Citat:
Ursprungligen postat av
natapakta
Andra stycket tycker jag är rätt så diffus.
Det verkar som att AfS är för att kasta ut varenda andra generationens invandrare från MENA-regionen också om man ska följa det stycket eftersom dom säger att dom även är för att utvisa laglydiga, välanpassade andragenerationare. Här tycker jag det blir ett problem när man inte kan förklara detaljerat vilka av dessa laglydiga och anpassade andragenerationare som kan vara kvar. AfS går ut med att det givetvis även kan bo folk med utomeuropeiskt härkomst i Sverige också. Men det går inte ihop med det andra stycket.
Ska sekulära bosniern Armin 29 år utbildad, laglydig etc. skickas hem?
Ska sekulära anpassade Abdullah med rötter från Marocko, född i Sverige, som är laglydig, hyser ingen svenskfientlighet etc. skickas hem?
Det är trots allt väldigt många av invandrartalet som består av dom två typerna av personer.
Har inga problem att skicka hem alla missanpassade och/eller kriminella invandrare varesig det är första eller andragenerationen eller dom som kommit i närtid från Syrien/Afghanistan. Men att dom ska skicka ut varenda kotte som ändå är född här och som lever i harmoni med svenskar även om de kanske kommer från något avlägset land ursprungsmässigt och vars föräldrar kanske inte borde ha haft uppehållstillstånd från början gör att jag börjar känna mig osäker på afs. Det är trots allt människor som arbetar och bidrar till Sverige i mångt och mycket. Typ som Navid och Hanif Bali. Den här typen av personer är väldigt många och borde fredas.
Krasst talat behöver man få ner de hitkomna
volymerna till en nivå där de inte längre formar eller riskerar att forma parallella kulturer/diasporor i landet, med andra ord den nivån där assimilation är möjlig till skillnad från den mer ömsesidiga integration vi har idag. Annorlunda uttryckt: den nivå där anpassningen bara behöver ske från utlänningarnas sida.
Att i detalj kunna avgöra i förväg vilka som kan bli aktuella för att uppnå detta låter sig förstås inte göras. En anledning är att återvandringsbudskapet som sådant ger helt andra signaler som kommer att tvinga fram reaktioner hos utlänningarna som hittills inte varit motiverade, vad gäller frågor som ifall detta verkligen är deras hemland och om de borde göra mer för att smälta in i det svenska samhället. Rimligtvis blir en stark återvandringslinje till en vattendelare i den invandrade populationen, där vissa bestämmer sig för att stanna och närma sig svenskarna och andra att avlägsna sig från svenskarna och dra härifrån.