Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det tror jag inte de är. Har du några bra källor att de är det. Men de behöver även bygga BMP-2. De minskar produktionen på BMP-3 för de är mycket dyrare än BMP-2. Problemet är att det tar väl tid att ändra vissa produktionslinjer från BMP-3 till BMP-2.
BMP-3 är väl runt 2-3 gånger dyrare än en BMP-2.
Men man kan ske skillnaden på vilka som senast köpte BMP-2 - Yemen och Afghanistan
BMP-3 såldes senast till Sydkorea, Grekland och Saudi.
Man kan gissa en viss kvalitetsskillnad.
Varför ändrar Ryssland till BMP-2 från BMP-3 om deras ekonomi är så bra enligt vissa "rysslandkännare"? Det är den stora frågan. Gör de det för deras ekonomi är egentligen ganska dålig eller skiter de i sina soldater? Ut i från vad vi vet så är det nog båda skälen.
Jag tror det är mycket som är svårt att förstå om krigsekonomi. Jag gissar att BNP-3 är dyrare (för en utländsk kund) för att där ska kunden betala utvecklingskostnaderna. De är "avbetalda" på BNP-2. Men för ryssen spelar det ingen roll nu.
Sen har vi komponentfrågan, kanske lättare att få komponenterna till BNP-2 under sanktioner?
Om det är ren ekonomi (dvs jag har fel ovan) och BNP-3 rent faktiskt är dyrare, gissar jag på att ryssarna prioriterar att ha många istället för några få bra. Jag tror inte kvaliteten på infanterifordon är speciellt avgörande? Men man måste ha dem, och gärna så många som möjligt.