2022-08-23, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Låna 250 tusen för spara in pengar.

Eller köp en dieselbil för 3-50000 och lägga ut samma pengar inom 5 år i bara drivmedel.

Det är en mycket bra poäng.

Säg att man kör jävligt mycket och bor i Norrland, det är väl där dom pendlar som längst kanske.

Antingen köper man en diesel begagnad för 50k och får betala hutlöst i både skatt, drivmedel och service eller så köper man en ny billigare elbil som passar för pendling, får bonusavdrag på köpepriset och nästan ingen skatt per år, nästan inga servicekostnader och med elpriserna i norr så sparar man in på "drivmedlet" som fan.

Elbil i norr är perfekt för den som kör ofta och mycket, men ändå inte så långt per dag att man måste snabbladda nånstans. Klarar man sig på bilens räckvidd per dag så är det ju perfekt ekonomiskt sett.
Citera
2022-08-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det är en mycket bra poäng.

Säg att man kör jävligt mycket och bor i Norrland, det är väl där dom pendlar som längst kanske.

Antingen köper man en diesel begagnad för 50k och får betala hutlöst i både skatt, drivmedel och service eller så köper man en ny billigare elbil som passar för pendling, får bonusavdrag på köpepriset och nästan ingen skatt per år, nästan inga servicekostnader och med elpriserna i norr så sparar man in på "drivmedlet" som fan.

Elbil i norr är perfekt för den som kör ofta och mycket, men ändå inte så långt per dag att man måste snabbladda nånstans. Klarar man sig på bilens räckvidd per dag så är det ju perfekt ekonomiskt sett.

Och så har du rätt till samma milersättning, 18:50:- milen.

3000 mil om året, 55000, men sen minus det som skatteverket inte ersätter, men du förstår lik poäng.

Köpa en billig elbil idag och ladda hemma sparar in hundratusentals kronor inom loppet av några år.

Sambon gick från att betala 4-5000 i diesel för hennes gamla bil, till att betala 270:- i månaden i el.

Resten lägger hon på betala av sin bil.

Bilen är helt betalad om några år.
Citera
2022-08-23, 19:28
Medlem
Du är en av dom som inte kunde tänka själv, det ska löna sig att köpa el bil 😂 några gick på den medans vi andra kör på bränsle. Ställ skiten och köp en cheva
Citera
2022-08-23, 19:39
Medlem
Citat:
Och så har du rätt till samma milersättning, 18:50:- milen.

3000 mil om året, 55000, men sen minus det som skatteverket inte ersätter, men du förstår lik poäng.

Köpa en billig elbil idag och ladda hemma sparar in hundratusentals kronor inom loppet av några år.

Sambon gick från att betala 4-5000 i diesel för hennes gamla bil, till att betala 270:- i månaden i el.

Resten lägger hon på betala av sin bil.

Bilen är helt betalad om några år.

Perfekt! För min egen del så hade det varit katastrof just nu eftersom jag har elbil i södra Sverige, men laddar i hyresvärdens garage som jag hyr plats från och när de satt upp laddarna så sa de att det skulle vara gratis att ladda ett tag för att främja gröna bilar osv, men i början av detta år så skulle de teckna elavtal och börja ta betalt, men sen stack priserna iväg som fan och jag misstänker att det fortfarande är gratis att ladda för att de inte vill teckna något långt avtal till skyhöga priser och sen få massa klagomål och hyresgäster som säger upp sina laddplatser. Det skulle rimma dåligt me deras gröna policy.

Av den anledningen har de nog inte tecknat något avtal än och kommer säkert vänta, om det så tar 6-12 månader innan elpriserna blir mer normala.

Under tiden njuter jag, skrattar och tankar gratis
Citera
2022-08-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Perfekt! För min egen del så hade det varit katastrof just nu eftersom jag har elbil i södra Sverige, men laddar i hyresvärdens garage som jag hyr plats från och när de satt upp laddarna så sa de att det skulle vara gratis att lada ett tag för att främja gröna bilar osv, men i början av detta år så skulle de teckan elavtal och börja ta betalt, men sen stack priserna iväg som fan och jag misstänker att det fortfarande är gratis att ladda för att de inte vill teckna något långt avtal till skyhöga priser och sen få massa klagomål och hyresgäster som säger upp sina laddplatser. Det skulle rimma dåligt me deras gröna policy.

Av den anledningen har de nog inte tecknat något avtal än och kommer säkert vänta, om det så tar 6-12 månader innan elpriserna blir mer normala.

Under tiden njuter jag, skrattar och tankar gratis

Fan vad kul att höra!
Citera
2022-08-23, 20:24
Medlem
Bolshiess avatar
Man är mentalt efterbliven om man tror den senaste tekniken är den bästa, har du inte förstått att ni är försöka kaniner som köper Helel nu?
Citat:
Ursprungligen postat av brallor
Man är utvecklingsstörd om man jämför sin 15 år gamla Volvo men en helt ny elbil och inser att totalkostnaden är lägre på den gamla bilen. Jämför äpple och äpple.
Citera
2022-08-23, 20:30
Medlem
Citat:
Så dålig jämförelse.

