2022-08-25, 08:00
Medlem
KanyeHaests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PA-Staffan
1. Sverige har historiskt inga problem med vare sig el eller elnät. Allt fungerar perfekt.

Nej? Svenska kraftnät har länge varnat för att det finns stora brister i överföringskapaciteten från norr till söder. Stamnätet är rejält eftersatt både kapacitetsmässigt och underhållsmässigt. Det är visserligen inte så konstigt kanske, då det inte är jättesexigt att lägga massa pengar på att förbättra något som gemene Svensson inte märker. Dessutom så är ju avskrivningstiderna på denna typ av materiell typ 50 år, så man tänker väl att man vill kräma ut så mycket livslängd man bara kan ur den lösningen som är driftsatt.
Citera
2022-08-25, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanyeHaest
Nej? Svenska kraftnät har länge varnat för att det finns stora brister i överföringskapaciteten från norr till söder. Stamnätet är rejält eftersatt både kapacitetsmässigt och underhållsmässigt. Det är visserligen inte så konstigt kanske, då det inte är jättesexigt att lägga massa pengar på att förbättra något som gemene Svensson inte märker. Dessutom så är ju avskrivningstiderna på denna typ av materiell typ 50 år, så man tänker väl att man vill kräma ut så mycket livslängd man bara kan ur den lösningen som är driftsatt.

Ja, så har de ju sagt, men det exporteras gigantiska mängder energi till Tyskland, så hur kan det då stämma med problem i överföring? Ligger Tyskland närmare norrland, än södra Sverige?
Citera
2022-08-25, 08:34
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Tacka miljöpartiet
Citera
2022-08-25, 08:46
Medlem
Citat:
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den så kallade elkrisen uppkommit. Pratar därför ibland med folk om det, men kommer inte framåt.

Svensken verkar mest muttra om Putinpriser och att den skenande elkrisen beror på att vi har uppdelade elzoner i Sverige. Kanske håller man med om att det var lite dumt att stänga ner ett par kärnkraftsverk som ju ändå fungerade. Även om de nog var lite väl farliga och ingen "hållbar" lösning på sikt...

När jag börjar nysta i det här så öppnas en avgrund av misstag och sabotage från vår egen regering. Om det jag hittat bara stämmer till 50% så måste regeringen bort på dagen. Man ska då komma ihåg att det i grunden handlar om att minska utsläpp av koldioxid, livets gas som inte innebär någon som helst risk för vare sig människa eller klimat.

Detta är vad jag hittat påståenden om, bemöt dem gärna en och en i tråden.

1. Sverige har historiskt inga problem med vare sig el eller elnät. Allt fungerar perfekt.
2. Sverige har låga koldioxidutsläpp och har för den omställningen betalat dyrt med bl.a skattemedel.
3. EU uppfinner ett system med utsläppsrätter för att ytterligare tvinga fram omställningen. Det gäller bara inom EU.
4. Regeringen beslutar att stänga ned våra kärnkraftsverk, för att de påstås farliga och inte gå renovera.
5. Sverige satsar istället stort på ineffektiv vindkraft genom att skövla våra skogar och ersätta med betongfundament där gigantiska industrikomplex massdödar insekter och fåglar.
6. Elbrist och obalans uppstår när vindsnurrorna inte levererar.
7. Gamla kolkraftsverk från 50-talet måste tas i bruk för att elnätet över huvud taget inte ska kollapsa.
8. Regelbundna och kontrollerade strömavbrott måste nu aktiveras av samma anledning.
9. Svenskarnas intjänade utsläppsrätter på drygt 50 miljarder varken används eller säljs, utan skänkes istället bort av regeringen till andra länder.
10. Pga saknade utsläppsrätter måste svensken nu betala med böter för de stora kolkraftsverk som nu eldas igång.

Är detta en korrekt bild av läget, och hur känner den fogliga svensken inför det? Det blir ju tydligt att vårt land styrs av människor som knappt klarar av att knyta skorna själva.

Hur f-n ska man ruska liv i svensken innan valet?

Asien började köpa mer gas,
priset gick upp, hus i Europa värms upp av gas. Vi ger bidrag till södra Europa för att klara pandemin. Dom använder våra pengar att köpa gas för som samtidigt driver upp priset.
Precis då stryper Ryssland 80% av gasen till Europa.

Detta är inget som inte Jimmie, Gustav kasselstrand eller ens den allsmäktige Kenth ekerot hade kunnat förhindra tyvärr.
Citera
2022-08-25, 09:02
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Asien började köpa mer gas,
priset gick upp, hus i Europa värms upp av gas. Vi ger bidrag till södra Europa för att klara pandemin. Dom använder våra pengar att köpa gas för som samtidigt driver upp priset.
Precis då stryper Ryssland 80% av gasen till Europa.

