elkrisen beror på att vi har uppdelade elzoner i Sverige. Kanske håller man med om att det var lite dumt att stänga ner ett par kärnkraftsverk som ju ändå fungerade. Även om de nog var lite väl farliga och ingen "hållbar" lösning på sikt...

När jag börjar nysta i det här så öppnas en avgrund av misstag och sabotage från vår egen regering. Om det jag hittat bara stämmer till 50% så måste regeringen bort på dagen. Man ska då komma ihåg att det i grunden handlar om att minska utsläpp av koldioxid, livets gas som inte innebär någon som helst risk för vare sig människa eller klimat.

Detta är vad jag hittat påståenden om, bemöt dem gärna en och en i tråden.

1. Sverige har historiskt inga problem med vare sig el eller elnät. Allt fungerar perfekt.
2. Sverige har låga koldioxidutsläpp och har för den omställningen betalat dyrt med bl.a skattemedel.
3. EU uppfinner ett system med utsläppsrätter för att ytterligare tvinga fram omställningen. Det gäller bara inom EU.
4. Regeringen beslutar att stänga ned våra kärnkraftsverk, för att de påstås farliga och inte gå renovera.
5. Sverige satsar istället stort på ineffektiv vindkraft genom att skövla våra skogar och ersätta med betongfundament där gigantiska industrikomplex massdödar insekter och fåglar.
6. Elbrist och obalans uppstår när vindsnurrorna inte levererar.
7. Gamla kolkraftsverk från 50-talet måste tas i bruk för att elnätet över huvud taget inte ska kollapsa.
8. Regelbundna och kontrollerade strömavbrott måste nu aktiveras av samma anledning.
9. Svenskarnas intjänade utsläppsrätter på drygt 50 miljarder varken används eller säljs, utan skänkes istället bort av regeringen till andra länder.
10. Pga saknade utsläppsrätter måste svensken nu betala med böter för de stora kolkraftsverk som nu eldas igång.

Är detta en korrekt bild av läget, och hur känner den fogliga svensken inför det? Det blir ju tydligt att vårt land styrs av människor som knappt klarar av att knyta skorna själva.

Hur f-n ska man ruska liv i svensken innan valet?

11 eon tar år efter år ut 6 -10 miljarder i vinst på elnätet. De har i flera år dubblerat hela summan på fakturan. Det kommer att öka mer och mer för varje år
12 misstag från början att sälja ut el nätet det ska vara reglerat i vinst syfte men det går att komma undan det för privata aktörer.

Staten borde börja bygga parallella el nät som med bredband dock behövs fler centrala statliga nät leverantören men att man kan börja erbjuda konkurrens.

Ja el priser är skit snack. Jävla vinst summa bara. Har varit billigt under alla år även 2014 när ryssland invaderade ukraina se historiska spotpriser.. osv
Citera
2022-08-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PA-Staffan
Precis så här brukar det ju låta ute i stugorna. Men det blir ganska många punkter från min lista som du inte inkluderade, och vi får då anta att du helt enkelt bedömmer dem som falska?

Bara det faktum att regeringen mitt i allt elände beslutar att skänka bort 50-70 miljarder av svenskarnas pengar från intjänade utsläppsrätter, borde kunna drivas rättsligt.

Att vi har skänkt bort utsläppsrätter har väl inget med dagens elpriset att göra? Vad får du det ifrån?
Jag tycker också vi ska strypa all form av bistånd och hjälpa våra egna.. spara så jävla mycket pengar vi kan.

Men kan du snälla berätta hur jimmie skulle hindra Asien att öka sin naturgasefterfrågan?
Citera
2022-08-25, 11:00
Medlem
Citat:
Problemet är elförbrukningen också. Samtidigt som man har stängt ner kärnkraften.

Vi förbrukar mycket mer el idag. Alla har datorer, smartphones och robotdammsugare samt andra "smarta" produkter som ska laddas. Lägg därtill alla jävla elbilar.

Stora data center som facebook får köpa el för 20 ord Kwh vilket innebär att det är vi andra som betalar. Alla miljardärer hyllas och beröms trots att det är dom som utplånar jobb och mycket annat. Typ facebook sköter annonsering med extremt låga priser får massor av rabatt av staten för att komma hit och massa lokala reklam firmor går i konkurs. En enorm förlust för sverige att ta hit såna och en person ägaren får all vinst.... likaså med el bolag som ägs i andra länder . De jagar bara mer vinster..
Citera
2022-08-25, 11:10
Medlem
Citat:

Alla som haft den minsta koll visste hur elförbrukningen förändrades. Det som hänt är att politikerna valde att skita i det.

De införde dessutom en prismekanism som gör att priserna kan svänga med tiotusentals procent på en timme trots att elproduktionen varierar några få procent. När de infört den prissättningen så gjorde de allt som stod i deras makt för att ta bort stabil elproduktion och ersätta den med intermittent. Det är våra kära politiker som helt på egen väg skapat denna perversa situation.
Citera
2022-08-25, 11:37
Medlem
burialhexs avatar
Hittade denna sida idag
Lite intressant att se hur Sverige står sig mot övriga EU/Norden.

Vet inte om de räknar med elskatter eller inte.

https://euenergy.live/
Citera
2022-08-25, 11:46
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Tyvärr inte. Den sista MWh såld till det högsta priset sätter priset för alla den timmen i det elområdet.

Detta är för- och nackdelen med avreglerad marknad, det finns ingen övre gräns för hur dyrt det kan bli stundtals men i det långa loppet försöker den osynliga handen minska priserna.

Om alla hade haft en konto hos Nordpool och satt vilket pris de var beredda att betala istället för att deras elbolag sätter det åt dem till liggande åtta, så skulle vissa bli utan el vissa timmar men priset skulle rasa drastiskt.
En avreglerad marknad har inte priskontroller som i att priset sätts baserat på det högsta priset. Inte heller är det en avreglerad marknad om priset för nästa dag sätts dagen före.

En avreglerad marknad innebär att det saknas reglering som håller priserna höga på artificiella sätt; moms, skatter och andra avgifter.

En fri marknad - som är idealet - innebär att priserna sätts enbart av efterfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in