Citat:
Ursprungligen postat av
PA-Staffan
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den så kallade elkrisen uppkommit. Pratar därför ibland med folk om det, men kommer inte framåt.
Citat:
1. Sverige har historiskt inga problem med vare sig el eller elnät. Allt fungerar perfekt.
Helt riktigt. Sverige fick inte problem med höjda elpriser när Barsebäcksverket stängdes.
Citat:
2. Sverige har låga koldioxidutsläpp och har för den omställningen betalat dyrt med bl.a skattemedel.
Hur mycket har Sverige förlorat på att vi nu är mindre beroende av fossila bränslen än de flesta länderna i EU?
Citat:
3. EU uppfinner ett system med utsläppsrätter för att ytterligare tvinga fram omställningen. Det gäller bara inom EU.
Ser som det stora problemet att andra länder gör för lite för att minska användningen av fossila bränslen. Inte att EU gör för mycket.
Har för mig att systemet med utsläppsrättätter kommer från USA.
Citat:
4. Regeringen beslutar att stänga ned våra kärnkraftsverk, för att de påstås farliga och inte gå renovera.
Framför allt är kärnkraften inte långsiktigt hållbar. Storbritannien var under cirka 200 år värden största stenkolsproducent. Sedan blev det för dyrt att producera stenkol där. Nu får man importera den stenkol man behöver. Det är samma med kärnkraftsbränsle. Man plockar de lägst hängande frukterna först sedan blir det dyrare och dyrare att producera när den kvarvarande mängden minskar. Varför ska man inte i stället satsa på energi från solen om det inte blir dyrare? Solen kommer troligtvis lysa över jorden även om 1000 år.
Citat:
5. Sverige satsar istället stort på ineffektiv vindkraft genom att skövla våra skogar och ersätta med betongfundament där gigantiska industrikomplex massdödar insekter och fåglar.
Biltrafiken dödar väsentligt mer insekter och fåglar.
Citat:
6. Elbrist och obalans uppstår när vindsnurrorna inte levererar.
Har Sverige drabbats av elbrist?
Citat:
7. Gamla kolkraftsverk från 50-talet måste tas i bruk för att elnätet över huvud taget inte ska kollapsa.
Gamla kolkraftverk måst tas i bruk därför ingen ställde frågan innan sanktioner mot Ryssland infördes.
Är ryssarna mer beroende av bilar och möbler från EU än vad EU är beroende av rysk olja och gas?
Citat:
8. Regelbundna och kontrollerade strömavbrott måste nu aktiveras av samma anledning.
Ren spekulation. Men det är bra om onödig elförbrukning upphör. När jag var ung var villaområdet jag bor mörklagt under natten, förutom gatubelysning. Nu förses i stort sett varje nybyggt hus med fasadbelysning. Som i vissa fall verkar lysa dygnet runt.
Citat:
9. Svenskarnas intjänade utsläppsrätter på drygt 50 miljarder varken används eller säljs, utan skänkes istället bort av regeringen till andra länder.
Systemet med utsläppsrätter är en jävla skit. Koldioxidskatt är redigare.