2022-08-24, 19:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Absolut, det är subjektivt. Men jag vet skillnaden mellan springa och gå.

Mitt inlägg gäller inte om detta är logiskt eller troligt, det är upp till var och en att avgöra.

Detta rör frågan om TPs påstående om det gick att starta efter makarna Palme kl 23.15 (den tid som TP tog från GRK) och nå stämpelklockan 23.19 utan problem. Vilket är det första som måste kontrolleras innan man idiotförklarar teorin. Det har inte gjorts på korrekt sätt av de som presenterat mätningarna.

Ja, självklart, man måste tänka sträckorna för båda till en specifik punkt där de möts, för att bestämma deras respektive hastigheter. Det finns egentligen ingen gräns för hur sakta man kan gå, däremot uppåt hur fort en människa kan röra sig. Man måste rimlighetsbedöma. Som jag säger så funkar det inte om starten skedde 23.17, då skulle SE i form av Grandman inte hunnit till stämpelklockan i tid utan att springa. Startade dom t ex 23.12 blir hastigheten orimligt låg för Palme osv.

Problemet är att vi inte vet när dom startade, eller hur dom rört sig momentant. Om vi inte vet det, hur kan vi då veta att det är omöjligt? Vi vet bara med säkerhet hur lång tid det tar att gå utan att dra benen efter sig till dörrarna jag beskrev.

För mig är det simplare än så. Vill man ha det till att Mårten såg mördaren så gick han efter LOP.

Då ska han jämföras med LOP. Finns det något som tyder på att detta par som verkar ha en bra grundkondition gick sakta när det var minus 5 och blåste kallt?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-08-24 kl. 19:58.
Citera
2022-08-24, 19:58
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
För mig är det simplare än så. Vill man ha det till att Mårten såg mördaren så gick han efter LOP.

Då ska han jämföras med LOP. Finns det något som tyder på att detta par som verkar ha en bra grundkondition gick sakta när det var minus 5 och blåste kallt?

Finns det exakta sträckor uppgivna?

Det här är en bra sida om själv vill kolla sträckor.
https://distansen.se/?location=stockholm
Citera
2022-08-24, 19:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad menar du med "sådant vittne". Finns det inte flera vittnen som nämner mörk rock och eventuell huvudbonad?

Dessutom är anteckningarna för alla förhör på mordplatsen borta.

Förhöret med AD du refererar till är från polisstationen vad det verkar. Och blev han medtagen dit så är det troligt att han blivit hörd av polis redan innan.

Du kan ha rätt. Är "KCV" polisstationen, där AH och AD hördes kvart och tjugo över tolv?

AD torde vara "taxichauffören" nedan med tanke på det som sägs, bl.a. "lång pipa" och att de tre stod och pratade.

Här kan vi också ha den "bryska behandling" som MOP-spanaren gärna tar upp:

"Windén började då fråga i folksamlingen om det var någon som hade sett något. Han fick då kontakt med en taxichaufför. Denna taxichaufför befann sig i utkanten av folksamlingen.

Han uppgav att han hade gjort iakttagelser. Windén bad då att få legitimation. Han fick någon typ av legitimation och taxichauffören berättade vad han hade sett samt lämnade även ett signalement.

Windén kan i dagsläget ej erinra sig namnet på taxichauffören. Detta namn finns nedtecknat i den polisanmälan som Windén senare skrev.

Efter det att Windén erhållit signalementet på gärningsmannen sprang han iväg till tjänstebilen för att via polisradion utlarma detta.

[...]

När ambulansen skulle åka från platsen uppstod ett mindre tumult. Flera personer i folksamlingen hade samlats vid ambulansen.

Offrets hustru, vilken senare visade sig vara LP, ville åka med i ambulansen. Någon av ambulanspersonalen var dock avvisande till detta. Det hela slutade dock med att LP fick åka med i ambulansen. Windén uppger att han på platsen endast iakttagit en ambulans.

Sedan ambulansen lämnat platsen sökte Windén finna fler vittnen till gärningen. Han samtalade ånyo med taxichauffören.***

[...]

När Windén återvände till taxichauffören för att söka komplettera sina tidigare inhämtade uppgifter, stod det en kvinna bredvid dem. Hon vidimerade efter hand de uppgifter som taxichauffören lämnade.

