2022-08-24, 09:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det tror jag inte de är. Har du några bra källor att de är det. Men de behöver även bygga BMP-2. De minskar produktionen på BMP-3 för de är mycket dyrare än BMP-2. Problemet är att det tar väl tid att ändra vissa produktionslinjer från BMP-3 till BMP-2.

BMP-3 är väl runt 2-3 gånger dyrare än en BMP-2.

Men man kan ske skillnaden på vilka som senast köpte BMP-2 - Yemen och Afghanistan

BMP-3 såldes senast till Sydkorea, Grekland och Saudi.

Man kan gissa en viss kvalitetsskillnad.

Varför ändrar Ryssland till BMP-2 från BMP-3 om deras ekonomi är så bra enligt vissa "rysslandkännare"? Det är den stora frågan. Gör de det för deras ekonomi är egentligen ganska dålig eller skiter de i sina soldater? Ut i från vad vi vet så är det nog båda skälen.

Jag tror det är mycket som är svårt att förstå om krigsekonomi. Jag gissar att BNP-3 är dyrare (för en utländsk kund) för att där ska kunden betala utvecklingskostnaderna. De är "avbetalda" på BNP-2. Men för ryssen spelar det ingen roll nu.

Sen har vi komponentfrågan, kanske lättare att få komponenterna till BNP-2 under sanktioner?

Om det är ren ekonomi (dvs jag har fel ovan) och BNP-3 rent faktiskt är dyrare, gissar jag på att ryssarna prioriterar att ha många istället för några få bra. Jag tror inte kvaliteten på infanterifordon är speciellt avgörande? Men man måste ha dem, och gärna så många som möjligt.
Citera
2022-08-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror det är mycket som är svårt att förstå om krigsekonomi. Jag gissar att BNP-3 är dyrare (för en utländsk kund) för att där ska kunden betala utvecklingskostnaderna. De är "avbetalda" på BNP-2. Men för ryssen spelar det ingen roll nu.

Sen har vi komponentfrågan, kanske lättare att få komponenterna till BNP-2 under sanktioner?

Om det är ren ekonomi (dvs jag har fel ovan) och BNP-3 rent faktiskt är dyrare, gissar jag på att ryssarna prioriterar att ha många istället för några få bra. Jag tror inte kvaliteten på infanterifordon är speciellt avgörande? Men man måste ha dem, och gärna så många som möjligt.

Frågan är ju då hur snabbt kan dom tillverkas och börja användas.
Citera
2022-08-24, 09:45
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:

BMP-3 är ju också en miniatyr T 72 med auto loader och en amunitionskarusell som är dålig när den exploderar för besättningen och infanteriet i den.
Citera
2022-08-24, 10:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
5,514 civila dödsoffer att beklaga enligt FN (oklart hur många som dödats av ryska armén, ukrainska armén resp miliserna i DPR/LPR):
https://www.ohchr.org/en/news/2022/08/ukraine-civilian-casualty-update-15-august-2022

Amerikansk och brittisk media basunerar oupphörligen ut att Ryssland "target civilians". Då gör ryssarna verkligen ett uselt jobb och har en hel del att lära av USA/UK, som ju dödade minst 22k civila på tre dygns terrorbombningar bara i Dresden.

Det är intressant. Ryssarna lyckas bättre än amerikanerna med att inte döda civila. Men det visar också att det var inte såå idiotiskt som jag trodde att inte sluta fred före krigsutbrottet eller när ryssarna drog sig tillbaka från Kiev. Man har nu fått 4 månaders extra krig för den relativt låga siffran 10-15 000 döda om vi räknar högt. Krig tills i vår kommer kosta 20 000-30000 döda civila ytterligare, kanske mindre.
Citera
2022-08-24, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Rimlig och förväntad inställning från Erdogans sida.
Ukraina hade etablerade gränser och då går det inte för en del av Ukraina att säga att vi vill tillhöra A i stället för B eller "vi vill bryta oss ut".

Turkiet har lite liknande scenario med ett knippe kurder som gärna bryter sig ur.
Säger Erdogan att Krim kan få byta land så legitimerar han Kurderna.

Dessutom ockuperar Turkiet norra Cypern som dom anföll och ockuperar sedan dess. Det som är konstigt är att grekcyprioterna håller turkarna med ström och vatten. Den grekcypriotiska södra delen blomstrar mer eller mindre av företagsamhet. Och turkiska norra delen där säljer dom egendomar som tillhör grekcyprioter, till utlänningar. Fast numer så registrerar grekcyprioter vid europadomstolen så att dom har lagfarter som visar att dom är rättmätiga ägare.
Citera
2022-08-24, 10:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
I Vietnam dog det drygt 40000 amerikaner i strid.
KILLED IN ACTION 40,934

I siffran 58000 ingår olyckor, sjukdomar, mord, självmord mm

https://www.archives.gov/research/military/vietnam-war/casualty-statistics

Mja enligt Wikipedia var dödstalen för USA 58230 döda så om det stämmer har vi drygt 13000 kvar i det Ukrainska kriget innan det slås.

