2022-08-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Har dom inte sikten från en fransk tillverkare? I.s.f. lär dom inte kunna köpa sådana.

Jag vet inte hur de lösa problemet. Men jag utgår att ryssarna inte är helt dumma huvudet. Antingen

1 Lager

2 Köper av andra

3 Producerar själv
Citera
2022-08-24, 10:12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
BMP-3 är ju också en miniatyr T 72 med auto loader och en amunitionskarusell som är dålig när den exploderar för besättningen och infanteriet i den.
Frågan är om det finns någon bak i vagnen, sedan Afghanistan så brukar pansarskyttegruppen åka ovanpå vagnen.
Citera
2022-08-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
5,514 civila dödsoffer att beklaga enligt FN (oklart hur många som dödats av ryska armén, ukrainska armén resp miliserna i DPR/LPR):
https://www.ohchr.org/en/news/2022/08/ukraine-civilian-casualty-update-15-august-2022

Amerikansk och brittisk media basunerar oupphörligen ut att Ryssland "target civilians". Då gör ryssarna verkligen ett uselt jobb och har en hel del att lära av USA/UK, som ju dödade minst 22k civila på tre dygns terrorbombningar bara i Dresden.

Men din dumma jävel du begriper väl att det är milsvid skillnad mellan att så som ryssarna gör nu = kriga vårdslöst och att sporadiskt men upprepade gånger bomba och beskjuta civila mål mot att som under andra världskriget genomföra massiva terrorbombningar av civila mål? Det gör ju inte att ryssarna gör rätt i att vara just vårdslösa när dom krigar idag. Jag blir så jävla äcklad av äckliga whataboutister som du.
Citera
2022-08-24, 10:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror det är mycket som är svårt att förstå om krigsekonomi. Jag gissar att BNP-3 är dyrare (för en utländsk kund) för att där ska kunden betala utvecklingskostnaderna. De är "avbetalda" på BNP-2. Men för ryssen spelar det ingen roll nu.

Sen har vi komponentfrågan, kanske lättare att få komponenterna till BNP-2 under sanktioner?

Om det är ren ekonomi (dvs jag har fel ovan) och BNP-3 rent faktiskt är dyrare, gissar jag på att ryssarna prioriterar att ha många istället för några få bra. Jag tror inte kvaliteten på infanterifordon är speciellt avgörande? Men man måste ha dem, och gärna så många som möjligt.
Med tanke på att BMP-3 togs i bruk redan 1987 så är det onekligen märkligt att producera ännu äldre vagnar som BMP-2. Vikten är också ungefär samma (18.7 resp. 14.3 ton), vilket ter en indikation på total kostnad.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMP-3

Med tanke på lanseringsåret 1987 så bör i princip allt i vagnen vara gammal sovjetisk teknik, och då borde importsanktionerna vara ett mindre problem. Så lite konstigt är det.
Citera
2022-08-24, 10:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
BMP-3 är ju också en miniatyr T 72 med auto loader och en amunitionskarusell som är dålig när den exploderar för besättningen och infanteriet i den.

Oj är den lika farlig. Undrar varför ryssarna gör sådana farliga saker?
Citera
2022-08-24, 10:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Frågan är om det finns någon bak i vagnen, sedan Afghanistan så brukar pansarskyttegruppen åka ovanpå vagnen.

Men kanske afghanerna inte hade artilleri? Om Ukraina skjuter artilleri så vill man nog inte sitta utanpå.
Citera
2022-08-24, 10:19
Medlem
Citat:
Det är intressant. Ryssarna lyckas bättre än amerikanerna med att inte döda civila. Men det visar också att det var inte såå idiotiskt som jag trodde att inte sluta fred före krigsutbrottet eller när ryssarna drog sig tillbaka från Kiev. Man har nu fått 4 månaders extra krig för den relativt låga siffran 10-15 000 döda om vi räknar högt. Krig tills i vår kommer kosta 20 000-30000 döda civila ytterligare, kanske mindre.