Enligt Windéns minnesbild berättade taxichauffören om att två män, iklädda rockar samt en kvinna, hade stått och pratat.

En av männen hade därefter dragit fram ett vapen med lång pipa och skjutit den andre mannen framifrån. Dessa uppgifter nedtecknade Windén sedermera på den polisanmälan han skrev.

[...]

Journalister började anlända till platsen. De skulle intervjua taxichauffören, från vilken Windén hade inhämtat vittnesuppgifter. Windén uppmanade dock taxichauffören att ej tala med journalisterna innan han hade förhörts på kriminalen. Detta för att taxichaufförens uppgifter ej skulle förändras i samband med samtalen med journalisterna.

Vid okänd tidpunkt sedan brottsplatsen avspärrats med hjälp av polismännen ur de till platsen anlända pikéterna, begav sig Windén och Söderström i polisbilen tillsammans med ett vittne till KCV. I egna bilar, i karavanen, körde taxichauffören samt en utlänning som Windén hade nedtecknat uppgifter på."

***) Är det vid den här tidpunkten som Skandiamannen överhör samtalet mellan AD och Windén?

Frågan är i så fall vad han gjorde under två-tre minuter inne på Tunnelgatan. Mystiken tätnar ...
Senast redigerad av Dalulven 2022-08-24 kl. 20:18.
Citera
2022-08-24, 20:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
PH har fått detta återgivet för sig av en som intervjuade SE, så han drar slutsatser utifrån det.

Det är ju ingen vetenskaplig avhandling så de kan mycket väl ha kallat en revolver för "pistol".

Behöver inte ens vara SE som gjorde det, utan den som pratade med SE och rapporterade in till PH.

Poängen är att SE kunde höra på ljudet att det var ett mindre vapen än de Holmér snurrade runt i TV.

Eller i alla fall mindre än en .357 Magnum. Det är definitivt en specialkunskap.

SE tycker, i likhet med flera (andra) vittnen, att skotten lät mindre än förväntat. Är dessa då vapenexperter?

Det är möjligt att SE är väl förtrogen med vapen, men det är inget jag kan se har täckning i det som åberopas. Det blir att koka soppa på en tomhylsa. Att utifrån detta lägga in förtrolighet med eller kunskap om vapen på lista med indicier mot, eller försvårande omständigheter för SE försvagar mest saken.

SE har, som de flesta, föreställningar om hur mycket ett tyngre vapen borde låta. Han är orienterad om mordet och har, liksom många andra, uppfattningar om omständigheterna och däribland valet av vapen. Mer kan man nog inte säga?

Citat:
"SE kommenterade 'nyårssmällarna' så att det knappast kunde ha varit en Smith-Wesson eftersom en så grovkalibrig pistol skulle ha åstadkommit ett starkare ljud."

Detta räcker inte för att kunna tas som intäkt för några "specialkunskaper". Det skulle fordra ett utförligare resonemang att bedöma kunskapsnivån i.

Man kan för övrigt notera att SE liknar ljudet vid "avgasknall". Jag har tidigare skrivit att när jag kollat på attentat vid tiden, så uppfattades just revolverskott i miljö med trafik ofta som just sådana av folk i omgivningen.
Citera
2022-08-24, 20:21
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Vad du eller jag tror spelar ingen roll. Teorin är inte falsifierbar och de personer jag sett presentera resultaten kommer med falsk information som vissa tyvärr köpt rakt av. Dags för foliehatts-rockad !!!
Citera
2022-08-24, 20:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
SE tycker, i likhet med flera (andra) vittnen, att skotten lät mindre än förväntat. Är dessa då vapenexperter?

Det är möjligt att SE är väl förtrogen med vapen, men det är inget jag kan se har täckning i det som åberopas. Det blir att koka soppa på en tomhylsa. Att utifrån detta lägga in förtrolighet med eller kunskap om vapen på lista med indicier mot, eller försvårande omständigheter för SE försvagar mest saken.

SE har, som de flesta, föreställningar om hur mycket ett tyngre vapen borde låta. Han är orienterad om mordet och har, liksom många andra, uppfattningar om omständigheterna och däribland valet av vapen. Mer kan man nog inte säga?