Citat:
Enbart i Vietnamkriget (det vill säga exklusive Laos och Kambodja) rapporterades cirka 58 230 amerikaner som stupade och cirka 1 900 som saknade. Det högsta antalet amerikanska soldater i Vietnam vid en och samma tidpunkt var drygt 569 000. Detta gäller dock endast amerikansk militär personal, med fötterna rent fysiskt i Vietnam. Till detta kommer också omkring 1,2 miljoner soldater stationerade utanför Vietnam.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vietnamkriget
Citera
2022-08-24, 10:03
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Frågan är ju då hur snabbt kan dom tillverkas och börja användas.

Ja. Jag hittar ingen litteratur om sånt, man borde kanske börja söka på ryska.
Citera
2022-08-24, 10:04
Medlem
Citat:

Det konstiga om jag har förstått rätt är att man bygger om BMP-3 produktionslinjer till BMP-2.

Här vad som står på en internetsida

"The BMP-3 is a significant upgrade on the BMP-2, it not only has thicker armour using a steel/ aluminium alloy and an upgraded turret, it also has a multitude of weapons systems and a laser rangefinder (which was lacking in the BMP-1 and BMP-2).
Citera
2022-08-24, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
MEd tanke på att de i stort sätt använt BMP-1 hela tiden så tror jag aldrig att det funnit tillräckligt med BMP 2 för att utrusta ryska förband.

Man skulle kunna tänka sig att de försätter med BMP 3s chassi men med ett BMP-2m torn.
Jag har en känsla av att 100mm kanonen inte fungerar som de har tänkt.
Men även chassit är problematiskt eftersom BMP3 är mer av en lätt stridsvagn än en konventionell IFV:

Du har en poäng med kanonen. Sen om de använder mycket BMP-1 så har den liknande logistiks som BMP-2. Precis som du säger BMP-3 är ett annat fordon, men då undrar jag om de använder BMP-3 chassi. Men jag är ingen expert på IFV. Jag vet bara att Ryssland och Ukraina har brist på det.
Citera
2022-08-24, 10:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Precis. Man kan jämföra hur Putin hårdstuderat Hitlers politiska manövrar och följt läromästaren in i minsta detalj men förutsättningarna är som natt och dag. Wehrmacht knäckte ett västeuropeiskt land (Frankrike) på sex veckor medan Putins mongolorcher är på ett 350 år till total ockupation-tempo av ett korrupt grannland som liknar Danmark geografiskt. Putins allo allo hemliga armén kvalitet kommer vara ihågkommen för sin totala inkompetens och värdelöshet.

Politiskt kanske Putin studerar Hitler men rent militärstrategiskt är de som natt och dag. Hitler körde fullon Blitzkrieg med massiv mobilitet. Ryssland har aldrig klarat något sånt även om de uppenbarligen försökte de första veckorna i Ukraina. Rysslands strategi som de är utrustade för och tränade är det som på engelska kallas "superior firepower", när man fokuserar långsam framdragning av artilleri. Det kräver dock att man har artilleri som är överlägset på något sätt, ex. att man når längre än fienden eller har luftherravälde. Vilket ryssarna saknar.
Citera
2022-08-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det konstiga om jag har förstått rätt är att man bygger om BMP-3 produktionslinjer till BMP-2.

Här vad som står på en internetsida

"The BMP-3 is a significant upgrade on the BMP-2, it not only has thicker armour using a steel/ aluminium alloy and an upgraded turret, it also has a multitude of weapons systems and a laser rangefinder (which was lacking in the BMP-1 and BMP-2).

Har dom inte sikten från en fransk tillverkare? I.s.f. lär dom inte kunna köpa sådana.
Citera
2022-08-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja enligt Wikipedia var dödstalen för USA 58230 döda så om det stämmer har vi drygt 13000 kvar i det Ukrainska kriget innan det slås.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vietnamkriget

58,281 dead[40] (47,434 from combat)[41][42]

https://en.wikipedia.org/wiki/Vietnam_War

Enligt källan:
HOSTILE DEATH 47,434
NON HOSTILE DEATH 10,786
Total Records 58,220

Vet dock inte vad Non Hostile Deaths inbegriper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in