Det gör de inte. Det går inte jmf olika tidsåldrar med annan teknik, regler och taktik.

Du får titta på mängden bomber och jmf moderna krig.

PS om Drozd hade varit lite smart och fortfarande velat använda WWII som exempel så hade han nämnt Tokyobombningarna. 9-10 Mars minst 100 000 döda.
Citera
2022-08-24, 10:21
Medlem
Enligt "Ukrinform" har ukrainska styrkor slagit tillbaka (bög)ryska försök att avancera mot Bakhmut och Avdiivka.

Personligen tror jag att Ukraina fört fram förstärkningar medan dom bögryska styrkorna är slitna och decimerade.
Citera
2022-08-24, 10:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det gör de inte. Det går inte jmf olika tidsåldrar med annan teknik, regler och taktik.

Du får titta på mängden bomber och jmf moderna krig.

PS om Drozd hade varit lite smart och fortfarande velat använda WWII som exempel så hade han nämnt Tokyobombningarna. 9-10 Mars minst 100 000 döda.

Det är en klassisk "this time it is different". WWII är väl lite överdrivet att jämföra med. Inte bara pga teknologin men pga att insatserna var så höga. 1943 behövde alla verkligen vinna, ingen kunde backa hem.

Om ryssarna blir trängda så kommer också de civila dödstalen att ticka upp.
Citera
2022-08-24, 10:25
Medlem
Citat:
Det är intressant. Ryssarna lyckas bättre än amerikanerna med att inte döda civila. Men det visar också att det var inte såå idiotiskt som jag trodde att inte sluta fred före krigsutbrottet eller när ryssarna drog sig tillbaka från Kiev. Man har nu fått 4 månaders extra krig för den relativt låga siffran 10-15 000 döda om vi räknar högt. Krig tills i vår kommer kosta 20 000-30000 döda civila ytterligare, kanske mindre.

Och minst en kvarts miljon döda ukrainska ”soldater” hittills. Zelensky skickar ukrainas folk till slakt.
Citera
2022-08-24, 10:41
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja enligt Wikipedia var dödstalen för USA 58230 döda så om det stämmer har vi drygt 13000 kvar i det Ukrainska kriget innan det slås.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vietnamkriget

Varav 9000 var rena olyckor tex som inte hade med striderna att göra. Enligt länken i mitt svar till amerikansk statistik så dog drygt 40000 som killed in action.

Så frågan är om Ukraina uppskattar "killed in action" eller om de tar med ryZZka soldater som dör av sjukdomar o olyckor?

ACCIDENT

9,107

DECLARED DEAD

1,201

DIED OF WOUNDS

5,299

HOMICIDE

236

ILLNESS

938

KILLED IN ACTION

40,934

PRESUMED DEAD (BODY REMAINS RECOVERED)

32

PRESUMED DEAD (BODY REMAINS NOT RECOVERED)

91

SELF-INFLICTED

382

Total Records

58,220
Citera
2022-08-24, 10:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Och minst en kvarts miljon döda ukrainska ”soldater” hittills. Zelensky skickar ukrainas folk till slakt.

Det är nog inte 250 000 döda, men döda+sårade. Ingen vet. Men om man ser Iskanderkratrar och TOS-1, så kan man om man inte är helt marinerad i propaganda räkna ut att förlusterna är gigantiska.

Man får ju ändå utgå från att de allra flesta själva vill det. Men det är moraliskt intressant att våra skattekronor går till den typen av närmast självmordshjälp, istället för att försöka hitta diplomatiska lösningar som uppnår samma sak.

I sämsta fall så dör de av etnonationalism. Sprida den ukrainska kulturen.
I näst sämsta fall dör de för en gränslinje (som Sovjet drog åt dem). Helt idiotiskt.
I bästa fall dör de för att de tror att om de inte slåss, så erövrar Ryssland dem och förryskar dem och våldtar deras mammor och barn.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-08-24 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in