Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Jag räknar med värdeminskningen för Renault Zoe som jag visade i exemplet.
Utöver årlig service så har 4-5år gamla dieselbilar heller ingen service att tala om. Vet inte vilka tusenlappar du hittar där.
Även dina 4000kr i skatt är hiskeligt högt, vad hade du en XC90?
Din Nissan Leaf kommer att kosta under 100 000kr inom 2 år. Den går precis samma öde till mötes som Renault Zoe, då det i grund och botten är samma bil. 20 mil range vill ingen ha.
Dvs på dina 2kr milen så bör du lägga till värdetapp på 120000kr kommande två år. Kör du 2000 mil per år så är det 30kr per mil i värdetapp.
Åter igen.
Värdeminskningen är inte intressant, säkert i andra fall men mitt räkneexempel var
1, kör diesel i 4 år och då lägg minst 243000 på drivmedel, plus olja, filter, Luftfilter, kylarvätska, bromsvätska och slitage på bromsar etc plus skatt 4000:- om året.
2, köp elbil för 220000 och efter 4 år ha en bil som fortfarande har många tusen mil kvar på garanti (16000 mil av Nissan) och som vi då kommer ha en totalt månadskostnad på typ 300:- för fordonet.
Eller tänkt sådär, lägga 4500:- på diesel i månaden, eller motsvarande och köra en mer eller mindre helt ny bil och all teknik som den har?
Enkelt val.
Om vi ska vara rättvisa så ska vi hålla på räkna in värdeminskning på diesel bilen, men även om vi räknar med det så är det utgifter på 5 år och efter som är intressant och där slår elbilen diesel, i vårt fall.