Detta är inget som inte Jimmie, Gustav kasselstrand eller ens den allsmäktige Kenth ekerot hade kunnat förhindra tyvärr.

Precis så här brukar det ju låta ute i stugorna. Men det blir ganska många punkter från min lista som du inte inkluderade, och vi får då anta att du helt enkelt bedömmer dem som falska?

Bara det faktum att regeringen mitt i allt elände beslutar att skänka bort 50-70 miljarder av svenskarnas pengar från intjänade utsläppsrätter, borde kunna drivas rättsligt.
Citera
2022-08-25, 09:08
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanyeHaest

Jag har ju själv inga källor med i min TS, just för att det är rykten och uppfattningar jag vill reda ut.

Men vill du som verkar desto mer insatt bifoga källa på att vi alltid har haft problem med våra elnät av samma typ som nu uppstått? Underhåll är en sak, men det är vad jag förstår inte anledningen till att det kommer krävas planerade elavbrott?
Citera
2022-08-25, 09:37
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den så kallade elkrisen uppkommit. Pratar därför ibland med folk om det, men kommer inte framåt.

Citat:
Helt riktigt. Sverige fick inte problem med höjda elpriser när Barsebäcksverket stängdes.
Citat:
2. Sverige har låga koldioxidutsläpp och har för den omställningen betalat dyrt med bl.a skattemedel.
Hur mycket har Sverige förlorat på att vi nu är mindre beroende av fossila bränslen än de flesta länderna i EU?
Citat:
3. EU uppfinner ett system med utsläppsrätter för att ytterligare tvinga fram omställningen. Det gäller bara inom EU.
Ser som det stora problemet att andra länder gör för lite för att minska användningen av fossila bränslen. Inte att EU gör för mycket.
Har för mig att systemet med utsläppsrättätter kommer från USA.
Citat:
4. Regeringen beslutar att stänga ned våra kärnkraftsverk, för att de påstås farliga och inte gå renovera.
Framför allt är kärnkraften inte långsiktigt hållbar. Storbritannien var under cirka 200 år värden största stenkolsproducent. Sedan blev det för dyrt att producera stenkol där. Nu får man importera den stenkol man behöver. Det är samma med kärnkraftsbränsle. Man plockar de lägst hängande frukterna först sedan blir det dyrare och dyrare att producera när den kvarvarande mängden minskar. Varför ska man inte i stället satsa på energi från solen om det inte blir dyrare? Solen kommer troligtvis lysa över jorden även om 1000 år.
Citat:
5. Sverige satsar istället stort på ineffektiv vindkraft genom att skövla våra skogar och ersätta med betongfundament där gigantiska industrikomplex massdödar insekter och fåglar.
Biltrafiken dödar väsentligt mer insekter och fåglar.
Citat:
6. Elbrist och obalans uppstår när vindsnurrorna inte levererar.
Har Sverige drabbats av elbrist?
Citat:
7. Gamla kolkraftsverk från 50-talet måste tas i bruk för att elnätet över huvud taget inte ska kollapsa.
Gamla kolkraftverk måst tas i bruk därför ingen ställde frågan innan sanktioner mot Ryssland infördes.
Är ryssarna mer beroende av bilar och möbler från EU än vad EU är beroende av rysk olja och gas?
Citat:
8. Regelbundna och kontrollerade strömavbrott måste nu aktiveras av samma anledning.
Ren spekulation. Men det är bra om onödig elförbrukning upphör. När jag var ung var villaområdet jag bor mörklagt under natten, förutom gatubelysning. Nu förses i stort sett varje nybyggt hus med fasadbelysning. Som i vissa fall verkar lysa dygnet runt.
Citat:
9. Svenskarnas intjänade utsläppsrätter på drygt 50 miljarder varken används eller säljs, utan skänkes istället bort av regeringen till andra länder.
Systemet med utsläppsrätter är en jävla skit. Koldioxidskatt är redigare.
Citera
2022-08-25, 09:39
Medlem
Mullrets avatar
Ett sätt är att införa enhetligt elpris i hela landet.

Exempelvis 1.50 :-/ kWh.

Så går såklart vissa områden plus och andra minus. Det får då regleras mellan områdena genom någon statlig funktion.

Tyvärr är vi bundna sälja till EU mtp vi är med i EU och har avtal kring elen.

Om priset lagstadgas kan inte EU klaga, ej heller medborgarna.

Går energibolagen back så får staten skjuta till medel. Eller sätta ett pris så det går +/- noll.

På så vis duckar vi till viss de utländska ägarnas inflytande på elbolagen i landet.
Senast redigerad av Mullret 2022-08-25 kl. 10:02.
Citera
2022-08-25, 09:52
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Det började ganska bra, men spårade snabbt.

