• 1
  • 2
2022-08-23, 21:24
Medlem
Har precis fått fiber installerat i min bostad och skaffade en 100/100mbit/s bredbandsuppkoppling.

Jag har bra uppkopplingshastighet på datorn, både genom nätverkskabel och via wifi från routern, ligger runt 95-96mbit både upp och ner. Men på min mobil kommer jag bara upp i 30-35mbit och det spelar ingen roll om jag står med mobilen precis framför routern. Det är max vad jag kommer upp i.

Kan det bero på att min telefon inte klarar av högre hastighet då eller vad är det?
När jag går in och kollar avancerade nätverksalternativ på telefonen så står det 72mbps under nätverkshastighet.

Finns det nån inställning man kan ändra i telefonen eller är det enda att köpa ny telefon om jag ska kunna få ut max av fiberuppkopplingen via telefonen?

Det bör väl inte vara nåt i routern jag ska ändra för jag får ju som sagt bra uppkoppling via datorn när jag kör bredbandskollen över wifi.
Citera
2022-08-23, 21:41
Medlem
GretelThronbergs avatar
Jag skulle gissa att det beror på att mbiltelefonens wi-fi chip inte kan ta högre hastighet/bandbredd än så. Alternativt att du har en massa bakgrundapplikationer igång, mobila chip brukar ofta slå av på nedladdningshastighet när CPU är under belastning för att hindra värmeutveckling mm.
Citera
2022-08-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
Jag skulle gissa att det beror på att mbiltelefonens wi-fi chip inte kan ta högre hastighet/bandbredd än så. Alternativt att du har en massa bakgrundapplikationer igång, mobila chip brukar ofta slå av på nedladdningshastighet när CPU är under belastning för att hindra värmeutveckling mm.

Jag kan tillägga att det är en gammal samsung galaxy j5 från 2016.

Har stängt allting på telefonen när jag kör bredbandskollen så det är inga appar som påverkar hastigheten.

Så antagligen är det min telefon som inte har kapacitet för högre hastighet då?
Citera
2022-08-23, 22:33
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Jag kan tillägga att det är en gammal samsung galaxy j5 från 2016.

Har stängt allting på telefonen när jag kör bredbandskollen så det är inga appar som påverkar hastigheten.

Så antagligen är det min telefon som inte har kapacitet för högre hastighet då?

Behöver du mer hastighet på din mobil då?
Citera
2022-08-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Behöver du mer hastighet på din mobil då?

Egentligen inte men jag upplever att surfandet är jäkligt segt stundtals men jag tror nog det beror mer på telefonens prestanda nu för en uppkoppling på ca 30/30 som jag får ut nu ska ju vara mer än okej.

Har även problem med att telefonen tappar uppkoppling till wifi flera gånger per dag vilket jag först trodde berodde på min gamla router, men nu hände samma sak även med min nya, så det skulle nog inte skada att byta ut den här luren.
Citera
2022-08-23, 22:57
Medlem
Är det på 2.4 GHz eller 5 GHz som telefonen är uppkopplad mot routern?
Troligen är det hårdvaran som inte räcker till
72mbps är nog PHY rate hur fort telefonen och routern kommunicerar med varann. Brukar vara högre än vad man får ut mot nätet. 72 mbps låter lite.
Citera
2022-08-23, 22:57
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Egentligen inte men jag upplever att surfandet är jäkligt segt stundtals men jag tror nog det beror mer på telefonens prestanda nu för en uppkoppling på ca 30/30 som jag får ut nu ska ju vara mer än okej.

Har även problem med att telefonen tappar uppkoppling till wifi flera gånger per dag vilket jag först trodde berodde på min gamla router, men nu hände samma sak även med min nya, så det skulle nog inte skada att byta ut den här luren.

Kan väl även vara vissa hemsidor/appar som är sega då spelar det ingen roll ifall du har en 1000 eller 10 lina.
Citera
2022-08-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Är det på 2.4 GHz eller 5 GHz som telefonen är uppkopplad mot routern?
Troligen är det hårdvaran som inte räcker till
72mbps är nog PHY rate hur fort telefonen och routern kommunicerar med varann. Brukar vara högre än vad man får ut mot nätet. 72 mbps låter lite.

Enligt routern så är det båda, men jag kan inte se i telefonen vad den är uppkopplad mot. Det står bara nätverkshastighet: 72mbps under avancerade nätverksalternativ, och det enda jag verkar kunna ändra så är det IP från dynamisk till statisk, och proxy.

Mer konfigueringar verkar jag inte kunna göra, och jag kan inte hitta någon information om frekvenserna i telefonen.
Senast redigerad av Profec 2022-08-23 kl. 23:42.
Citera
2022-08-24, 03:29
Medlem
GretelThronbergs avatar
Citat:

30 MB(megabyte?)/s leder väl knappast till segt surfande på telefon, snarare att telefonen av någon anledning har tungt att driva videospelaren eller vad det nu är du surfar på.
Citera
2022-08-24, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
30 MB(megabyte?)/s leder väl knappast till segt surfande på telefon, snarare att telefonen av någon anledning har tungt att driva videospelaren eller vad det nu är du surfar på.

Nä det är det jag också misstänker nu att även att jag inte kommer upp i full hastighet så borde inte surfandet vara långsamt med en uppkoppling på 30/30. Så det lär vara telefonen som är slut.

Jag trodde först att det kanske berodde på mitt tidigare adsl bredband och att det skulle bli bättre nu med fiber för det gick trögt även innan. Men det blev inte så stor skillnad så då är det ju telefonen som är problemet, inte uppkopplingen
Citera
2022-08-24, 04:56
Medlem
Absolut noll skillnad i upplevelse vid surfande med din lur oavsett om du har 5mb eller 1000mb. De är svarstiden som gör skillnad och din lur är nog helt enkelt för gammal. Kolla vad du får för ping alltså de som mäts i ms när du testar.
Citera
2022-08-24, 06:19
Medlem
Citat:
Enligt routern så är det båda, men jag kan inte se i telefonen vad den är uppkopplad mot. Det står bara nätverkshastighet: 72mbps under avancerade nätverksalternativ, och det enda jag verkar kunna ändra så är det IP från dynamisk till statisk, och proxy.

Mer konfigueringar verkar jag inte kunna göra, och jag kan inte hitta någon information om frekvenserna i telefonen.
Du borde kunna ställa om i routern så du får ett SSID för varje, 2,4 GHz och 5 GHz. 72 Mbps tyder nog på att det är 2,4 GHz.
Men som någon annan sade, det är nog telefonen som i flera aspekter inte klarar mer än det du upplever. från 2016 torde de även vara en gammal android version.
Senast redigerad av nbsp 2022-08-24 kl. 06:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in