Detta räcker inte för att kunna tas som intäkt för några "specialkunskaper". Det skulle fordra ett utförligare resonemang att bedöma kunskapsnivån i.

Man kan för övrigt notera att SE liknar ljudet vid "avgasknall". Jag har tidigare skrivit att när jag kollat på attentat vid tiden, så uppfattades just revolverskott i miljö med trafik ofta som just sådana av folk i omgivningen.

Hm. Ja, jag vet inte vad allmänheten, på den tiden, skulle kunna jämföra med: Dirty Harry-filmerna?

Haha. Tomhylsa! En tunn soppa, indeed. Men det han sa räckte för att göra PH misstänksam.

Hade varit värt att undersöka närmare när det begav sig, i alla fall.
Citera
2022-08-24, 20:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Efter det att Windén erhållit signalementet på gärningsmannen sprang han iväg till tjänstebilen för att via polisradion utlarma detta.

En klart plausibel förklaring till varför SE blev "avsnäst" är att Windén hade bråttom för att få signalementet utlarmat. "Vi har redan ett signalement" passar rätt bra här.
Citera
2022-08-24, 20:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
En klart plausibel förklaring till varför SE blev "avsnäst" är att Windén hade bråttom för att få signalementet utlarmat. "Vi har redan ett signalement" passar rätt bra här.

Tror SE var på språng efter poliserna just då, enligt sin story, för det är i samband med utlarmandet som ambulansen inkommer och ambulanspersonalen börjar jobba med kroppen. Ett förlopp som SE missar, eller bara ser slutet på. Han kommer tillbaka efter det, om man får tro hans berättelse. Men det är ändå inte omöjligt att Windén tyckte att han hade tillräckligt med AD:s uppgifter, och avvisade SE.

SE säger att den som tog uppgifter var en "nyanländ ung polisman" och "en relativt kort ung polisman".

Frågan är i så fall varför SE uppfattade Windén som ny på platsen. Såg han honom inte 20 meter bort, när de klev ur polisbilen?

Stämmer det att Windén är "relativt kort"?
Senast redigerad av Dalulven 2022-08-24 kl. 20:59.
Citera
2022-08-24, 20:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vad du eller jag tror spelar ingen roll. Teorin är inte falsifierbar och de personer jag sett presentera resultaten kommer med falsk information som vissa tyvärr köpt rakt av. Dags för foliehatts-rockad !!!

Det enda jag sett är att SVT gjorde ett försök till kontroll av teorin. Men deras försök innehöll allt för många felaktigheter.

Jag hävdar att det är helt felaktigt att utgå från en tid och hävda att SE skulle hinna.

Mårten är tydlig, mannen går inte innan LOP. Så det är ointressant att göra något annat än jämföra Grandman SE med LOP.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-08-24 kl. 21:04.
Citera
2022-08-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ok. Spinn vidare. Vad var det som fanns då?
3 entrédörrar

2 sjallusi portar till varuintaget.

1 nödutgång/SB dörr

Garagenedfart med gallergrind. En dörr i gallergrinden ledde till det beryktade cykelförrådet.

Den larmande dörren låg nere i garaget.
Citera
2022-08-24, 22:26
Medlem
Citat:
Alla som säger sig ha sett mordet. Det nämns redan på lördag morgon att det fanns över 10 vittnen. Men visst, du får gärna tro att SE kunde skanna av vittnessituationen i samma stund han begår mordet, och att han skulle avfärda dessa 10+ vittnen.

Det är LP, AB och LJ han skulle vara orolig för. Frågan är om GM oavsett märkte dom och om han mötte deras blick.

LJ kan HM räknat ut att det inte kan varit nått tydligt signalement.

Då är det AB och LP kvar att oroa sig för.

Resten sitter i bilar.

Vittnen som kan sett hans ansikte och vittnen som sett det på avstånd och sett händelsen som helhet.

Det tvetydiga signalementet borde gett GM hopp och ledtråd om vad som setts.
Citera
2022-08-24, 22:30
Medlem
Citat:

Finns inget dåligt väder ...bara dåliga kläder.

Var dom inte varmt klädda med pälsmössa osv?

Det kanske inte var obekvämt att strosa fram i kylan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in