4. Svensken röstade ja till nedläggning. Ägarna har lagt ner för att dom ansett att kärnkraft inte är lönsamt.
Vi fick väl på 80-talet efter en olycka rösta om HUR den skulle avvecklas på sikt, inte om den skulle det. Kan beskattningen vara anledningen till dålig lönsamhet? Alltså återigen ett medvetet skapat problem.
Citat:
5. Vad menar du med ineffektiv? 2001 producerade vindkraften 27,4 TWh i Sverige vilket är ca 20% av all el i Sverige och det är den elen som är billigast att producera.
Ok! Min uppfattning är att den levererar ganska dåligt och att framförallt tillförlitligheten är ett stort problem. Här är ett inslag som delvis ligger till grund för min undran: https://swebbtv.se/w/9hanHQPZyRERKjhxATfQ63 (start 10:20)
Tycker inte att han låter helt övertygande, men är han helt ute och cyklar?
[/quote]
Citat:
6. Sverige har Europas högsta elöverskott, och Sverige har även elöverskott dom dagar det inte blåser. T.ex. igår mellan kl 7 och kl 18 stod vindkraften bara för 3% av Sverige elproduktion och ändå exporterade Sverige mängder med el. T.ex. kl 7 var Sverige elexport 3500MW. Obalans i elnätet uppstår även från kärnkraft. Vattenkraft är bäst för att reglera obalans.
Så elbrist har vi inte, men obalans?
Citat:
7. Elnätet står inte på gränsen till nån kolaps. Alla kraftverk som nödstartas gör det för att det är lönsamt, inte för att det behövs. Svenska kraftnät som äger och övervakar elnätet har inte begärt in hjälp av kol eller oljekraftverk under sommaren. När Karlshamn körs så producerar det 500MW samtidigt som SE4 EXPORTERAR 2000MW ut från Sverige. Så det handlar inte alls om behov, utan enbart $$$$$$ från ägarnas sida.
Men det tycker jag även etablerad media nu börjat erkänna, att det är pga att elnätet har destabiliserats och av den anledningen riskerar att krascha. Fel alltså?
Citat:
8. Nödplan för strömavbrott har ALLTID funnits på agendan.
T.ex.
2004-2007 https://energimyndigheten.a-w2m.se/F...ourceId=104058
2010 https://www.ei.se/download/18.d4c49f...i-R2010-18.pdf
2010 https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--2979--SE
2015 https://www.kraftringen.se/globalass...fektbrist.pdf/
2019 https://www.bostadspolitik.se/2019/0...tadsbyggandet/
Det är väl inga problem att ha en nödplan? Problemen kommer när den måste användas. Eller?
Citat:
10. Vad är det för böter du pratar om? Om Juniper kör Karlshamn och säljer elen till Polen och Tyskland så får dom lösa den ekonomiska biten mellan sig. Det är inget som drabbar Svenska konsumenter.
Har fått uppfattningen att om man släpper ut koldioxid utanför befintliga utsläppsrätter (som nu skänkts bort) så innebär det en ekonomisk bestraffning. Fel?
Citera
2022-08-25, 09:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men det tycker jag även etablerad media nu börjat erkänna, att det är pga att elnätet har destabiliserats och av den anledningen riskerar att krascha. Fel alltså?

Men anledningen att det är mer labilt nu är för att de inte använt nätavgiften att modernisera elnätet vilket nätavgiften är lagstadgad att göra. Istället har de använt nätavgiften att betala ut bonusar till ägarna.
Citera
2022-08-25, 10:02
Medlem
Citat:
10. Vad är det för böter du pratar om? Om Juniper kör Karlshamn och säljer elen till Polen och Tyskland så får dom lösa den ekonomiska biten mellan sig. Det är inget som drabbar Svenska konsumenter.

Tyvärr inte. Den sista MWh såld till det högsta priset sätter priset för alla den timmen i det elområdet.

Detta är för- och nackdelen med avreglerad marknad, det finns ingen övre gräns för hur dyrt det kan bli stundtals men i det långa loppet försöker den osynliga handen minska priserna.

Om alla hade haft en konto hos Nordpool och satt vilket pris de var beredda att betala istället för att deras elbolag sätter det åt dem till liggande åtta, så skulle vissa bli utan el vissa timmar men priset skulle rasa drastiskt.
Citera
2022-08-25, 10:05
Medlem
Ghastens avatar
Tycker det är konstigt att vi väljer att sälja av el men ändå höja priserna. Det är äckliga bolagen som lurar skiten av oss. Precis som bankerna höjer räntan på lånade pengar men inget till oss som spara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in