Jag pratar om köpa redan begagnad elbil för spara in pengar.

Du är medveten om att man har rätt till samma milersättning fast man kör elbil?

Vi kör för 2:- milen, laddar hemma och har bundet billigt elavtal, och får ersättning för 18,50:- milen, rätt ned i fickan.

Plus att vi sparar in 4-5000 i diesel varje månad som vi lägger på betala av bilen.

En begagnad elbil för 250000kr ?

Berätta gärna var du hittar dessa.

Men låt oss ta den andra sidan av spektrumet:

https://www.wayke.se/objekt/2c7cd1b8-6f1f-4ab6-8dcd-7d8be0d3b22d/renault-zoe-r240-88-hk-intens-a-automat

Zoe, 2016 med 9000 mil på mätaren som kostar 109000kr. Nypris kostade denna 330000kr. Det är något bättre än teslan, men då har man också kört skräp som laddar ur efter 20 mil. 25kr/mil för att köra en elektrisk Renault clio, och vi har inte räknat in försäkring och elkostnader. Snarare är siffran 35-40kr per mil. Då kunde kan faktiskt lika gärna köpa en Clio och har mer än 20 mil range.

För 5000kr diesel i månaden kan du köra 400mil, vilket är nästan 5000 mil per år.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2022-08-23 kl. 20:41.
Citera
2022-08-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Har märkt att elbilar på blocket inte blir sålda längre och jag har själv panik med min id3. Måste bli av med den asap. I vinter kommer dess värde att halveras.
PANIK!
Vad göra?
Bit ihop och håll kvar den. Köp en billigare bil i vinter å använd den.
Citera
2022-08-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En begagnad elbil för 250000kr ?

Berätta gärna var du hittar dessa.

Men låt oss ta den andra sidan av spektrumet:

https://www.wayke.se/objekt/2c7cd1b8-6f1f-4ab6-8dcd-7d8be0d3b22d/renault-zoe-r240-88-hk-intens-a-automat

Zoe, 2016 med 9000 mil på mätaren som kostar 109000kr. Nypris kostade denna 330000kr. Det är något bättre än teslan, men då har man också kört skräp som laddar ur efter 20 mil. 25kr/mil för att köra en elektrisk Renault clio, och vi har inte räknat in försäkring och elkostnader. Snarare är siffran 35-40kr per mil. Då kunde kan faktiskt lika gärna köpa en Clio och har mer än 20 mil range.

För 5000kr diesel i månaden kan du köra 400mil, vilket är nästan 5000 mil per år.

Vi köpte en leaf i början av året för 220, samma bil idag med mer mil kostar 40-50 tusen mer, så vi köpte i rätt tid innan kriget och allt.

Vad menar du med 35-40 kronor milen? Förstår inte hur du räknar..

Du räknar kostnaden för fordonet och utgifter och slår det på säg 5 år.

Leaf 220k inköpspris, kostar oss 2:- milen i driftskostnad för el och elnät.

Hade vi haft kvar dieselbil som kostade oss 4500-5000 i diesel varje månad plus 4000:- i skatt varje år.

60 månader * 4500:- i diesel + (5*4000:- i skatt) blir 294000:-

Bilen är betald på 4 år.

Just ja, knappt någon service på elbil så några tusenlappar där som sparas in.
Citera
2022-08-23, 21:33
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Jo, men vem "köper" en el-bil? Alla privatleasar väl och kan byta ut den vart 3-år? Med tanke på försäkringar på batteri etc. Det måste ju vara rejält korkat och köpa en elbil som det ser ut idag? Av alla jag känner som. skaffat elbil har ju 100% privatleasat. Ingen köpt som de förut köpte en bensinbil.
Ägande är ute. Herregud.
Citera
2022-08-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Du behöver inte tro på mig, men jag är verkligen inte ensam om att ha upplevt det.
Så enligt dig är alltså vibilägare och Norges Automobilforbund troll som ljuger och hittar på?

https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-mycket-drar-elbilarna-pa-vintern-tesla-och-mercedes-i-botten

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-3/rekkeviddetest-tesla-model-3-lr-2020

Bara det faktum att du var tvungen att googla dig fram en artikel som bekräftade just den poäng som du var ute efter diskvalificerar dig helt från diskussionen.

Har(har haft) fyra elbilar själv av flera olika märken. Kört och använt i princip nästan alla modeller som finns på marknaden vid något tillfälle. Året runt och i alla tänkbara situationer. Kan också säga att det finns nackdelar med elbilar men det du skriver är inte en av dem.

Så var snäll och förklara exakt det är som du upplevt själv?? Vilken bil? När? Och vilka förutsättningar var det som gällde då och så tar vi det vidare från det?

Men till dess att du kan leverera några riktiga fakta så får du med all respekt ställa dig i hörnet tillsammans med de TS och de övriga mupparna i tråden som aldrig ens kört en elbil men som hittar på allehanda historier som att det var något som de faktiskt själva upplevt?
Citera
2022-08-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Man är mentalt efterbliven om man tror den senaste tekniken är den bästa, har du inte förstått att ni är försöka kaniner som köper Helel nu?

.så varför köpte du en bil och inte en häst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in